Årets employer branding-företag

Tetra Pak

Innovationsklimat och hållbarhet lockar till Tetra Pak

Text: Sara Schedin

Foto: Kristofer Hedlund

Nominerade 2020

Årets employer branding-företag

Globala karriärmöjligheter i kombination med tekniska utmaningar gör Tetra Pak till en populär arbetsgivare. Bolaget arbetar för att tidigt skapa intresse för teknik, samtidigt som man driver riktade aktiviteter mot yrkesverksamma specialister.

Tetra Pak revolutionerade förpackningsindustrin när bolaget grundades i början på femtiotalet. I dag är företaget en världsledande leverantör av process- och förpackningslösningar med drygt 25 000 medarbetare på mer än 150 marknader. En viktig del i Tetra Paks employer branding-arbete har varit att arbeta nära universitet och högskolor. 

– Dels handlar det om att etablera relationerna tidigt med framtida medarbetare, dels om att bidra till ett ökat samarbete mellan universitet, företag och individ, vilket gynnar samhället i stort. Vår närvaro på universiteten består bland annat i lunchföreläsningar, studiebesök och olika event där vi berättar om oss som företag, säger Janina Säwe, Manager Talent Acquisition och Employer Branding.

En internationell kontext

Förutom sommarjobb erbjuder Tetra Pak studenter ett Student Talent Program som pågår under studietiden och som ger dem möjligheter till extraarbete, uppsatsskrivande och att ta del av spännande utvecklingsprojekt. 

– Vi har också ett stort globalt traineeprogram, fullt av internationella kontakter, där en till två rotationer tar plats utomlands. Vår internationella kontext i kombination med vårt innovationsfokus är något vi trycker mycket på i vårt employer branding-arbete. Oavsett vilken roll man har på företaget rör man sig i varierande grad i ett globalt sammanhang, säger Haraldur Gudjonsson, HR Service Centre Director, och fortsätter: 

– Man kanske reser i jobbet eller tar sig an ett uppdrag i ett annat land. Men enbart en arbetsdag här på kontoret i Lund, där vi har 69 olika nationaliteter, ger en känsla av att man har varit ute i världen. 

 – Kombinationen av vår starka globala position och vårt motto ”Protects what’s good”, tror jag många finner attraktivt. Många av de personer som vi knyter till oss söker en möjlighet att kunna bidra till innovation inom miljöområdet, tillägger Janina. 

Janina Säwe 

Titel: HR Manager Talent Acquisition & Employer Branding. 

Utbildning: Media och kommunikation, Lunds universitet, examen 1998. 

Vilket är ditt bästa karriärtips? 

”Skapa tidigt relationer med de företag du är intresserad av.” 

Haraldur Gudjonsson 

Titel: HR Service Centre Director. 

Utbildning: Internationell ekonomi, Växjö universitet, examen 1998. 

Vilket är ditt bästa karriärtips? 

”Tro på dig själv och våga prova på saker som du inte har gjort tidigare.” 

Bidra till en bättre värld

Tetra Pak erbjuder sina medarbetare stor frihet att själva styra över sitt arbete och sin karriärutveckling. Något som Haraldur tror är viktigt för att öka trivseln och arbetsglädjen inom bolaget. 

– Förutom att belysa hur man kan påverka sin egen utveckling, ser vi också till att medarbetarna får ta del av hur de är med och bidrar till en bättre värld. Det i sin tur bygger en stor stolthet inom bolaget. 

– En annan del i att bygga den interna stoltheten har varit att visa på de många och stora satsningar som görs i de svenska verksamheterna, exempelvis inom områdena Digital, Data Science och Sustainability. Inom dessa segment söker vi ofta etablerade specialister och försöker därför verka och synas genom våra egna tekniska experter i de forum där specialisterna själva finns. Genom sitt ambassadörskap är de bäst lämpade att på ett inspirerande sätt förklara alla de olika möjligheter som finns på Tetra Pak, säger Janina. 

Tetra Pak

Tetra Pak är världens ledande leverantör av process- och förpackningslösningar för livsmedelsindustrin. Tillsammans arbetar våra 24 000 medarbetare i nära samarbete med kunder och leverantörer för att kunna erbjuda säkra och innovativa produkter med så låg miljöbelastning som möjligt. Läs mer: www.tetrapak.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Sirpa Rusanen på Svensk Exportkredit står utomhus och pratar med en kollega. I bakgrunden syns stadshuset i Stockholm.
Svensk Exportkredit
SEK hjälper svenska exportföretag att lyckas globalt
Läs mer
SkandiaMäklarna
Stark tillväxtresa för SkandiaMäklarna
Läs mer
Sector Alarm
Sector Alarm söker rätt människor – inte perfekta cv:n
Läs mer
Sezgin Kadir på Kraftringen står vid ett armräcke och ler mot kameran.
Kraftringen AB
Kraftringen ger energi till södra Sverige
Läs mer