Årets employer branding-manager

Business Sweden

Business Sweden hjälper företag att nå ut i världen

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Patrik Lundin

Johanna Nargell och Emma Lemón, kollegor på Business Sweden, står utomhus på en takterass med utsikt över staden.

Nominerade 2020

Årets employer branding-manager

Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. De består av 500 medarbetare på nästan 50 kontor runt om i världen.

Johanna Nargell och Emma Lemón jobbar som HR Business Partners på Business Sweden med fokus på bland annat employer branding. De båda attraherades av organisationens unika mandat, dynamiska kultur och internationella miljö. 

– Det är givande att hjälpa företag som befinner sig i en expansiv fas. Vi som jobbar här brinner för samma sak – vi gillar kombinationen av spännande uppdrag och att göra skillnad för både svenska och internationella företag, säger Emma. 

– Vi har ett högre syfte och gör något bra för Sverige och för de marknader vi verkar i. Det är fantastiskt inspirerande att ha kollegor som är från precis hela världen, säger Johanna. 

Fokus på employer branding

Under början av året inledde Business Sweden ett stort projekt för att tydliggöra och kommunicera arbetsgivarvarumärket. Johanna och Emma som har drivit projektet har fokuserat på tre perspektiv för att skapa Employer Value Proposition, EVP, det vill säga en beskrivning av det unika värde som företaget erbjuder sina medarbetare. 

– Vi ville skapa ett EVP som är attraktivt externt, som reflekterar verkligheten på Business Sweden och som är i linje med verksamhetens vision och strategi. Därför var det viktigt för oss att lyssna på den externa talangmarknaden och samtidigt förstå våra kollegors uppfattning, säger Johanna. 

– Våra anställda är våra främsta ambassadörer. De är med och formar vårt arbetsgivarvarumärke och därför är det vår allra viktigaste målgrupp. Om inte våra anställda känner igen sig i vårt EVP kommer det inte att vara värt något, säger Emma. 

Lansering på gång

Videomaterial, podcasts och supportmaterial är redo att delas och fokus kommer nu att vara att sprida budskapet i hela organisationen och på den externa marknaden. 

– Under våren har vi finslipat formuleringarna och sett till att de ligger i linje med vår kommunikation och strategi. Vi är stolta och glada över arbetet och vi ser så mycket fram emot att äntligen få dela det, säger Johanna. 

Johanna Nargell

Titel: HR Business Partner. 

Utbildning: HR-programmet, Uppsala universitet och i Stockholm. 

Favorituppfinning: ”Elektriciteten.” 

Emma Lemón 

Titel: HR Business Partner. 

Utbildning: HR-programmet, Linköpings universitet, examen 2012. 

Favorituppfinning: ”Internet för att man kan nå i princip vem som helst över hela världen.” 

Internationell miljö

Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. De består av 500 medarbetare på nästan 50 kontor runt om i världen. 

En enhetligt kommunicerad bild av organisationen är behjälplig för Business Sweden vars medarbetare är spridda geografiskt. 

– Vi har team med allt från fyra till 25 medarbetare och de levererar de mest komplexa projekten, arrangerar delegationer på hög nivå samtidigt som de ser till att kontoret fungerar, och att det finns något så enkelt som kaffe på plats. Som medarbetare på Business Sweden behöver man vara prestigelös och ha ett driv att ta saker framåt, säger Emma. 

– Vi är så stolta och glada att kunna säga att alla våra team har medarbetare med olika nationaliteter och bakgrunder. Vi förstår de svenska bolagen och känner marknaderna vi verkar i mycket väl. Det är just den kombinationen som gör oss relevanta, och det gör det till en fantastiskt rolig och spännande arbetsplats, säger Johanna. 

Business Sweden

Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag investera och expandera i Sverige. För svenska företag gör vi det genom att korta tid till marknad, hitta nya intäktsströmmar och minska risk. För internationella företag gör vi det genom att hitta nya affärsmöjligheter, öka kapitalavkastningen och vara ett opartiskt stöd. Med nätverk på alla nivåer erbjuder vi strategisk rådgivning och handfast support. Business Sweden är representerade i hela Sverige och har kontor på över 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden har cirka 500 medarbetare varav ca 400 arbetar i utlandet. Läs mer: www.business-sweden.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Mikko Taipale på Veoneer står utomhus framför en bil.
Veoneer
Veoneer säkrar framtidens självkörande bilar
Läs mer
Göteborg Energi
Göteborg Energi bidrar aktivt till en hållbar stad
Läs mer
Veidekke
Entusiasm och involvering bygger Veidekke
Läs mer
Kungsleden
Kungsleden – ett jämställt fastighetsbolag
Läs mer