2019-09-24

Ellos Group – en arbetsplats med stark gemenskap där alla hejar på varandra

Text: Fridah Jönsson

Foto: Wivi Aronsson

Johnny Eriksson, HR-chef Johnny Eriksson står i ljushallen på Ellos huvudkontor i Borås.

Universum Awards 2020

Årets HR-direktör

En stark företagskultur med strävan att alltid göra kunderna glada driver utvecklingen inom Ellos Group. Med över 70 års erfarenhet tillhör de i dag Nordens ledande e-handlare inom mode och heminredning.

Efter att ha arbetat som yrkesofficer insåg Johnny Eriksson att han ville fortsätta jobba med människor. Han vidareutbildade sig och blev sedan HR-chef på Ellos Group som idag har cirka 550 medarbetare. 

Från postorder till renodlad e-handel

Johnny lyfter fram den transformation som bolaget gått igenom de senaste åren som en av anledningarna till att Ellos Group är populärt både bland kunder och medarbetare. 

– Vi har gjort en resa med bolaget där vi gått från katalogförsäljning till modern och renodlad e-handel. I förändringsarbetet har vi jobbat mycket med organisations-, kompetens-och kulturfrågor. Transformationen har bland annat inneburit ett kompetensskifte i bolaget där en del medarbetare tyvärr varit tvungna att lämna oss, men vi har också varit lyckosamma att kunna attrahera, rekrytera och behålla duktiga medarbetare. Jag kan bekräfta den bild som ges i undersökningar av vad dagens medarbetare söker hos en arbetsgivare: De letar efter bolag som har bra syften och värderingar, som erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsmiljö där det finns möjlighet för utveckling och gemenskap bland kollegorna. 

Kultur viktigare än strategi

Gemenskapen på Ellos Group är något som Johnny ofta återkommer till. Ett exempel på det är att alla medarbetare, även om man kanske inte känner varandra, alltid hejar på varandra. 

– Oavsett var eller när man möts så hälsar man. Vi vill gärna se oss som ett bolag som inte enbart säljer mode och heminredning – vi vill också skapa glädje bland både kunder och medarbetare. 

Det finns en devis som säger att kultur äter strategi till frukost, för man kan ha hur genomarbetade strategier som helst men om inte kulturfrågan finns på agendan så förverkligas aldrig strategidelen. Det är viktigt att se alla medarbetare som ambassadörer och kulturbärare och låta företagets värderingar genomsyra det dagliga arbetet. 

 Johnny Eriksson 

Titel: HR-chef på Ellos Group. 

Utbildning: Yrkesofficersutbildning samt Högre Personalstrategisk Utbildning (HPU). 

Din favoritmöbel i hemmet: 

”Vår stora soffgrupp där många får plats.” 

Behov av kompetens inom flera områden

Enligt Johnny är en ödmjuk men målinriktad vinnaranda, kreativitet, entreprenörskap i stort och smått samt glädje och engagemang gemensamma nämnare för de som jobbar på Ellos Group. Eftersom koncernen består av fyra e-handelsplatser (Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom) har många av de sökande digital kompetens och stora kunskaper inom e-handel. 

– Vi har rekryterat flera medarbetare inom områden där det kan vara svårt att hitta utbildade och erfarna personer. Våra behov av kompetens spänner över olika områden, exempelvis designers, produktutvecklare, ekonomer, marknadsförare, logistiker, systemvetare och personalvetare. Vi är glada över att kunna konstatera att vi för sjätte året i rad tar stora kliv i Universums mätningar av attraktiva arbetsgivare. Vi är riktigt stolta och glada över detta – det är ett kvitto på att vi gör rätt saker. 

Ellos Group

Ellos Group är Nordens ledande distanshandelsföretag med varumärkena Ellos, Jotex och Stayhard. Med lång tradition av distanshandel förser Ellos Group varje år miljontals kunder med attraktiva erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. Ellos Group - med huvudkontor i Borås - är verksamt i samtliga nordiska länder.   Läs mer: www.ellos.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Samsung
”Att våra produkter påverkar så många gör det extra roligt”
Läs mer
Handelsbanken
Handelsbanken har en stark tro på individen
Läs mer
Veronica Hällblad på Svenska Brasserier sitter i restaurangmiljö och ler in i kameran.
Svenska Brasserier
Svenska Brasserier moderniserar branschen
Läs mer
Göteborg Energi
Göteborg Energi bidrar aktivt till en hållbar stad
Läs mer