2019-12-12

Årets hederspris

Falck Emergency AB

”Nomineringen går till alla medarbetare och chefer inom Falck”

Text: Sara Schedin

Foto: Felicia Yllenius

Talent Excellence Awards 2020

Årets hederspris

Teamwork är nyckeln i Falck Emergencys employer branding-arbete.

Cecilia Boija är kommunikationschef på Falck Emergency och nominerad till Årets employer branding-person. Hon är däremot noga med att betona att bolagets varumärkesbyggande är något som alla anställda skapar tillsammans. Hon menar att det är det enda sättet att skapa ett trovärdigt och väl förankrat employer brand.

 

– Allt handlar om att vara en attraktiv arbetsgivare inifrån och ut, och därför arbetar vi mycket med att utveckla och stärka oss internt.

Robert Lundgren

Titel: Stationschef.

Utbildning: Befattningsutbildning ambulans-sjukvårdare, examen 1996.

Cecilia Boija

Titel: Kommunikationschef.

Utbildning: Affärskommunikation, IHM Business School, examen 2005.

Sofia Strid

Titel: HR-koordinator

Utbildning: Personal och arbetsliv, Örebro universitet, examen 2019.

En viktig pågående satsning inom Falck är att bygga bolagets framtida kultur. Cecilia förklarar att de pratar om en ”vinnande kultur” som präglas av omtanke, att skapa mervärde och att bygga förtroende.

 

– Vi har bland annat haft chefsdagar där jag tillsammans med mina kollegor reflekterat kring vad en vinnande kultur är och hur vi ska gå tillväga för att förankra våra värderingar i organisationen, säger stationschef Robert Lundgren.

 

– Just nu pågår arbetet med att involvera alla medarbetare inom Falck för att få in deras perspektiv och på så sätt

”Du vet aldrig vad som väntar dig när du går på ditt skift, samtidigt som du gör en ovärderlig insats i samhället.”

Vi behöver bli bättre på att lyfta fram alla fantastiska insatser som medarbetarna gör på jobbet varje dag.

 

– Vi är jättestolta över våra kollegor som är med i ”Vägens Hjältar” och ”SOS Gute”. Som ett exempel för att stärka kulturen i samband med detta har medarbetare fått dricka och popcornbägare med budskapet att inte missa kollegorna i programmen på Kanal 5. Ett annat initiativ är att vi kommer genomföra fler trivsel aktiviteter, AW och teamaktiviteter. Vi vill satsa på att våra medarbetare får möjlighet att träffas mer över stations- och verksamhetsgränser, berättar Cecilia.

När det kommer till det externa employer branding-arbetet jobbar företaget mycket med att lyfta vad som gör yrken inom ambulans, vägassistans och räddningstjänst spännande.

– Vi har tagit fram en ny karriärsida för att lyfta fram bredden av möjligheter och vår omväxlande verksamhet. Det är just variationen och spänningen i de här yrkena som lockar potentiella kandidater att söka sig till oss. Du vet aldrig vad som väntar dig när du går på ditt skift, samtidigt som du gör en ovärderlig insats i samhället, berättar HR-koordinator, Sofia Strid.

Falck Emergency AB

Falck har bedrivit verksamhet i Sverige sedan 1950 med uppdraget att förebygga olyckor, sjukdom och nödsituationer, att ge snabb professionell hjälp åt dem som råkat illa ut samt rehabilitera sjuka och skadade. Falck arbetar med olika verksamheter inom assistans, vård och hälsa, beredskap, räddning och rehabilitering. Vi är människor som hjälper människor, det viktigaste man kan ägna sig åt.

Antal medarbetare: Falck Sverige har cirka 3 000 anställda.

Läs mer: www.falcksverige.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Ann Ericsson står utanför Skanskas lokaler tillsammans med fyra kollegor, omringade av ballonger.
Skanska
Employer branding på Skanska – ett globalt samarbete
Läs mer
Lena Erixon står utomhus och lutar sig mot ett träd.
Trafikverket
Trafikverket bidrar till en stark infrastruktur
Läs mer
WSP
WSP framtidssäkrar världen
Läs mer
Martin Wahlgren, Consat
Consat Engineering
Rätt stjärna på rätt position hos Consat
Läs mer