Årets nykomling

Kraftringen AB

Goda möjligheter att påverka på Kraftringen

Text: Sara Schedin

Foto: Asaf Kliger

Universum Awards 2019

Årets nykomling

Som bolagets ambassadörer spelar medarbetarna en viktig roll i Kraftringens employer branding-arbete. Därför lägger rekryteringsspecialist Helena Liliendal-Hansen stort fokus på att de ska känna att utvecklingsmöjligheterna är många inom företaget.

När Helena Liliendal-Hansen sökte tjänsten som rekryteringsspecialist på energibolaget Kraftringen för snart två år sedan hade hon tidigare arbetat med rekrytering inom konsultbranschen – men hade ingen erfarenhet av att jobba på en intern HR-avdelning.
– Jag tror att min chef såg att jag hade den motivation och det driv som krävdes för tjänsten – och därför blev min formella kompetens sekundär. Min åsikt är att om man inte kan allt från början blir utvecklingskurvan brantare och det tror jag kan bidra till att man stannar längre inom företaget, säger hon och fortsätter:
– Generellt finns det en rädsla för att rekrytera annorlunda, men jag tror att det finns mycket utveckling i det och att det skapar en bra dynamik på arbetsplatsen.

Helena Liliendal-Hansen

Titel: Rekryteringsspecialist
Utbildning: Design Management, Parsons School of Art and Design, examen 2011.
Vilken är din favoritplats i världen? “New York!”

Lyfter utvecklingsmöjligheter

För Helena innebär employer branding att börja inifrån, och från grunden. Det första hon gjorde som ny på jobbet var därför att dra igång en rekryteringsstrategi. I den har hon utgått från en av Kraftringens övergripande målbilder: att vara en attraktiv arbetsplats i södra Sverige.
– För att nå dit har det varit viktigt att ta reda på var vi befinner oss i dag och var vi vill vara år 2025. I det arbetet har jag bland annat tittat på Universums undersökningar, men även pratat med kandidater och medarbetare om vad de tycker är viktigt vid valet av arbetsplats. Något som de rankade väldigt högt var utvecklingsmöjligheter.

 

Detta ledde i sin tur till att Helena valde att lägga stort fokus på att lyfta de många möjligheter till utveckling som finns inom Kraftringen. Förutom att locka potentiella talanger till företaget, menar hon att det handlar lika mycket om att få medarbetarna att stanna kvar.
– Våra medarbetare är våra ambassadörer och därför också väldigt viktiga i vårt employer branding-arbete. Det har lett till att vi har börjat mäta den interna jobbrotationen. När vi mätte precis före semestern låg den på 32 procent, vilket är relativt högt och innebär att det är många inom företaget som får testa på något nytt. Det kan betyda att man får större ansvar, men även att man breddar sin kompetens.

“Vår interna jobbrotation ligger på 32 procent”

Stort eget mandat

När det kommer till kulturen på Kraftringen beskriver Helena företaget som trevligt och personligt – här säger alla hej till alla. Samtidigt som företaget är tillräckligt stort för att ha resurser att kunna ligga i framkant på energiområdet, är det litet nog för att man som medarbetare inte ska försvinna i mängden.
– Det innebär att det finns goda möjligheter att påverka. Jag känner till exempel att jag i min roll har stort eget mandat och förtroende att driva mina frågor. Det tror jag att många andra här känner igen sig i.

Kraftringen AB

Kraftringen är ett energibolag med ambitionen att leda utvecklingen av framtidens energi. Vi erbjuder lösningar inom el, värme, kyla, gas, fiber, entreprenad och andra energirelaterade tjänster. Utöver en stabil anställning med utvecklande och stimulerande arbetsuppgifter så innebär en tjänst hos oss en möjlighet att konkret vara med och påverka den hållbarhetsresa vårt samhälle står inför. Vi nöjer oss inte med att vara en etablerad spelare inom energibranschen utan vill hela tiden utveckla vår affär vilket erbjuder goda möjligheter till personlig utveckling för våra medarbetare. Läs mer: www.kraftringen.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Sezgin Kadir på Kraftringen står vid ett armräcke och ler mot kameran.
Kraftringen AB
Kraftringen ger energi till södra Sverige
Läs mer
Per Tillman, Vice President Talent Management, sitter i förarsätet i en bil klädd i kostym och ljus rutig skjorta.
Autoliv
Autolivs produkter räddar över 30 000 liv om året
Läs mer
Eva Kristensson, kommunikationsdirektör på Sodexo ståendes framför en träpanel inne i Sodexos luftiga lokal.
Sodexo AB
Hos Sodexo är hållbarhet integrerat i affären
Läs mer
Malin Perlander Molén, Director Global Employer Branding sitter på en stol i Volvos Showroom framför en röd splitterny Volvo.
Volvo Cars
Volvo Cars präglas av en stark vi-kultur
Läs mer