2019-12-02

Årets nykomling

Polestar

Innovation en ledstjärna för Polestar

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Julia Sjöberg

Monika Franke och Anna Ericsson står vid ett bord i Polestars lokaler.

Talent Excellence Awards 2019

Årets nykomling

Elbilsföretaget Polestar har bråda dagar – den första bilen kommer att levereras innan jul samtidigt som produktionen sätter ordentlig fart. Medarbetarna är stolta över att vara en del av ett företag som är med och förnyar bilbranschen.

Anna Ericsson och Monika Franke är båda en del av HR-avdelningen på Polestar. Efter några år av intensivt varumärkes- och strategiarbete står företaget redo att rulla ut de första bilarna till kunderna. Första leverans är innan jul och under första halvåret 2020 kommer uppföljaren Polestar 2.
– Allt faller på plats nu. Här är man nära hela verksamheten. När vi lanserar våra bilar bultar det i hjärtat av stolthet, säger Anna.
– Jag började vid årsskiftet och jag är häpen över det intresse jag mött på Polestar. Alla vill bidra till banbrytande teknik och en hållbar förändring av mobilitetsindustrin, säger Monika.

Monika Franke

Titel: Globalt HR-ansvarig
Utbildning: Fil. kand. i Psykologi, Göteborgs universitet, examen 2001.
Lyssnar gärna på: ”Allt från Cardi B till The Stone Roses – helt humörberoende.”

Stolta medarbetare

Polestar har korats till Årets nykomling inom employer branding, men de vill inte göra skillnad på arbetsgivarvarumärket och det övriga varumärkesarbetet.
– Vi visar vilka vi är och delar med oss i sociala medier, och tilltalas människor av oss kommer de att vilja vara hos oss och trivas i vår miljö. Medarbetarna är stolta, och många av dem delar information om företaget i sociala kanaler. Det ger autenticitet och skapar ringar på vattnet, säger Anna.
– Vi är ett mindre företag och det gör också att det blir enkelt att upprätthålla en social kultur, vilket uppskattas av många medarbetare. Vi har en rad inslag som exempelvis after work, julfest med maskerad, årlig skidresa och hälsoutmaningar, säger Monika.

Anna Ericsson

Titel: HR Business Partner, huvudkontoret i Göteborg.
Utbildning: Personalvetare, Göteborgs universitet, examen 2006. Magisterexamen 2010.
Lyssnar gärna på: ”’Historierummet’ i SVT:s Barnradion tillsammans med min sjuåring.”

Nytänkande och innovativt

Polestar har just nu cirka 600 medarbetare runt om i världen, varav 230 i Sverige, och de fortsätter att växa. Företaget etablerar sig på fem marknader i Europa. Ett exempel är ett R&D-center i Coventry, England som invigdes under våren 2019.
– Vi vill bryta konventioner, och vi ser det som att Polestar – polstjärnan – leder vägen. Här finns en hög grad av nytänk, kreativitet, nyfikenhet och entreprenörskap. Vi har en trygghet i att vi har en hög kompetens inom bilutveckling. Sedan har vi fyllt på med betydande kompetenser från alla tänkbara områden och branscher. Vi har medarbetare med bakgrund från uppemot 30 länder, och 30 procent av våra medarbetare är kvinnor – i en sådan smältdegel blir det väldigt innovativt, säger Monika.

Tar in ny kompetens

Polestar har för första gången gjort en större satsning på nyexade personer.
– Tidigare har vi främst tagit in seniora medarbetare för att bygga upp verksamheten men nu har vi blivit så stora att vi kan ta in mer junior kompetens. Vi har nyligen tagit in åtta personer till vårt ettåriga talangprogram inom Digital/IT och forskning och utveckling, R&D, säger Anna.
– Det är roligt att få vara med och påverka hur varumärket ska ta sin plats på världskartan. Det är historiskt, och vi känner en nybyggaranda. Det handlar om att transformera en hel industri. Bilarna kommer till exempel enbart att säljas online, säger Monika.

Polestar

Polestar is an electric performance car brand harnessing refined performance and cutting-edge technology. Polestar is aiming to bring driving pleasure into a new era with an all-electric product offering of progressive performance cars that are designed and engineered without compromise.

Läs mer: www.polestar.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Gustav Lilliebrunner, ESAB
ESAB
”För att bli en bra ingenjör måste du förstå slutanvändaren”
Läs mer
Anna-Karin Lindeberg och Sofie Bley Claesson står i en lokal med flera Accountor-bilder i bakgrunden.
Accountor
Accountor är en aktör att räkna med
Läs mer
CGI
Ännu fler utvecklingsmöjligheter på CGI
Läs mer
Mikaela Näslund står på Mycronics kontor med en tv-skärm i bakgrunden.
Mycronic
En ny framgångsrik karriärmodell på Mycronic
Läs mer