Årets employer branding-person

Autoliv

Autolivs produkter räddar över 30 000 liv om året

Text: Sara Schedin

Foto: Kristofer Hedlund

Per Tillman, Vice President Talent Management, sitter i förarsätet i en bil klädd i kostym och ljus rutig skjorta.

Universum Awards

Årets employer branding-person

Möjligheten att få arbeta med produkter som räddar liv lockar många talanger till Autoliv. Per Tillman, som vunnit titeln Årets employer branding­person, ser till att företagets syfte når ut externt.

När Per Tillman började som Vice President Talent Management på Autoliv för tre år sedan drev trafik­säkerhetsföretaget inget medvetet employer branding­arbete. Hans roll har sedan dess bland annat varit att öka den externa kännedomen om företaget. Processen inleddes med en nollmätning tillsammans med Universum, för att ta reda på hur väl svenska studenter kände till Autoliv och hur de upplevde företaget.
– Undersökningen gav oss ett utgångsläge att arbeta vidare från. Vi har jobbat med att förstå våra olika målgrupper, både i Sverige och globalt, för att ta reda på vad som driver attraktion.

”Ett bra syfte är inte tillräckligt”

Innan employer branding­projektet inleddes utgick Autolivs budskap från företagets syfte: ”Saving more lives”. Men Per förklarar att deras fördjupade analys visade stora skillnader mellan vad studenter och young professionals säger är viktigt när de betraktar presumtiva arbetsgivare och vad som faktiskt gör en arbetsgivare attraktiv.
– Ett ”inspirerande syfte” kommer ofta högt på listan bland det som unga talanger säger är viktigt, men har enligt vår fördjupade analys ingen korrelation med en organisations bedömda attraktivitet. Det är ett spektakulärt resultat. För oss blev slutsatsen av analysen tydlig och omvälvande – ett bra syfte är inte tillräckligt – vi måste också betona andra attribut som är viktiga för målgruppen och sanna för Autoliv. I vårt fall handlar det om vår världsledande innovation och marknadsposition inom säkerhetssystem som de attribut som kompletterar ”saving more lives” globalt.

Fokus på verkligheten

Autoliv har en marknadsandel på cirka 40 procent globalt och de senaste åren har företaget vunnit nära hälften av alla order. Förutom Autolivs marknadsledande storlek är det företagets kvalitetsarbete som särskiljer det från konkurrenterna.
– Vi fokuserar på Real Life Safety, vilket innebär att vi tittar på hur säkerhetssystemen fungerar i verkligheten och inte bara i testmiljö. Det innebär att man arbetar med många fler variabler och att det ställs högre krav på att produkterna ska fungera på rätt sätt. Det här är något som gör oss unika och som innebär att vi leder utvecklingen av säkerhetssystem.

Per Tillman

Titel: Vice President Talent Management.
Utbildning: Filosofie doktor (Ph.D.), Industrial/Organizational psychology, University of South Florida, examen 2001.
Vad tycker du är roligast med ditt jobb? ”Möjligheten att förena vetenskap och prak­tisk tillämpning för att bidra till en positiv påverkan på många medarbetares yrkesliv.”

Viktigt med låga trösklar

Eftersom kvalitet är avgörande för Autolivs konkurrenskraft lägger man stort fokus på att säkerställa att medarbetarna känner att de kan lyfta eventuella bekymmer. Det är viktigt att ha så låga trösklar som möjligt för att snabbt kunna åtgärda problem som dyker upp.
– För oss är en central del av employer branding­arbetet hur vardagen ser ut för våra medarbetare. Vi har därför bland annat stöpt om våra ledarskapsprogram för att våra ledare ska kunna ge bra stöd i medarbetarnas utveckling och bättre bidra till en engagerande arbetsmiljö. Varje år deltar mer än 8 500 medarbetare och ledare i minst ett av de nya programmen.

Autoliv

Autoliv är världsledande inom bilsäkerhet. Vi är ett innovativt företag som utvecklar och tillverkar krockkuddar, säkerhetsbälten och rattar för dagens och morgondagens fordon. Våra produkter säljs till alla ledande bilproducenter över hela världen. Varje år räddar Autolivs produkter mer än 30 000 liv och förhindrar tio gånger så många skador. Vi söker medarbetare som delar vår vision om att rädda fler liv och som vill bidra till vår utvecklingsresa och vår fortsatta framgång. Läs mer: www.autoliv.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Charlotte WWibe, Director HR Workplace & Service sitter lutandes på en stol tillsammans med kollegor  i ett av TUI:s mötesrum.
TUI Nordic
TUI tror på kunskap och samtal i rörelse
Läs mer
Helena Söderberg, HR-direktör på, ståendes utanför JM:s huvudkontor.
JM
JM bygger långsiktigt och hållbart
Läs mer
Carol Lundqvist sitter på en grön soffa tillsammans med sin chef Anders Löfgren.
Trafikverket
Trafikverket gör Sverige närmare
Läs mer
Eva Kristensson, kommunikationsdirektör på Sodexo ståendes framför en träpanel inne i Sodexos luftiga lokal.
Sodexo AB
Hos Sodexo är hållbarhet integrerat i affären
Läs mer