2019-12-12

Almi stärker Sveriges företagare

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Felicia Yllenius

Talent Excellence Awards 2020

Årets employer branding-företag

Nu tar Almi värdegrundsarbetet ett steg längre och inkluderar medarbetarnas egna värdegrund. Syftet är att skapa ett ännu större engagemang som ytterligare stärker arbetsgivarvarumärket.

Almi bidrar till att stärka och utveckla företagandet i hela Sverige. Som HR-direktör på Almi ser Eva Ottne till att medarbetarna har rätt verktyg för att coacha sina kunder.

 

– Att få vara med och stärka och utveckla våra medarbetare som i sin tur möjliggör företagens framgång är fantastiskt. Vi bidrar till att företag utvecklas, växer och till och med att de satsar internationellt. Det blir som ringar på vattnet. Vi behöver företagandet i Sverige och då är det viktigt att våra kunder lyckas – det skapar vi förutsättningar för, säger Eva.

Eva Ottne

Titel: HR-direktör.

Utbildning: Magister i personal och ledarskap, Stockholms universitet. Organisationsutveckling, Humanova. Handledare THE (Human Element). Styrelseutbildning.

Råd till de som är på väg att byta jobb: ”Ta reda på vad som väcker ditt engagemang och se i vilka sammanhang det efterfrågas – då finns goda förutsättningar att både trivas och lyckas.”

En starkare värdegrund

Ett intensivt arbete med värdegrunden har bidragit till att Almi nu har nominerats till Årets employer branding-företag.

 

– Den energi vi har lagt ner i arbetet med vår värdegrund har på ett mycket positivt sätt uppmärksammats. Vi har tagit ett stort steg framåt. Våra undersökningar visar att mer än 95 procent av våra medarbetare känner till och lever vår värdegrund. Många vill vara ambassadörer för företaget vilket verkligen glädjer oss. Vår nominering till Årets employer brandingföretag ser vi som ytterligare en bekräftelse på att vi gör något bra, säger Eva.

Personliga värderingar

Det långsiktiga arbetet med att stärka värdegrunden fortsätter även under 2020 för Eva och hennes kollegor.

 

– Vår värdegrund är förankrad internt. I nästa skede vill vi koppla den starkare till medarbetarna så att värdegrunden ligger i linje med medarbetarnas egna värderingar. Vi vill att våra medarbetare känner att arbetet är betydelsefullt för dem likväl som för företaget. Det bidrar till att skapa ett ännu större engagemang, säger Eva.

 

Hon kommer bland annat att arbeta med en ny form av medarbetarsamtal.

– Dessutom kommer vi ha medarbetarmätningar under året som vi följer upp och kopplar till vår värdegrund. Det gör att vi stärker kulturen och utvecklas mot ett Almi. Det skapar ett betydligt större engagemang överlag som gör att vi stärker vårt arbetsgivarvarumärke.

Inkluderande arbetsmiljö

Almi satsar mycket på att alla ska känna sig inkluderade, med lika rättigheter och möjligheter att göra karriär inom företaget.

 

– Vår utmaning är att vi är en koncern med många mindre bolag med regionala ägare som täcker hela Sverige. Det gör vår värdegrund än mer central i syfte att uppnå vår strategi då den utgör en gemensam plattform. Internkommunikation blir extra viktigt för att sprida goda exempel i koncernen och att fira segrar. Det behöver vi arbeta ännu mer med vilket ges än bättre förutsättningar genom digitala kanaler.

Almi Företagspartner

Almis vision är att investera i framtida tillväxt. Almi erbjuder rådgivning, lån och riskkapital i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Almi Företagspartner bildades 1994 för att främja utvecklingen av mindre företag. De tidigare länsvisa utvecklingsfonderna ombildades från stiftelser till aktiebolag i en koncern med ett av staten helägt moderbolag. Syftet var att förnya och förbättra verksamheten genom att skapa en mer slagkraftig organisation som var bättre anpassad till näringslivets krav. Läs mer: www.almi.se  

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Almis HR-direktör Eva Ottne står utanför entrén klädd i kavaj och vit blus.
Almi Företagspartner
Almi bidrar till företagens framgång
Läs mer
Anna Gulliksen på EVRY står i en trappa och ser in i kameran.
EVRY
EVRY lockar kandidater med hjälp av unik spelmiljö
Läs mer
Johanna Nargell och Emma Lemón, kollegor på Business Sweden, står utomhus på en takterass med utsikt över staden.
Business Sweden
Business Sweden hjälper företag att nå ut i världen
Läs mer
Mikko Taipale på Veoneer står utomhus framför en bil.
Veoneer
Veoneer säkrar framtidens självkörande bilar
Läs mer