Årets employer branding-manager

Claremont

Claremont växer med medarbetarnas idéer

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Felicia Yllenius

Felicia Falck på Claremonts kontor och pratar med sina kollegor.

Nominerade 2020

Årets employer branding-manager

På drygt elva år har Claremont vuxit från 30 medarbetare till 400. Den framgångsrika tillväxten är ett resultat av medarbetarnas engagemang och initiativförmåga. Nu står bolaget inför en internationell satsning med start i Norge.

Claremont erbjuder konsulttjänster för en digital värld. Bolaget har utvecklat en strategi som tar avstamp i att involvera medarbetarna i verksamheten. Felicia Falck, vd på Claremont Accelerate, driver dotterbolaget för young professionals och har nominerats till Årets employer branding-manager. 

– På Claremont finns ett otroligt driv, en stark gemenskap och genuin vilja att hjälpa varandra. Allt vi gör lyckas vi med för att vi har en så stor kraft tillsammans. 

Nya idéer prövas

Felicia berättar att den starka tron på medarbetarna och tilliten till dem och deras idéer utgör grunden i företagets affärsmodell. Idéerna sträcker sig från erbjudandeutveckling till interna initiativ inom exempelvis hälsa, gemenskap och kompetensutveckling. 

– Det handlar om att våga ”fail forward” – att ha modet att prova nya idéer, säger Felicia och fortsätter: 

– Det finns ingen garanti att initiativen leder till önskad effekt men oavsett så hjälper de oss att växa som organisation. Det här tankesättet tror jag är viktigt för att fortsätta ligga i framkant, men är även en stark motivationsfaktor för medarbetarna att våga satsa på det de tror på. 

Claremont:s tillväxtstrategi är att växa organiskt genom bolagisering av nya erbjudanden. På elva år har bolaget gått från 30 medarbetare till drygt 400. Det som började med tre systerbolag är i dag en stark koncern som erbjuder konsulttjänster inom Business, Technology och Experience. 

– Vi värnar om det lilla teamet – det gör att varje person kan vara med och påverka både bolagets och sin egen utveckling. Det ger stora möjligheter men ställer även krav på det personliga ledarskapet vilket vi värderar högt. Därför erbjuder vi bland annat ett omfattande ledarskapsprogram som alla medarbetare genomgår. 

Stora utvecklingsmöjligheter

Claremont arbetar för att medarbetarna ska få de bästa förutsättningarna att växa. 

– Här får du hjälp att navigera framåt med utgångspunkt i det som ditt hjärta klappar lite extra för, säger Felicia och fortsätter: 

– Jag har själv gjort den resan på Claremont. Under mina snart fyra år på företaget har jag fått möjlighet att hitta min väg genom att testa och forma olika roller med utgångspunkt i mina drivkrafter och idéer. Det har bidragit till att jag på kort tid har vuxit mer än vad jag någonsin kunnat ana. 

Felicia Falck

Titel: Vd Claremont Accelerate. 

Utbildning: Civilekonom, Stockholms universitet, examen 2016. 

Gör på fritiden: ”Jag är ambassadör för Alzheimerfonden och engagerar mig så mycket jag kan i det. Utöver det älskar jag att fördjupa mig i personlig utveckling, träna, upptäcka nya platser och umgås med familj och vänner.” 

Involverar medarbetarna 

Employer branding lyfts fram som ett av Claremont:s viktigaste strategiska initiativ för fortsatt tillväxt och framgång där fokus just nu är internationell expansion. 

– Vi tror att transparens och involvering är viktiga framgångsfaktorer för att bygga starka ambassadörer som i sin tur bidrar till ett starkt arbetsgivarvarumärke. Att dela framgångarna, men även vara öppna med de utmaningar som finns och låta medarbetarna vara delaktiga i att lösa dem. 

Claremont

Claremont erbjuder konsulttjänster för en digital värld med tjänster inom tre kärnområden: Experience, Technology & Business. För att hjälpa dig att möta utmaningar och utveckla din affär, har vi byggt upp tjänster och kompetenser för att stötta dig genom alla faser av förändringsresan – från utveckling av digital affärsstrategi, genom kundunika tekniska lösningar, till att skapa digitala användarupplevelser som driver både ditt varumärke och din affär framåt. Alltid med fokus på människan, tekniken och affären.   Läs mer: www.claremont.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Göteborgs stad
Många möjligheter när Göteborgs Stad växer
Läs mer
Johanna Nargell och Emma Lemón, kollegor på Business Sweden, står utomhus på en takterass med utsikt över staden.
Business Sweden
Business Sweden hjälper företag att nå ut i världen
Läs mer
Göteborg Energi
Göteborg Energi bidrar aktivt till en hållbar stad
Läs mer
Anna Sävinger Åslund, personaldirektör Essity, står och samtalar med en kollega. I bild ser man Essitys produkter som exempelvis Tena.
Essity
En hållbar karriär för unga som vill göra skillnad
Läs mer