Ekonomi

Systembolaget

”Systembolagets strategier vinner inte på lagring”

Text: Eva Rydinger

Foto: Kristofer Hedlund

Jonas Grönstedt ler mot kameran. I bakgrunden syns Systembolagets skylt.

Ekonomi

Utmanare logga

Det är en spännande utmaning att forma Systembolagets långsiktiga strategi i en allt mer digital värld.

Systembolagets vision: ett samhälle där alkohol kan avnjutas med omsorg om hälsan utan att någon tar skada. I sin egenskap av monopol är ansvaret stort, och balansgången mellan tillgänglighet och begränsad tillgänglighet är ibland hårfin. Det menar Jonas Grönstedt, strateg och delaktig i att skissa på bilden av ett framtida Systembolag.

Vilket är ditt uppdrag?

– Jag sitter i ett team med strategioch verksamhetsutveckling och har fingrarna i bolagets alla syltburkar. Vart fjärde år leder vårt team arbetet med att ta fram en strategisk plan med en tydlig målbild. Vi stödjer sedan hela organisationen att jobba enligt planen och med stort fokus på våra mål. En av våra övergripande utmaningar är att fortsätta imponera på våra kunder i en allt mer digital värld samtidigt som vi fortsätter att utveckla det personliga kundmötet.

Jonas Grönstedt

Titel: Strateg
Utbildning: Industriell ekonomi, Linköpings universitet, examen 2011
Vem skulle du vilja ha som mentor? ”Elon Musk för hans inställning att inget är omöjligt.”

Vad drivs du av?

– Systembolaget har ett uppdrag och en vision som är lätt att stå bakom. Det gör att jag blir lite extra motiverad i mitt arbete. Vi har en stödjande företagskultur men det är ändå under lite press som teamet och man själv utvecklas. Personligen vill jag ha det adrenalinpåslaget då och då och i vårt team har vi hittat ett bra mellanläge.

”Systembolaget har ett uppdrag och en vision som är lätt att stå bakom.”

Hur jobbar ni med social hållbarhet?

– Den centrala värderingen är omtänksamhet. Vi jobbar med social hållbarhet och det är också en väldigt viktig del av vårt arbete i hela vår leverantörskedja – en kedja som förgrenar sig ut i hela världen. Om man tittar på jämställdhet har vi kommit längre än andra, men det finns förstås saker kvar att jobba på, till exempel när det gäller mångfald och inkludering.

Vilka utvecklingsmöjligheter finns?

– Generellt sett finns det många vägar. Som strateger är vi inga experter utan har ett övergripande perspektiv. Det både förenklar och försvårar våra karriärer, men jag har en löpande diskussion med min chef och vi har en tydlig målbild. Sedan vet man aldrig, mycket kan hända på vägen.

Systembolaget

Hos Systembolaget gör du skillnad. Varje dag! Systembolaget har ett uppdrag som förpliktigar, som vi inspireras av och är stolta över. Våra arbetsplatser präglas av omtanke, för varandra och för våra kunder. Dina kunskaper och erfarenheter är värdefulla, ditt engagemang och din delaktighet en förutsättning.

Läs mer: www.systembolaget.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Rådgivaren Julia Schultz i Almis färgglada lokaler.
Almi Företagspartner
”Det är viktigt för mig att känna stolthet för min arbetsgivare”
Läs mer
Accountor
Framåtanda och vänlig kultur på Accountor
Läs mer
Resurs Holding
”Det skapas nya roller hela tiden, i takt med att vi växer”
Läs mer
Anne EK står inomhus i ett av Scandics hotellrum och tittar ut mot fönstret. På golvet ser man stora röda bokstäver, som tillsammans bildar Scandics logotyp. A:et är staplat ovanpå s:et och Anne håller i det.
Scandic Hotels
”Genom kreativitet och kulturbyggande blir Scandic ständigt vassare”
Läs mer