2019-12-02

Årets hederspris

Skanska

Employer branding på Skanska – ett globalt samarbete

Text: Sara Schedin

Foto: Kristofer Hedlund

Ann Ericsson står utanför Skanskas lokaler tillsammans med fyra kollegor, omringade av ballonger.

Talent Excellence Awards

Årets hederspris

Ann Ericsson började sin karriär som ansvarig för employer branding på Skanska Sverige. I dag arbetar hon i USA, där företaget har en mängd spännande projekt på gång. Ann är ett bra exempel på den globala rörlighet som uppmuntras inom Skanska.

Efter att ha drivit Skanska Sveriges employer branding-arbete sedan 2011, klev Ann Ericsson in i en motsvarande roll på Skanska USA i våras. För närvarande bor hon i New York och när Number One träffar henne är hon på snabbvisit i Sverige.

Samarbete är a och o

En av förändringarna Ann genomförde under sin tid på Skanska Sverige var att få HR, kommunikation och marknad att arbeta som ett team – för att på så sätt nå ut bredare med sitt employer branding-arbete. Hon har även arbetat aktivt med att engagera ledningen i varumärkesbyggandet.
– Framöver blir mitt fokus att utveckla hur Skanska USA arbetar med den här typen av frågor. Men samtidigt kommer jag att fortsätta att ansvara för vårt globala employer brandingnätverk och försöka knyta ihop alla länder, säger Ann och fortsätter:
– Det är väldigt spännande att vara i USA där Skanska har massor av stora projekt på gång. Bland annat bygger vi om flygplatsen LaGuardia i New York och vi bygger även en motorväg genom Orlando i Florida som ska bli runt 35 mil lång. Vår globala närvaro öppnar såklart upp för internationella möjligheter för våra medarbetare.

Ann Ericsson

Titel: Head of Employer Branding Skanska USA
Utbildning: Personallinjen.
Ditt bästa tips för att bli mer produktiv i vardagen? ”Att låsa första halvtimmen på morgonen till att läsa mejl.”

Kandidatresan i fokus

När det kommer till Skanskas fortsatta employer branding-arbete kommer man att jobba mycket med att fortsätta utveckla en bra kandidatresa. I dag när de har skickat in en ansökan förväntar sig kandidaterna snabb återkoppling och feedback, och det vill Ann och hennes team hitta en bra lösning på.
– Det ska vara mycket mer dialog redan från början, för att våra kandidater ska få en så bra upplevelse som möjligt. Vi kommer även fortsätta att arbeta aktivt med ambassadörskapet och driver bland annat Instagramkontot ”Livet på Skanska”.
Där får olika medarbetare under en vecka helt fritt berätta om sin arbetsvardag. Vi putsar ingenting innan det läggs ut – allt är helt transparent.

Vidareutvecklar studentprogrammen

En annan viktig del av Skanska Sveriges employer branding-arbete är att hela tiden vidareutveckla sina två studentprogram.
– Vi har ett program som är riktat mot högskoleingenjörer och ett som är riktat mot civilingenjörer. Här handlar det om att marknadsföra dem och se till att de fortsätter att vara de bästa i branschen. Vi tar in runt 70 medarbetare per år via studentprogrammen och deltagarna får bland annat sommarjobb, exjobb och ledarskapsutbildningar. Syftet är att lära känna varandra och att alla ska bli anställda hos oss direkt efter att de tagit sin examen.

”Skanska-andan”

Många som kommer till Skanska vittnar om den speciella känsla som finns inom bolaget.
– Vi har en öppen, inkluderande och transparent arbetsmiljö där alla vill hjälpa varandra och dela kunskap. Hos oss är det viktigt med mångfald och inkludering. Att se potentialen i alla medarbetares talang gör oss bättre som bolag.

Skanska

Skanska skapar hållbara lösningar inom bygg- och anläggning, infrastruktur, bostäder och kommersiella lokaler. Just nu driver vi tusentals projekt i Norden, Centraleuropa, UK och USA. Våra medarbetare bidrar till vår framgång och att vi idag är ett av världens största byggföretag. Vi är fler än 38 000 kunniga och passionerade medarbetare globalt, varav 9 000 finns i Sverige. Med utgångspunkt i våra starka värderingar utvecklar vi våra medarbetare och vår verksamhet. Välkommen att bygga ett bättre och grönare samhälle tillsammans med oss!

Läs mer: www.skanska.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Paulina Persdotter Örtendahl, Rise
RISE
Hjärnkraft skapar innovation på RISE
Läs mer
WSP
WSP framtidssäkrar världen
Läs mer
EVRY
På EVRY bor det lilla i det stora
Läs mer
Postnord
Postnord bygger varumärket inifrån och ut
Läs mer