Årets personaldirektör Emeritus

Almi Företagspartner

Almi bidrar till att förverkliga drömmar

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Kristofer Hedlund

Almis HR-direktör Eva Ottne står utanför entrén klädd i kavaj och vit blus.

Spring Awards

Årets personaldirektör Emeritus

Almi hjälper företag att växa och har gjort ett gediget arbete för att vidareutveckla sina ledare och medarbetare. Nu fortsätter arbetet med att ytterligare förstärka upplevelsen av organisationens kvaliteter.

För tre år sedan initierade Almi ett stort strategiarbete med syfte att öka kundfokus, anpassa sina erbjudanden till digitalisering och den snabbrörlighet som finns på marknaden i dag. Det var i samband med detta som Eva Ottne klev in i rollen som HR-direktör. Nu fortsätter det målinriktade arbetet med att ytterligare stärka företagskulturen, anpassa processer och digitalisera så att de fångar upp trender, snabbt sprider erfarenheter samt förstärker upplevelsen av Almis kvaliteter såväl internt som externt.
– Jag började bygga HR-organisationen med målsättningen att skapa en effektiv strategisk part till vår verksamhet och Almis uppdrag, säger Eva och fortsätter:
– Ett annat fokusområde har varit att utveckla våra rådgivare, fyra olika rådgivarroller har blivit en. På så sätt får våra kunder en snabbare och bredare vägledning samtidigt som det ger en fantastisk möjlighet till våra medarbetare att växa och bredda sin kompetens.

Eva Ottne

Titel: HR-direktör
Utbildning: Magister i personal och ledarskap, Stockholms universitet. Treårig utbildning i organisationsutveckling, Humanova. Handledare THE (Human Element). Styrelseutbildning.
Vad gör du helst när du är ledig? ”Då försöker jag vara ute och springa eller cykla, och umgås med familj och vänner. Jag tycker om att resa och uppleva andra kulturer.”

Förverkligar drömmar

Titeln Årets HR-direktör emeritus inom employer branding gick till Eva. Hon har en lång erfarenhet av employer branding-arbete från ett flertal tidigare arbetsgivare.
– Det tar tid att bygga upp ett hållbart employer brand där grunden till framgång läggs internt. Engagerade medarbetare är våra bästa ambassadörer. Det bästa sättet att sprida ett gott rykte är när våra anställda talar gott om Almi, säger Eva och fortsätter:
– Om vi kan få våra medarbetare att fortsätta trivas och nå sin fulla potential ger det ringar på vattnet. Ett positivt arbetsklimat och bred kompetens hos oss bidrar till att våra kunder/portföljbolag utvecklas och blir framgångsrika – att våra tusentals entreprenörer, med rätt insats från oss, kan förverkliga sina drömmar i Sverige och världen. Almis unika uppdrag lockar många. Utöver att vi erbjuder intressanta tjänster i en affärsnära företagskultur, får man hos oss tillämpa sin kompetens i en verksamhet med ett högre syfte vid sidan av det affärsmässiga.

Utvecklar ledarskapet

Almi, som består av ett moderbolag och 26 dotterbolag, har utformat en unik koncerngemensam ledarskapsutbildning; ALEX – Almi Leadership Executive Program som alla ledare genomgått.
– I vår organisationsstruktur blir ledarskapet enormt viktigt för att lyckas med vår gemensamma strategi. Våra medarbetare ska känna sig betydelsefulla, kompetenta och omtyckta.

“Våra medarbetare har en djup och gedigen kompetens.”

Digitalisering pågår

Till hösten fördjupas Almis digitaliseringsprocess, med bland annat nya HR-system integrerade med Almis affär. Syftet är att tidigt kunna se trender, analysera hur dessa påverkar organisationen och finna gemensamma lösningar som stärker Almi.
– Almi har skapat en stabil grund internt och förfinar nu processerna. Nästa steg blir att använda digitaliseringen för att kraftfullare nå ut med vårt starka employer brand.

Almi Företagspartner

Almis vision är att investera i framtida tillväxt. Almi erbjuder rådgivning, lån och riskkapital i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Almi Företagspartner bildades 1994 för att främja utvecklingen av mindre företag. De tidigare länsvisa utvecklingsfonderna ombildades från stiftelser till aktiebolag i en koncern med ett av staten helägt moderbolag. Syftet var att förnya och förbättra verksamheten genom att skapa en mer slagkraftig organisation som var bättre anpassad till näringslivets krav. Läs mer: www.almi.se  

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Richard Orgård, HR- och hållbarhetschef på Securitas står i den växt täta ljusgården på huvudkontoret klädd i ljus kostym och vit skjorta.
Securitas Sverige AB
Utvecklingsmöjligheterna är många på Securitas
Läs mer
Magnus Carlström, HR-direktör på Gränges klädd i lila skjorta, står framför konferensrummen på huvudkontoret.
Gränges
Gränges interna fokus skapar ett starkt varumärke
Läs mer
Emil Adén, Head of Employer Branding på Trafikverket står framför tunnelbaneuppgången vid centralstationen i Stockholm klädd i kavaj och mönstrad skjorta.
Trafikverket
Trafikverkets satsning på att nå ut ger resultat
Läs mer
Sten Wallin, vd, i en av ESAB:s fabriker klädd i skyddshjälm och kostym.
ESAB
Anrika ESAB har alltid en fot i framtiden
Läs mer