Årets personaldirektör

Gränges

Gränges interna fokus skapar ett starkt varumärke

Text: Sara Schedin

Foto: Kristofer Hedlund

Magnus Carlström, HR-direktör på Gränges klädd i lila skjorta, står framför konferensrummen på huvudkontoret.

Spring Awards

Årets personaldirektör

Ett öppet och tillåtande ledarskap är nyckeln till den innovativa kultur som Gränges konstant försöker att uppmuntra. Här är allas röster lika mycket värda och man lägger stort fokus på att den mångfald av kompetens som finns inom bolaget ska blomstra.

Om du har en bil är det mycket troligt att det är Gränges aluminiumprodukter som kyler ned din motor – idag innehåller varannan bil som produceras globalt, material från bolaget. Men trots sin roll som ledande leverantör av valsade aluminiumprodukter för värmeapplikationer och andra nischmarknader är Gränges, med sina cirka 2000 anställda, fortfarande ett relativt litet företag. Något som HR-direktör Magnus Carlström menar bidrar till den goda atmosfär som råder inom bolaget.
– Hos oss är du inte bara en liten kugge i ett stort maskineri, utan här är alla betydelsefulla med möjligheter att påverka. Vi får bra betyg i våra medarbetarenkäter och det tror jag bland annat har att göra med att man blir sedd hos oss. Samtidigt finns det många möjligheter att utvecklas inom företaget, både i Sverige och utomlands.

Magnus Carlström

Titel: HR-direktör.
Utbildning: Jur. kand., Uppsala universitet, examen 1995. Executive MBA, Handelshögskolan i Stockholm, examen 2012. Fil. kand. i beteendevetenskap, samt ytterligare kurser på svenska och utländska universitet.
Vem är din förebild? “Det finns ingen person som fångar ”allt”, men Barack Obama ger ett gott intryck.”

Tagit fram ett EVP

För att få en ännu tydligare bild av hur medarbetarna tycker det är att arbeta för bolaget – och vad potentiella talanger ser som attraktiva egenskaper hos en arbetsgivare – växlade Gränges upp sitt employer branding-arbete förra året och tog fram ett Employer Value Proposition (EVP).
– Vi har gjort internmätningar för att ta reda på vad våra medarbetare tycker är fördelar och nackdelar med bolaget. Samtidigt har vi även utfört marknadsundersökningar i Europa, USA och Kina för att ta reda på vad den kompetens vi eftersöker letar efter i en arbetsgivare.

Fokus på den interna kulturen

Med resultaten från de olika undersökningarna som utgångspunkt har Gränges satt upp lokala handlingsplaner för att stärka sitt employer brand ytterligare – och 100 procent av medarbetarna ska känna till företagets EVP under 2019.
– Det kan lätt bli att man fokuserar för mycket externt när man pratar om EVP och employer branding, men det är minst lika viktigt att jobba med den interna kulturen. Om medarbetarna är nöjda med oss som arbetsgivare, kommer de på ett naturligt sätt att kommunicera det till andra.

“Hos oss är du inte bara en liten kugge i ett jättemaskineri”

Utvecklar bolaget tillsammans

En viktig del av Gränges kulturutveckling har varit att fokusera på ledarskapet, som är kopplat till bolagets kärnvärden. De i sin tur handlar om att vara innovativ, dedikerad, tillgänglig och handlingskraftig.
– Vi tror till exempel mycket på att man ska kunna ge och få konstruktiv feedback från varandra. Därför har vi arbetat för att skapa ett öppet och tillåtande ledarskap där medarbetarna känner sig trygga med sina chefer. När alla känner att deras röst blir hörd kan vi nyttja hela arbetsgruppens kompetens till fullo, säger Magnus och fortsätter:
– Att ha en ömsesidig respekt för varandras kunnande är något som genomsyrar alla delar av vår verksamhet. Det i sin tur skapar en känsla av att vi utvecklar Gränges tillsammans.

Gränges

Gränges är en ledande global leverantör av valsade aluminiumprodukter för värmeväxlarapplikationer och andra nischmarknader. Inom material för lödda värmeväxlare är Gränges marknadsledande globalt med en marknadsandel om cirka 20 procent. Företaget utvecklar, producerar och marknadsför avancerade material som förbättrar dels effektiviteten i kundens tillverkningsprocess och dels prestandan hos slutprodukten, den lödda värmeväxlaren. Bolagets geografiska regioner är Europa, Asien och Nordamerika.   Läs mer: www.granges.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Sten Wallin, vd, i en av ESAB:s fabriker klädd i skyddshjälm och kostym.
ESAB
Anrika ESAB har alltid en fot i framtiden
Läs mer
Consats vd Martin Wahlgren framför fotoväggen under Universum Awards med priset Årets Employer branding-företag i handen.
Consat Engineering
”Årets Employer Branding-företag – lagarbete lönar sig!”
Läs mer
Sofia Johansson, kommunikatör på försäkringsbolaget Folksam står i den öppna konferenslokalen framför ett podium med en bärbar dator.
Folksam
Samarbete ger framgång för kundägda Folksam
Läs mer
Anna Bittner, HR-direktör och kollegan Joachim Danielsson, stadsdirektör ler in i kameran. I bakgrunden breder Uppsala stad ut sig, båda nybyggnationer och den ikoniska domkyrkan.
Uppsala kommun
Gediget samarbete bakom framgång i Uppsala kommun
Läs mer