Årets employer branding-företag

SKF

Nya kompetenser i fokus när SKF digitaliseras

Text: Sara Schedin

Foto: Julia Sjöberg

Nominerade 2020

Årets employer branding-företag

SKF:s digitala transformation förändrar även företagets employer branding-arbete. Kommunikationsdirektör Malin Hardegård Nyberg jobbar med att nå ut med vad SKF:s ingenjörskonst kan åstadkomma – både till medarbetare och den kompetens man vill attrahera.

 SKF är mitt uppe i en digital transformation och arbetar för att göra industrin smartare med hjälp av allt från automatisering till mobilitet. Tidigare låg fokus på produkter, men digitaliseringen medför nya möjligheter att erbjuda tjänster och service. Detta innebär att SKF även tänker nytt när det kommer till employer branding. 

– Vi behöver förändra bilden av SKF, både hos de som jobbar här och de som vi vill attrahera. Vi är inte bara en ledande lagertillverkare utan även ett service- och tjänsteföretag i framkant vilket ställer nya krav på innovation och kundfokus. Vi ser också att vi i dag behöver andra typer av kompetenser än tidigare, framförallt inom data och IT, säger Malin Hardegård Nyberg, kommunikationsdirektör Sverige på SKF. 

Stor spännvidd

På SKF har man jobbat systematiskt med employer branding i många år, och då väldigt tydligt mot studenter som målgrupp. Den senaste tiden har man dock även börjat rikta in sig mot young professionals, samt mot skolungdomar, med målet att tidigt få upp intresset för teknik. 

– Vi arbetar mycket med att visa på vilken stor spännvidd vi har. Vi jobbar mot 40 olika branscher – allt från gruvdrift till livsmedelsindustri. Vi är cirka 45 000 medarbetare spridda över 130 länder. Det innebär att det finns ett enormt smörgåsbord av olika saker man kan göra här, säger Malin och fortsätter: 

– Tidigare jobbade vi mestadels med klassiska employer branding-aktiviteter som studentmässor och föreläsningar, men nu arbetar vi också mer med den personliga kontakten. Det kan exempelvis handla om att bjuda in utvalda målgrupper till oss på mingel. 

Internt arbete

Enligt Malin är grunden till all employer branding trots allt det interna arbetet. Därför har man på SKF lagt mycket energi på att utveckla det under de senaste två åren. 

– Om de som jobbar här tycker att vi är en attraktiv arbetsgivare och pratar om oss med vänner och bekanta, är det den allra bästa marknadsföring vi kan få. Vi har öppnat upp för en mycket större dialog med medarbetarna kring vad vi kan göra bättre och vad vi är bra på. 

Malin Hardegård Nyberg 

Titel: Kommunikationsdirektör Sverige. 

Utbildning: Magister i ekonomi med inriktning marknadsföring, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, examen 2001. 

Vilket är ditt bästa karriärtips? ”Gör något du älskar och tycker är roligt. På så sätt utvecklas du mer och blir duktig på det du gör.” 

Fjärilsträdgård & intern tävling

Malin berättar att de fått in över 500 förslag från medarbetarna och att många av dem har resulterat i konkreta förbättringsåtgärder. Bland annat har man anlagt en fjärilsträdgård i anslutning till SKF:s kontor i Göteborg. 

– Vi har skapat en ny utemiljö med bärbuskar, fruktträd och växter som ska bli en rogivande och trevlig plats att fika eller äta lunch, säger Malin och fortsätter: 

– Ett annat exempel är att vi kommer att köra igång en aktivitetsutmaning i höst där man tävlar i lag och får poäng för olika typer av aktiviteter som stimulerar hälsa och välbefinnande. Gör man aktiviteterna tillsammans med en kollega får man fler poäng, vilket kommer sporra folk att göra roliga saker tillsammans.

SKF

SKF-koncernen är den ledande globala leverantören av produkter, kundanpassade lösningar och tjänster inom lager och lagerenheter, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Tjänsterna innefattar tekniskt stöd, underhållsservice, tillståndsövervakning och utbildning. Idag är SKF representerat i mer är 130 länder.   Läs mer: www.skf.se 

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Anna Gulliksen på EVRY står i en trappa och ser in i kameran.
EVRY
EVRY lockar kandidater med hjälp av unik spelmiljö
Läs mer
Boliden
Boliden – en hållbar innovatör
Läs mer
Eva Lindberg, personalchef Skellefteå Kraft står lutandes mot en vägg i de luftiga lokalerna på huvudkontoret.
Skellefteå kraft
All time high-period på Skellefteå Kraft
Läs mer
Sector Alarm
Sector Alarm söker rätt människor – inte perfekta cv:n
Läs mer