2019-12-05

Årets employer branding-manager

TUI Nordic

Formar framtidens resande

Text: Sara Schedin

Foto: Kristofer Hedlund

Universum Awards 2020

Årets employer branding-manager

Det som tidigare var ett traditionellt charterbolag är i dag ett av Nordens största e-handelsbolag. Bolagets utmaning består i att attrahera morgondagens digitala talanger för att vara med och forma framtidens resande.

När någon säger TUI tänker nog de flesta av oss på resor, sol och vidsträckta stränder. Bolaget kan resebranschen utan och innan, och har varit verksamt på den svenska marknaden i över 50 år. Ola Oredsson, som är nominerad till Årets employer branding-manager, arbetar aktivt med att talanger även ska se bolaget som det moderna e-handelsföretag det har förvandlats till de senaste decenniet.

– Vi konkurrerar inte längre med andra charterföretag om arbetskraft, utan snarare med andra techbolag, förklarar han.

Ola Oredsson

Titel: Head of Talent Acquisition and Employer Branding.
Utbildning: Master i entreprenörskap, Stockholms universitet, examen 2004.
Vilket är ditt favoritresmål? ”Åre!”

Arbetar med drömmar

En viktig del i TUI:s employer branding-arbete är att berätta om vad bolaget gör och vilken typ av personer som jobbar i de nyrenoverade lokalerna på Söder Mälarstrand. Bland annat har man anställt en robot och öppnat en avdelning som bara fokuserar på AI och maskininlärning. Samtidigt erbjuder man alla sina anställda kurser i AI, kodning och digital marknadsföring.

– Våra medarbetare arbetar med att förverkliga andra människors drömmar. Därför tror jag att det är väldigt viktigt att man oavsett roll är medveten om att det man levererar på jobbet gör andra människor glada. Det ger en extra dimension till det man gör

En global arbetsplats

TUI har nästan 70 000 anställda och anses vara världens största resebolag. Med kontor över hela europa och hotell över hela världen, är möjligheterna många för medarbetarna.

– Vi har mycket folk som befinner sig på uppdrag i andra länder. Då är det inte bara reseledare, utan allt från utvecklare och copywriters till marknadsekonomer och digitala säljare. Eftersom vi ligger längst fram i den digitala utvecklingen kommer människor från hela världen för att jobba hos oss i Stockholm. Det har blivit en riktig smältdegel, vilket bidrar till känslan av en internationell arbetsplats

Men på TUI handlar utveckling inte bara om att kunna jobba utomlands, utan det finns också
ett stort fokus på vidareutbildning inom bolaget. Man har till exempel satt som mål att varje medarbetare ska ha minst 80 utbildningstimmar om året.

– Hit kommer man för att växa. Medarbetarna behöver inte begränsa sig till kurser som
är anpassade efter deras specifika roller, utan hos oss handlar utbildning om att få så bred kunskap som möjligt. Det var exempelvis 300 medarbetare från vitt skilda yrken som gick en kurs i programmering som vi anordnade för några veckor sedan, säger Ola och tillägger:

– Det här tankesättet bidrar till vår stora interna rörlighet, där människor känner att
de enkelt kan flyta mellan olika roller och avdelningar.

Omtanke och balans

Ola beskriver TUI som en social arbetsplats där man ska må bra och få ihop livspusslet. Här bryr man sig om varandra och ledningen har ett stort fokus på medarbetarnas välmående och att de får en bra balans i livet.

– Omtänksamheten inom företaget sitter i väggarna, men är samtidigt något som vi hela
tiden arbetar med att odla.

TUI Nordic

TUI i Norden består av researrangörerna TUI Sverige, TUI Norge, TUI Danmark och TUI Finland, och Nazar samt flygbolaget TUI fly. TUI Nordic ingår sedan år 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group. Det största nordiska kontoret ligger på Söder Mälarstrand 27 i Stockholm. VD är Alexander Huber. Antal medarbetare: Cirka 1600. Läs mer: jobs.tuinordic.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Trafikverket
Hederspris gick till Trafikverkets HR-direktör
Läs mer
Anna Sävinger Åslund, personaldirektör Essity, står och samtalar med en kollega. I bild ser man Essitys produkter som exempelvis Tena.
Essity
En hållbar karriär för unga som vill göra skillnad
Läs mer
Anna Wenner, HR-chef på Skanska ler in i kameran. Hon står utomhus i solen, i bakgrunden skymtar parkerade bilar.
Skanska
Ambassadörskap – en nyckelfråga på Skanska
Läs mer
Eva Kristensson, kommunikationsdirektör på Sodexo ståendes framför en träpanel inne i Sodexos luftiga lokal.
Sodexo AB
Hos Sodexo är hållbarhet integrerat i affären
Läs mer