2019-12-02

Årets kommun

Borås stad

Borås Stad tänker nytt och långsiktigt

Text: Sara Schedin

Foto: Julia Sjöberg

Elisabeth Eliasson och Magnus Andren sitter på en fönsterbänk i en trappuppgång.

Talent Excellence Awards 2019

Årets kommun

Hur lockar man fler män till äldreomsorgen? Och kan en AI-robot hjälpa till under rekryteringsprocessen? Det är några av alla frågor som Borås Stads employer branding-team ska söka svar på.

Priser och nomineringar haglar över Borås Stad i år. Förutom att ha kammat hem priser som Årets employer branding-kommun och Årets Personalklubb, har även kommunens uppmärksammade instagramkonto Kommunkostymen – vars syfte är att visa på den mångfald av stilar som finns bland medarbetarna – blivit nominerad till Svenska Designpriset i kategorin Digitalt Smarttelefon. Kommunikationsstrateg Elisabeth Eliasson och HR-strateg Magnus Andrén arbetar centralt med Borås Stads framgångsrika employer branding-strategi.

Elisabeth Eliasson

Titel: Kommunikationsstrateg
Utbildning: Media och kommunikation, Jönköpings universitet, examen 1996.
Vilket är ditt bästa Boråstips i vinter? ”Jag rekommenderar alla att testa på Borås restaurangutbud. Det finns bland annat fantastisk indisk mat här i stan.”

AI och frågor om arbete

Framöver finns det funderingar på att satsa mer på det digitala i sitt varumärkesbyggande, bland annat finns det planer på att involvera en AI-robot som skulle kunna svara på frågor om arbeten i Borås Stad.
– Människor i dag vill ha bättre inblick i vilka deras blivande arbetsgivare är, och då räcker det inte med de traditionella platsannonserna. Därför bygger vi ut våra webbsidor och har en idé om att använda en AI-robot som man kan ställa frågor till gällande den yrkeskategori man är intresserad av.

Magnus Andrén

Titel: HR-strateg
Utbildning: PA-programmet, Växjö universitet, examen 2003.
Vilket är ditt bästa Boråstips i vinter? ”Jag gillar att åka skidor och vill tipsa om de tre konstsnöskidspår som finns i staden.”

Trondheim inspirerar

Ett viktigt fokusområde för Borås Stad är rekryteringen till äldreomsorgen. Här gäller det att vara nyfiken och påhittig och hitta nya sätt att rekrytera. I Trondheim i Norge har man drivit det lyckade projektet Män i hälsa vars syfte är att få fler män att arbeta inom äldreomsorgen. Elisabeth, Magnus och fler kolleger från Borås Stad kommer därför att besöka Trondheim för att ta del av hur de har arbetat.
– Projektet har varit en riktig framgångssaga så vi åker dit för att ta reda på hur de gjorde. Förhoppningsvis kommer det leda till att vi kan driva ett liknande projekt i Borås, förklarar Elisabeth.

Framgångsfaktorn: samarbete

Det är svårt att beskriva Borås Stads employer branding-arbete som något annat än kreativt och innovativt, samtidigt ligger det ett gediget och långsiktigt arbete bakom allt de gör. Magnus förklarar att varumärkesbyggande är något som kommunen arbetat med i över tio år, långt innan han och Elisabeth började arbeta där.
– De här frågorna har varit högsta prioritet under lång tid inom kommunen, vilket jag tror är den största anledningen till att det har blivit så framgångsrikt. Sedan är det något som vi
alla jobbar med tillsammans, och då inte bara HR och kommunikation, utan även politiker och högsta chefer. Alla är medvetna om att det här är en affärskritisk fråga.

”Sminka aldrig en gris”

Elisabeth avslutar med sin personliga grundregel inom employer branding: ”sminka aldrig en gris”. Med det syftar hon på att de utmaningar som finns inom kommunen är något de är medvetna om och inte tänker sopa under mattan.
– Inga problem löser sig av att vi försöker sminka över dem med kommunikation. Utan vi tror alltid på att ärlighet varar längst och att det är nyckeln till framgång.

Borås stad

Borås Stad växer som professionell, engagerande och lärande arbetsgivare. I Borås Stad hittar du jobben där du bidrar till en bättre vardag för boråsarna, samtidigt som du får möjligheten att utvecklas, lära dig mer och göra karriär. Utöver fasta jobb och vikariat finns semestervikariat och feriearbeten inom många områden. I Borås Stad arbetar ungefär 10 000 personer som varje dag skapar en bättre vardag för över 110 000 boråsare. Alltid med engagemang och hjärta. Inom staden finns omkring 250 olika yrken som alla har detta gemensamt: de gör vardagen mer meningsfull för boråsarna.     Läs mer: www.boras.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

WSP
WSP framtidssäkrar världen
Läs mer
Eleonor Öhlander står i en korridor med ett stort fotografi i bakgrunden.
UC
”Tillsammans bygger vi vår nya kultur och värdegrund”
Läs mer
Falck Emergency AB
”Nomineringen går till alla medarbetare och chefer inom Falck”
Läs mer
Arto Pitkaniemi, Göteborgs energi
Göteborg Energi
Göteborg Energi – en långsiktig samhällsbyggare
Läs mer