Årets employer branding-manager

PwC

Medarbetarens utveckling är viktigast för PwC

Text: Fridah Jönsson

Foto: André de Loisted

Sara Järdler, Head of Employer Branding på PwC står lutandes mot räcket i trappan inne på företagets ljusgård klädd i vit topp, och svarta jeans.

Spring Awards

Årets employer branding-manager

De flesta företag vill att medarbetarna ska få göra det de tycker är roligt och utvecklande – och Sara Järdler är ett exempel på att PwC tar den frågan på allvar. Genom eget initiativ och på uppmuntran från sin chef gick hon från revisor till Head of Employer Branding.

Revisions- och rådgivningsjätten PwC har som mål att alla medarbetare ska känna att deras tid hos arbetsgivaren är den bästa i karriären – vilket både förpliktigar och inspirerar företaget till att bli en bättre arbetsgivare.

Sara Järdler

Titel: Head of Employer Branding
Skola och examensår: Civilekonom, Lunds universitet, examen 2009
Annan drömarbetsplats om du inte var på PwC: Plats är oviktigt, jag är redan hos min drömarbetsgivare., Men jag ska snart byta jobb för andra gången inom PwC och börja i vårt Talent Analytics and Insights-team.

Från revision till personalfrågor

Sara Järdler började som revisor på PwC 2009 men insåg efter en tid att hon egentligen drogs mer åt personalfrågor.
– När jag kom hit efter mina ekonomistudier började jag som revisor, men efter några år märkte jag att mitt största engagemang fanns i mina sidoprojekt inom employer branding. . Jag började hålla i utbildningar, ta hand om vårt traineeprogram och gå ledarskapsutbildningar och till slut jobbade jag knappt med revision. När jag hade ett medarbetarsamtal sa min chef ”Det låter inte som att du är jättetaggad på det här, ska vi inte se till att du får göra det du tycker är roligt?”.

Kompetensutveckling med individen i fokus

Efter sina tio år på PwC kan Sara se tendenser till attitydförändringar bland unga talanger på jakt efter rätt arbetsgivare. En av dem gäller personlig utveckling i karriären.
– Idag kräver många talanger en individuell utvecklingsplan. Och det med all rätt! Våra medarbetare köper inte riktigt att alla gör samma sak, utan man vill att arbetsgivaren ska se till individens speciella kvaliteter och styrkor så att alla kan utvecklas utifrån sitt eget intresse och personliga målsättning. Vi har alltid jobbat mycket med det, jag hamnade ju till exempel själv på en helt annan plats än det var tänkt från början! Men vi försöker också ständigt förbättra förutsättningarna för medarbetarna att skapa sin individuella karriärväg. Ett exempel på det är vår nya plattform för kompetensutveckling som går att jämföra med Netflix: Här kan man “googla” efter utbildningar och få förslag som matchar utifrån roll och intresse.
– Om jag har tittat på ledarskapsutbildningar kommer förslag på Ted Talks, YouTube-filmer, e-learnings och PwC-framtagna utbildningar kring just ledarskap upp. Och vill jag dela dessa förslag med andra så skapar jag bara en egen spellista, s k “playlist”. På så sätt är det enkelt att bygga på sin kompetens utifrån personliga behov och intresseområden.

“Det värsta inom employer branding är att översälja”

Skapar aldrig luftslott

PwC:s fokuserade employer branding-arbete ger synliga resultat: Företaget är en uppskattad arbetsgivare hos befintliga medarbetare och blivande talanger. Enligt Sara är en av anledningarna att de alltid är ärliga och transparenta.
– Vi är väldigt noga med att bara prata om det som vi erbjuder istället för att försöka locka med något annat. Det värsta man kan göra inom employer branding är att översälja. Genom att vara transparenta kan vi attrahera de som kommer trivas och utvecklas hos oss. Att konsultvärlden kan innebära tighta deadlines kanske kan avskräcka någon – men istället locka någon annan.

PwC

PwC Sverige är marknadsledande inom revision, skatte- och affärsrådgivning med 2 800 medarbetare och 34 kontor runt om i landet. Med erfarenhet och unik branschkunskap utvecklar vi värden för våra 45 000 kunder.     www.pwc.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Anna Bittner, HR-direktör och kollegan Joachim Danielsson, stadsdirektör ler in i kameran. I bakgrunden breder Uppsala stad ut sig, båda nybyggnationer och den ikoniska domkyrkan.
Uppsala kommun
Gediget samarbete bakom framgång i Uppsala kommun
Läs mer
Richard Orgård, HR- och hållbarhetschef på Securitas står i den växt täta ljusgården på huvudkontoret klädd i ljus kostym och vit skjorta.
Securitas Sverige AB
Utvecklingsmöjligheterna är många på Securitas
Läs mer
Pia Sandvik, vd på forskningsinstitutet RISE står på huvudkontorets innegård klädd i svart och vit randig kostym över en orange överdel.
RISE
Alla är med och bygger det framtida RISE
Läs mer
Maj-Lis Jakobsson, personalchef på Umeå kommun står ute i parken bland gröna träd, klädd i kavaj och mönstrad blus.
Umeå kommun
Samarbete och delaktighet präglar Umeå kommun
Läs mer