2019-05-22

Ekonomi

Systembolaget

”Systembolagets strategier vinner inte på lagring”

Text: Eva Rydinger

Foto: Kristofer Hedlund

Jonas Grönstedt ler mot kameran. I bakgrunden syns Systembolagets skylt.

Ekonomi

Utmanare loggaUtmanare
Arbetsgivarna som tagit upp jakten på topplaceringarna.

Det är en spännande utmaning att forma Systembolagets långsiktiga strategi i en allt mer digital värld.

Systembolagets vision: ett samhälle där alkohol kan avnjutas med omsorg om hälsan utan att någon tar skada. I sin egenskap av monopol är ansvaret stort, och balansgången mellan tillgänglighet och begränsad tillgänglighet är ibland hårfin. Det menar Jonas Grönstedt, strateg och delaktig i att skissa på bilden av ett framtida Systembolag.

Vilket är ditt uppdrag?

– Jag sitter i ett team med strategioch verksamhetsutveckling och har fingrarna i bolagets alla syltburkar. Vart fjärde år leder vårt team arbetet med att ta fram en strategisk plan med en tydlig målbild. Vi stödjer sedan hela organisationen att jobba enligt planen och med stort fokus på våra mål. En av våra övergripande utmaningar är att fortsätta imponera på våra kunder i en allt mer digital värld samtidigt som vi fortsätter att utveckla det personliga kundmötet.

Jonas Grönstedt

Titel: Strateg
Utbildning: Industriell ekonomi, Linköpings universitet, examen 2011
Vem skulle du vilja ha som mentor? ”Elon Musk för hans inställning att inget är omöjligt.”

Vad drivs du av?

– Systembolaget har ett uppdrag och en vision som är lätt att stå bakom. Det gör att jag blir lite extra motiverad i mitt arbete. Vi har en stödjande företagskultur men det är ändå under lite press som teamet och man själv utvecklas. Personligen vill jag ha det adrenalinpåslaget då och då och i vårt team har vi hittat ett bra mellanläge.

”Systembolaget har ett uppdrag och en vision som är lätt att stå bakom.”

Hur jobbar ni med social hållbarhet?

– Den centrala värderingen är omtänksamhet. Vi jobbar med social hållbarhet och det är också en väldigt viktig del av vårt arbete i hela vår leverantörskedja – en kedja som förgrenar sig ut i hela världen. Om man tittar på jämställdhet har vi kommit längre än andra, men det finns förstås saker kvar att jobba på, till exempel när det gäller mångfald och inkludering.

Vilka utvecklingsmöjligheter finns?

– Generellt sett finns det många vägar. Som strateger är vi inga experter utan har ett övergripande perspektiv. Det både förenklar och försvårar våra karriärer, men jag har en löpande diskussion med min chef och vi har en tydlig målbild. Sedan vet man aldrig, mycket kan hända på vägen.

Systembolaget

Hos Systembolaget gör du skillnad. Varje dag! Systembolaget har ett uppdrag som förpliktigar, som vi inspireras av och är stolta över. Våra arbetsplatser präglas av omtanke, för varandra och för våra kunder. Dina kunskaper och erfarenheter är värdefulla, ditt engagemang och din delaktighet en förutsättning.

Läs mer: www.systembolaget.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Systembolaget
”Jag kände tidigt att det var det roligaste jag någonsin gjort”
Läs mer
Theodor Danielson står lutad mot ett ståbord på ett kontor. Han ler mot kameran. Bakom honom står en soffgrupp.
Ludvig & Co
”Det var sporrande att ha egna kunder redan från dag ett”
Läs mer
Rådgivaren Julia Schultz i Almis färgglada lokaler.
Almi Företagspartner
”Det är viktigt för mig att känna stolthet för min arbetsgivare”
Läs mer
Jonas Grönstedt ler mot kameran. I bakgrunden syns Systembolagets skylt.
Systembolaget
”Systembolagets strategier vinner inte på lagring”
Läs mer

Din karriär:

Din karriär
Här är trenderna inom rekrytering

Vad letar rekryterarna efter och hur kan du utnyttja det till din fördel för att få drömjobbet? Här är rekryteringsexperten Linus Zackrissons bästa tips.

Läs mer
Din karriär
Fem steg till en vinnande LinkedIn-profil

Redo för nytt jobb? Här är fem steg till en vinnande LinkedIn-profil.

Läs mer
Din karriär
Nordens mest attraktiva arbetsgivare

För nionde året i rad presenterar vi listan över Nordens mest attraktiva arbetsgivare. Universums nordiska studentundersökningar avslöjar vad 66 964 ekonomi-, teknik- och data/IT-studenter runt om i Norden har för karriär- och arbetslivsförväntningar. Undersökningen visar att studenterna är väl insatta i, och har en klar uppfattning om vad olika arbetsgivare kan erbjuda dem. När de väljer arbetsgivare fokuserar de främst på sig själva och försöker hitta en bra utgångspunkt för sin framtida karriär.

Läs mer
Om undersökningen
Om vår undersökning

Vill du veta mer om hur vi samlar in data för vår undersökning? Klicka här.

Läs mer