Årets VD

RISE

Alla är med och bygger det framtida RISE

Text: Sara Schedin

Foto: Felicia Yllenius

Pia Sandvik, vd på forskningsinstitutet RISE står på huvudkontorets innegård klädd i svart och vit randig kostym över en orange överdel.

Spring Awards

Årets VD

Delaktighet är nyckeln när det kommer till det interna employer branding-arbetet på RISE – Sveriges ledande forskningsinstitut. Vd Pia Sandvik vill att alla medarbetare ska känna att de kan vara med och påverka.

Med en lång bakgrund inom kunskapsutveckling och forskning var det inte ett svårt beslut för Pia Sandvik, Årets vd inom employer branding, att tacka ja när hon 2016 fick erbjudandet om att leda forskningsinstitutet RISE. Här får hon vara med och stärka Sveriges konkurrenskraft internationellt och samtidigt göra det under parollen hållbar utveckling.
– Enligt mig finns det inget bättre ställe att arbeta på. Genom vårt uppdrag att stärka Sveriges konkurrenskraft arbetar vi för en hållbar värld och ett bättre samhälle – hela tiden med teknologin som grund. Det handlar helt enkelt om att få vara med och göra skillnad.

Pia Sandvik

Titel: Vd
Utbildning: Docent i kvalitetsteknik, Luleå tekniska universitet, 2002.
Vilken är din favoritinnovation? “I modern tid – allt som är kopplat till kommunikation och datahantering. Dator, mail, internet, World Wide Web, smartphone, AI.”

Filmer skapa intresse externt

När det kommer till employer branding arbetar de aktivt med att berätta för potentiella medarbetare om forskningsinstitutets uppdrag. Alla aktiviteter färgas av att RISE ska kännas som en nydanande och spännande verksamhet där man har goda möjligheter att påverka.
– Att lägga ut korta filmer på sociala medier har varit ett lyckat koncept. Där har vi lyft medarbetare som har berättat om sina roller, men också förklarat hur vi arbetar med exempelvis ledarskap och vilka utvecklingsmöjligheter vi erbjuder. Filmer om våra kunder eller produkter har också blivit populära, säger hon och tillägger:
– Hos oss går det externa employer branding-arbetet in i det interna. Vi använder oss av olika typer av filmer även på vår egen webb, och där handlar det mycket om att skapa intern stolthet över allt vi gör.

Bygger kulturen tillsammans

Eftersom RISE är en sammanslagning av många olika forskningsinstitut har kulturbyggandet varit en viktig del i employer branding-arbetet ända sedan starten. Bland annat har man tagit fram en helt ny ledarprofil tillsammans med medarbetarna, där de har fått vara med och berätta hur de vill att en framtidsledare ska se ut och vad hen ska stå för.
– Vi arbetade på samma sätt när vi genomförde en stor omorganisation förra året. Då jobbade vi med något vi kallade rallyteam som bestod av medarbetare som ville vara med och påverka. Efter tre veckor byttes teamen ut och andra medarbetare fick ta vid. Enligt mig är delaktighet nyckeln i ett lyckat kulturbyggande. Särskilt när alla kommer från olika håll och har stor stolthet i sin historia. Vi vill bygga vidare på de gamla traditionerna och skapa en kultur som blir något nytt för alla. Nu har vi påbörjat arbetet med medarbetarskapet på RISE, också det med stor delaktighet, bland annat med metoden fishbowl.

“Vi arbetar för en hållbar värld och ett bättre samhälle”

En arbetsmiljö i balans

Ett tydligt fokus på delaktighet har även varit viktigt när RISE har utvecklat förmånsprogrammet Benefits 2.0. Här har medarbetarna också varit med och berättat vad som är viktigt för dem och vad de behöver för att deras arbetsliv ska fungera.
– Med medarbetare som är otroligt hängivna uppdraget måste man också skapa en arbetsmiljö i balans som värnar om individerna.

RISE

RISE är en internationellt ledande institutskoncern. På RISE står kreativiteten i fokus och du som medarbetare får stor frihet att utforma ditt arbete. Hos oss får du arbeta med framtidens lösningar och bidra till en hållbar utveckling i samhället. Antal medarbetare: 2 700. Medarbetarnas bakgrund: Bland akademiker främst forskarutbildade och civilingenjörer. Läs mer: www.ri.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Magnus Carlström, HR-direktör på Gränges klädd i lila skjorta, står framför konferensrummen på huvudkontoret.
Gränges
Gränges interna fokus skapar ett starkt varumärke
Läs mer
Richard Orgård, HR- och hållbarhetschef på Securitas står i den växt täta ljusgården på huvudkontoret klädd i ljus kostym och vit skjorta.
Securitas Sverige AB
Utvecklingsmöjligheterna är många på Securitas
Läs mer
Almis HR-direktör Eva Ottne står utanför entrén klädd i kavaj och vit blus.
Almi Företagspartner
Almi bidrar till att förverkliga drömmar
Läs mer
Anna Bittner, HR-direktör och kollegan Joachim Danielsson, stadsdirektör ler in i kameran. I bakgrunden breder Uppsala stad ut sig, båda nybyggnationer och den ikoniska domkyrkan.
Uppsala kommun
Gediget samarbete bakom framgång i Uppsala kommun
Läs mer