Årets HR-direktör

Essity

En hållbar karriär för unga som vill göra skillnad

Text: Jacqueline Fahlander

Foto: Patrik Lundin

Anna Sävinger Åslund, personaldirektör Essity, står och samtalar med en kollega. I bild ser man Essitys produkter som exempelvis Tena.

Nominerade 2020

Årets HR-direktör

Innovativt, digitalt och hållbart. Så beskriver personaldirektör Anna Sävinger Åslund Essity – ett bolag som verkligen lyckas svara upp mot det som unga talanger söker hos en arbetsgivare.

Allt fler av dagens unga söker en arbetsgivare som ger dem möjlighet att göra skillnad och bidra till ett högre syfte. På det ledande globala hygien- och hälsobolaget Essity är det en del av arbetsvardagen. I produktportföljen finns bland annat TENA inkontinensskydd, JOBST kompressionsstrumpor, Libresse mensskydd och Libero barnblöjor – hygien- och hälsoprodukter som höjer livskvaliteten för såväl unga som äldre. Men samhällsengagemanget sträcker sig längre än så. Essity utbildar till exempel tonårstjejer om menstruation, förskolebarn om handhygien och arbetar för att bryta tabun kring mens och inkontinens. 

– Det finns ett stort engagemang och mycket stolthet bland våra medarbetare, vilket syns i våra medarbetarundersökningar. Vi har en unik kultur som utmärks av engagemang, omtänksamhet, samarbete och driv. Många är villiga att göra det lilla extra för att hjälpa en kund, samarbetspartner eller kollega, berättar Anna Sävinger Åslund, personaldirektör på Essity. 

Hållbar karriär

Vårt mål är att alla medarbetare ska nå sin fulla potential. På Essity finns inga fasta karriärvägar utan alla driver sin egen karriär framåt och varje karriär är lika unik som individen. Till hjälp finns en karriärkompass där medarbetare kan utforska olika roller och planera för nästa steg i karriären tillsammans med sin chef. På Essity finns även en utbildningskompass som ger vägledning till alla de utbildningar som arrangeras genom Essity Academies. 

– Att ständigt utvecklas är en viktig del av en hållbar karriär. Jag har jobbat på Essity, som tidigare var en del av SCA, sedan 2001 och trivs verkligen i den fartfyllda och internationella miljön. Sen är det viktigt att det finns en sund balans mellan jobb och fritid. Vår ambition är att vara en flexibel arbetsgivare som möjliggör en spännande karriär under alla skeden av livet. 

På Essity står hälsa och trivsel högt på agendan. Varje år arrangeras till exempel en global hälsovecka på alla produktionsanläggningar och kontor. 

– Vi arrangerar bland annat föreläsningar om stresshantering, erbjuder hälsosam kost och motionspass. Målet är att inspirera och ge förutsättningar till en hälsosam och hållbar livsstil. 

Anna Sävinger Åslund

Titel: Senior Vice President Human Resources 

Utbildning: Personal- och Arbetslivsprogrammet, Linköpings universitet, examen 1996 

Därför trivs jag på Essity: 

”Jag älskar att jag har en utmanande och engagerande jobbvardag med inspirerande kollegor över hela världen. På Essity är HR-frågorna en viktig komponent för att vi ska vara framgångsrika som bolag, så mitt jobb känns verkligen betydelsefullt.” 

Digital resa

Essity är inne i en digital transformation som berör alla delar av verksamheten. Det märks genom digitaliseringen av våra produktionsanläggningar, att marknadsföringen har flyttat ut på sociala medier, försäljning sker online och de interna processerna digitaliseras. 

– Vi går en spännande tid till mötes där digital kompetens och ett digitalt mindset är viktigare än någonsin inom flera yrkesområden. Vi söker allt från marknadsförare, säljare och sjuksköterskor till systemvetare och ingenjörer. 

Hållbarhet och att bidra till en bättre värld har alltid varit drivkrafter för Essity. Företagets ambition är att fram till 2030 öka välbefinnandet för två miljarder människor varje dag och minska miljöpåverkan från lösningar med 33 procent. 

– Hos oss går affärer och omtanke om miljö och människor hand i hand. 

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer: www.essity.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Anna Markelius på Accenture står utomhus och ler in i kameran.
Accenture
Accentures medarbetare leder digital innovation
Läs mer
Göteborgs stad
Många möjligheter när Göteborgs Stad växer
Läs mer
HR-direktör Maria Rosén, Gävle kommun, ler glatt in i kameran med en mönstrad svart och vit blus.
Gävle kommun
Samarbete och delaktighet präglar Gävle kommun
Läs mer
Johanna Nargell och Emma Lemón, kollegor på Business Sweden, står utomhus på en takterass med utsikt över staden.
Business Sweden
Business Sweden hjälper företag att nå ut i världen
Läs mer