2019-12-02

Årets VD

JM

JMs mål – fler kvinnor till branschen

Text: Sara Schedin

Foto: Kristofer Hedlund

Talent Excellence Awards 2020

Årets VD

Genom olika initiativ – bland annat ett lärlingsprogram och en snickarpodd – arbetar JM för att få fler kvinnor att bli hantverkare.
Blandade grupper blir mer innovativa och löser uppgifterna på ett bättre sätt, menar vd:n Johan Skoglund.

Långsiktighet, tydlighet och ärlighet är grundpelarna i byggbolaget JMs employer branding-arbete. Bolagets vd Johan Skoglund har tagit en aktiv roll i varumärkesbyggandet och reser runt till olika högskolor och universitet för att träffa studenter och förmedla vilka JM är.

– För oss är det viktigt att ge en äkta bild av företaget och hur vi är som arbetsgivare – och det är något som jag tror att vi har lyckats med.

Johan Skoglund

Titel: Vd och koncernchef.

Utbildning: Civilingenjör, KTH, examen 1986.

Ditt bästa tips för att bli mer produktiv i vardagen? ”Se till att dina batterier är laddade på morgonen.”

Lärlingsprogram för kvinnor

Ett omtyckt traineeprogram och möjlighet att göra både examensarbete och praktik på bolaget – det är tydligt att JM satsar på studenter och nyutexaminerade.

Sedan tre år tillbaka har bolaget även aktivt arbetat för att öka andelen kvinnliga hantverkare i branschen, bland annat genom att lansera ett lärlingsprogram för målgruppen.

– Programmet sträcker sig över tre och ett halvt år och leder till att deltagarna får ett yrkesbevis som antingen murare, anläggnings-, trä-, eller betongarbetare. För oss är det här ett sätt att uppnå vårt mål med att ha 20 procent kvinnliga hantverkare år 2030 – en siffra som i dag ligger under två procent i branschen i stort.

JM driver även Snickarpodden – där bolagets kvinnliga lärlingar berättar om vardagen på en byggarbetsplats. Något som Johan menar handlar om att väcka nyfikenhet för rollen som hantverkare hos kvinnor, men också om att försöka förändra en hel bransch.

– I projekt där vi har jämn könsfördelning levererar vi bättre resultat. Grupperna blir mer innovativa och löser uppgifterna på ett bra sätt. Blandade grupper ökar även trivseln på arbetsplatsen, vilket i sin tur leder till minskad frånvaro och personalomsättning. På så sätt stärks vår konkurrenskraft och vi blir ett mer hållbart företag på lång sikt.

Interna rekryteringar

Internt arbetar JM mycket med kompetensutveckling och ser till att medarbetarna har möjlighet att testa på andra områden än sina egna under perioder. Arbetar man ute i produktion kan man exempelvis få jobba med projektering under en tid, och vice versa.

– Eftersom vi även finns i Norge och Finland jobbar vi med att öka integrationen av kompetenser mellan de olika länderna genom att göra det möjligt för medarbetarna att jobba i projekt utomlands, säger Johan och fortsätter:

 

– Sedan är det såklart viktigt för medarbetarna att känna att de kan klättra i karriären. Vi har bland annat sett till det finns tydliga vägar för exempelvis en hantverkare som vill bli arbetsledare, och kanske sedan även platschef. Vi satsar strategiskt på interna rekryteringar av nya chefer och ledare.

Brett engagemang

Enligt Johan är de långsiktiga hållbarhetsfrågorna en av de viktigaste sakerna att arbeta med för att vara en attraktiv arbetsgivare, både internt och externt.

– Förutom att arbeta med jämställdhetsfrågan driver vi även ett gediget hållbarhetsarbete. Bland annat Svanen-märker vi alla våra bostäder. Den typen av engagemang tror jag är oerhört viktig för unga kandidater i dag.

JM

JM är en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden. Verksamheten är fokuserad på nyproduktion av bostäder i attraktiva lägen med tyngdpunkt på expansiva storstadsområden och universitetsorter i Sverige, Norge och Finland. Vi arbetar också med projektutveckling av kommersiella lokaler samt entreprenadverksamhet, huvudsakligen i Storstockholmsområdet. JM ska i all verksamhet främja ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Vi omsätter cirka 17 miljarder kronor och har cirka 2 600 medarbetare. JM AB är ett publikt bolag noterat på NASDAQ Stockholm, segmentet Large Cap. Läs mer: www.jm.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Elisabeth Eliasson och Magnus Andren sitter på en fönsterbänk i en trappuppgång.
Borås stad
Borås Stad tänker nytt och långsiktigt
Läs mer
Paulina Ekwall står utomhus med ett grönt paraply och gula höstträd i bakgrunden.
Billerud Korsnäs
Hållbarhet i alla led på BillerudKorsnäs
Läs mer
Åsa Gidsäter Roos står i Essitys lokaler med en hylla och tv-skärmar bakom sig.
Essity
Så bidrar Essity till en bättre värld
Läs mer
DNB
Äkthet är nyckeln i DNB:s varumärkesbyggande
Läs mer