Årets hederspris

Skanska

Ambassadörskap – en nyckelfråga på Skanska

Text: Sara Schedin

Foto: Felicia Yllenius

Anna Wenner, HR-chef på Skanska ler in i kameran. Hon står utomhus i solen, i bakgrunden skymtar parkerade bilar.

Nominerade 2020

Årets hederspris

Att bilden som Skanska förmedlar utåt stämmer överens med hur medarbetarna uppfattar bolaget tror HR-chef Anna Wenner, som är nominerad till Årets hederspris inom employer branding, är nyckeln till varför många ser dem som en attraktiv arbetsgivare.

Anna Wenner kom in på Skanska i rollen som PR-ansvarig 2001. Hon beskriver det som att hon hittade sitt “guldjobb” eftersom hon alltid har varit intresserad av byggindustrin. Efter att ha arbetat i olika kommunikationsroller, bland annat som global presschef, kom hon in på HR-avdelningen via sitt intresse för employer branding. 

– Jag insåg att jag ville jobba med allt som handlar om våra medarbetare och hur vi ska hitta rätt personer till rätt plats. Mitt stora intresse för de här frågorna har lett till att jag har fått testa på ett flertal roller inom HR. Det är just den kontinuerliga utvecklingen, samt möjligheten att arbeta på olika platser i världen, som har fått mig att stanna inom bolaget, säger Anna, som i dag är HR-chef för Skanska Sverige. 

Ambassadörerna är nyckeln

På Skanska arbetar man långsiktigt och strategiskt med employer branding. Anna berättar att de har tydligt uppsatta mål i sin affärsplan om hur de vill placera sig hos potentiella medarbetare. 

– Samtidigt har vi ett gediget fotarbete. Vi ser till att vi aldrig tappar fokus, varken i ledningens engagemang eller i det kontinuerliga dagliga arbetet. En viktig del i det är att jobba med våra studentkontakter ute på skolorna där vi har en fortlöpande närvaro. Bland annat har vi våra studentprogram för högskole- och civilingenjörsstudenter där de under sista året på sin utbildning får arbeta hos oss parallellt med sina studier, säger hon och fortsätter: 

– Sedan jobbar vi även mycket med våra ambassadörer, vilket jag tror är en nyckelfråga. I så stor utsträckning som det bara går vill vi låta våra anställda vara varumärket utåt. Det är de som kan berätta hur vardagen ser ut på Skanska och hur det är att jobba här. Enligt Universums mätningar har vi ett väldigt litet gap mellan hur våra medarbetare uppfattar oss och bilden av oss externt. 

Lärlingsprogram för kvinnor

En annan betydande del av employer branding-arbetet på Skanska har varit att arbeta fokuserat med mångfald. Enligt Anna har de lyckats bra när det kommer till att få in en större mångfald vad gäller kön på ledande positioner och studentprogrammen består nuförtiden till 50 procent av kvinnor. Nu jobbar de med att även få in fler kvinnor bland sina yrkesmedarbetare. 

– Vi har startat ett lärlingsprogram för kvinnor som vill utvecklas i ett praktiskt yrke. De allra flesta kommer från en annan karriär, men kanske snickrar på fritiden och gillar det Skanska står för. I första omgången hade vi runt 326 sökande till 12 platser, med över 200 intresseanmälningar inför nästa omgång, så intresset för programmet är stort. 

 Anna Wenner 

Titel: HR-chef. 

Utbildning: Kommunikatör, Örebro universitet, examen 1994 

Vilken är din favoritbyggnad i Sverige? 

“Jag gillar Årstabron som byggdes av Skanska och designades av arkitekten Norman Foster.” 

Ett team som bygger varumärket

Anna betonar att det inte går att prata om Skanskas employer branding-arbete utan att nämna deras employer branding-team. 

– En av de största anledningarna till att vi har lyckats med vårt varumärkesbyggande är att vi har ett dedikerat team som driver de här frågorna. 

Skanska

Skanska skapar hållbara lösningar inom bygg- och anläggning, infrastruktur, bostäder och kommersiella lokaler. Just nu driver vi tusentals projekt i Norden, Centraleuropa, UK och USA. Våra medarbetare bidrar till vår framgång och att vi idag är ett av världens största byggföretag. Vi är fler än 38 000 kunniga och passionerade medarbetare globalt, varav 9 000 finns i Sverige. Med utgångspunkt i våra starka värderingar utvecklar vi våra medarbetare och vår verksamhet. Välkommen att bygga ett bättre och grönare samhälle tillsammans med oss! Läs mer: www.skanska.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Maria Pettersson står i en en tunnel in till en ljus innergård.
Marginalen Bank
Medarbetarna i fokus på Marginalen Bank
Läs mer
Eva Lindberg, personalchef Skellefteå Kraft står lutandes mot en vägg i de luftiga lokalerna på huvudkontoret.
Skellefteå kraft
All time high-period på Skellefteå Kraft
Läs mer
Ann-Sofie Räftegård på Höganäs står utomhus med en husfasad i bakgrunden.
Höganäs
Höganäs strävar efter ett livslångt lärande
Läs mer
SKF
Nya kompetenser i fokus när SKF digitaliseras
Läs mer