2019-12-02

AkzoNobel målar världen i färg

Text: Sara Schedin

Foto: André de Loisted

Felicia och Åsa står utomhus på en gångväg i en park med höstträd i bakgrunden.

Med sin passion för färg bidrar AkzoNobel till en vackrare, tåligare och mer hållbar värld. Den visionen, i kombination med företagets globala närvaro, lockar många att söka sig till AkzoNobel.

Färg- och ytbehandlingsföretaget AkzoNobels produkter är mer närvarande i din vardag än du tror. De skyddar nämligen allt från läskburken du dricker ur till golvet du går på. Samtidigt ser de också till att allt från stora byggnader, som Turning Torso i Malmö, till villor och bostadshus, står sig mot väder och vind.
– Jag tror att många som söker sig till oss tycker att det är väldigt attraktivt att vi arbetar med färg och ytbehandling på så många olika sätt. Det gör att det blir en spännande värld att ge sig in i, säger Åsa Waldemarsson, som är HR-chef på AkzoNobel.

Åsa Waldemarsson

Titel: HR-chef
Utbildning: Ekonomiprogrammet, Lunds Universitet, examen 1996.
Vad är roligast med ditt jobb? ”Variationen i arbetet och att tillsammans med kollegor inom vitt skilda områden och nationaliteter få vara en del av att skapa vårt företags framtid.”

Populär bland sommarjobbare

AkzoNobel har starka svenska rötter, men är ett globalt bolag med närmare 34 500 medarbetare världen över. Utvecklingsmöjligheterna som kommer med detta är något som Felicia Lindbom, Talent Aquistion Partner, tror lockar många att söka sig till dem. För att nå ut till studenter deltar de på mässor, bjuder in till lunchföreläsningar och erbjuder studiebesök på företaget.
– För oss är det viktigt att vi lär känna våra framtida talanger i ett tidigt skede. Därför erbjuder vi sommarjobb och har uppåt 170 platser varje sommar. Där får studenter jobba inom allt från produktion och lager till kundtjänst och administration, säger hon och fortsätter:
– Vi hade en utvärdering här i Malmö i höstas, där samtliga sommarjobbare angav att de gärna skulle vilja komma tillbaka hit och att de skulle rekommendera oss som arbetsgivare.

Felicia Lindbom

Titel: Talent Acquisition Partner
Utbildning: Personal- och arbetslivsprogrammet, Lunds universitet, examen 2017.
Vad är roligast med ditt jobb? ”Att träffa studenter på mässor och event som kan bli mina framtida kollegor!”

Hållbarhetsfokus

Det är svårt att prata om AkzoNobels employer branding-arbete utan att nämna företagets fokus på hållbarhet. Förutom att utveckla produkter som bidrar till en hållbarare värld, som exempelvis ytbehandling som gör att
byggnader i varmare klimat inte drar åt sig så mycket värme, arbetar AkzoNobel även med social hållbarhet. Bland annat genom att engagera sig i olika samhällsprojekt.
– Vi är exempelvis involverade i projektet ”Sätt färg på Göteborg”, vars syfte är att främja integration och att utbilda arbetslösa ungdomar till målare och hjälpa dem att komma i arbete. Även globalt arbetar vi mycket med den här typen av projekt. Vi har till exempel målat om hela bostadsområden i klara färger för att på så sätt skapa en positiv och vacker miljö, säger Åsa.

En prestigelös kultur

Internt har AkzoNobel fokuserat på att skapa en prestigelös, tillåtande och vänlig kultur. Felicia förklarar att kulturen förhoppningsvis uppmuntrar medarbetarna att våga prova nytt och utvecklas inom andra områden och funktioner än där man först började.
– Kanske vill man avancera och få mer ansvar eller varför inte jobba utomlands under en period. Vi ser till att alla möjligheter finns för de som vill utvecklas vidare inom bolaget.

AkzoNobel

AkzoNobel Paints & Coatings har en passion för färg. Vi är experter i det stolta hantverket att utveckla och tillverka färg och vi har satt standarden för färg och kulörer sedan 1792. Vi har huvudkontor i Nederländerna och är verksamma i över 80 länder.

 

Läs mer: www.akzonobel.com/careers

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

TRR
TRR öppnar dörrar till framtidens arbetsliv
Läs mer
Åsa Gidsäter Roos står i Essitys lokaler med en hylla och tv-skärmar bakom sig.
Essity
Så bidrar Essity till en bättre värld
Läs mer
Stora Enso
Stora Enso byter ut plast mot trä
Läs mer
Anna-Karin Lindeberg och Sofie Bley Claesson står i en lokal med flera Accountor-bilder i bakgrunden.
Accountor
Accountor är en aktör att räkna med
Läs mer