2019-09-26

Årets employer branding-person

Accenture

Accentures medarbetare leder digital innovation

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Kristofer Hedlund

Anna Markelius på Accenture står utomhus och ler in i kameran.

Universum Awards 2020

Årets employer branding-person

Accenture är ett stort globalt konsultföretag som driver innovation tillsammans med sina medarbetare och kunder. Nu fortsätter de att expandera – och med nya förvärv breddar de sin kompetens ytterligare.

Accenture är ett ledande konsultföretag som jobbar i gränslandet mellan it och affär. De har kunder i över 120 länder och 482 000 medarbetare, varav 1 400 i Sverige. Marknads- och kommunikationschef Anna Markelius berättar att en stor del av framgångarna beror på att Accenture ständigt tar sig an utmanande projekt. 

– Vi jobbar med 80 procent av de 30 största bolagen i Sverige, och att vi ligger i framkant och jobbar med spännande uppdrag lockar både befintliga och nya medarbetare. Det händer mycket inom digitaliseringen och den påverkar hela affärsmodeller. Våra medarbetare får verkligen vara med och driva förändring hos kunderna. 

Nära samarbete med kunderna

Accentures ambition har gått från att leverera innovation till att leda innovation tillsammans med kunderna. 

– Det handlar om att jobba fram nya värdeskapande lösningar tillsammans, och det ställer andra krav på oss som konsulter. Snart öppnar vi exempelvis ett nytt kontor som vi har inrett för att göra det enklare att samarbeta kring teknik, design och innovation tillsammans med våra kunder. 

Gemensam målbild

Accenture sätter employer branding högt upp på agendan. Den förändringsresa som Anna är med och driver har resulterat i att hon har nominerats till Årets employer branding-person. 

– Att alla medarbetare tillsammans med ledningen i Norden och Sverige, har samma målbild har verkligen gett resultat – vi har fördubblat vår omsättning och gått från 750 till 1 400 medarbetare på fyra år, säger hon och fortsätter: 

– Det har gjorts ett gediget arbete för att ta reda på hur vi uppfattas och vad som verkligen värdesätts av våra medarbetare. Vi behöver skapa en kultur som frigör innovationskraften hos våra medarbetare. I och med vår förändringsresa går vi också mot en mer flexibel och individanpassad kultur, ”Truly Human Culture”, med syfte att uppnå balans mellan de fyra delarna Mind, Body, Heart & Soul. Om inte individen är i balans påverkar det allt från kundmöten till interaktion med kollegor. Vi vill skapa en arbetsmiljö som är flexibel och anpassad efter varje persons specifika livssituation. 

 Anna Markelius 

Titel: Marknads- och kommunikationschef. 

Utbildning: MBA, Uppsala universitet, examen 1998. Marknadsföring, IHM. Ekonomi, Stockholms universitet. 

Tv-serie: ”Jag rekommenderar Chernobyl – den känns så otroligt äkta.” 

Verksamheten breddas

Accenture köpte nyligen konsultföretaget Northstream och med det breddar de sin kompetens inom 5G och Internet of Things. 

– För ett år sedan förvärvade vi även de kreativa och datadrivna byråerna The World Loves och Kaplan. Tillsammans med den kompetens som vi redan hade i huset har vi skapat en helt ny typ av byrå som kan erbjuda den bästa kundupplevelsen i alla kundens kontaktytor med konsumenterna. Vi kombinerar kreativitet med teknisk kompetens och design i alla led, säger Anna och fortsätter: 

– Jag har varit på Accenture sedan 2004 och att vi alltid förändras gör att jag tycker det är lika kul fortfarande. Vi står aldrig stilla, vi utmanar oss själva hela tiden och det blir aldrig tråkigt. 

Accenture

Accenture arbetar i gränslandet mellan IT och affär. Vi kombinerar djup branschkunskap, stort tekniskt kunnande och innovation med stark leveransförmåga för att hjälpa våra kunder att förbättra sina resultat och skapa långsiktigt hållbara värden. Vi är verksamma inom strategisk rådgivning, konsulttjänster, digitalisering, IT och verksamhetsoptimering. Genom innovation strävar vi efter att göra världen till en bättre plats. Accenture har stark digital närvaro både globalt och lokalt. Under 2013 stärktes vår digitala kapacitet ytterligare i och med förvärvet av Fjord, en global designbyrå som är specialiserad på digitala upplevelser och tjänster som engagerar konsumenter över flera plattformar. 2015 förvärvade vi även svenska Brightstep som nu är en del av Accenture Interactive, ett konsultbolag helt inriktat på digital handel. För närvarande är vi 449 000 personer som arbetar på Accenture i 120 länder, varav 1200 är verksamma i Sverige. Läs mer: www.accenture.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Charlotte WWibe, Director HR Workplace & Service sitter lutandes på en stol tillsammans med kollegor  i ett av TUI:s mötesrum.
TUI Nordic
TUI tror på kunskap och samtal i rörelse
Läs mer
Trafikverket
Hederspris gick till Trafikverkets HR-direktör
Läs mer
Göteborg Energi
Göteborg Energi bidrar aktivt till en hållbar stad
Läs mer
Eva Kristensson, kommunikationsdirektör på Sodexo ståendes framför en träpanel inne i Sodexos luftiga lokal.
Sodexo AB
Hos Sodexo är hållbarhet integrerat i affären
Läs mer