2019-12-02

Årets employer branding-manager

EVRY

På EVRY bor det lilla i det stora

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Julia Sjöberg

Talent Excellence Awards 2020

Årets employer branding-manager

Ett ständigt driv framåt präglar det ledande nordiska it-företaget EVRY. Här använder man till och med den senaste tekniken i rekryteringsprocessen – med syfte att vara objektiva och öka mångfalden i företaget.

Mer än fem miljoner människor i Norden använder dagligen tjänster som levereras och hanteras av EVRY. Andreas Palm är sedan april i år employer brandingmanager på det ledande nordiska it-företaget.

Jag lockades av att EVRY är ett nordiskt företag som ligger i framkant både inom vårt verksamhetsområde och inom mitt område som är rekrytering och employer branding. Vi jobbar med den senaste tekniken och här finns ett tydligt driv framåt för att ständigt bli bättre, säger han.

Andreas Palm

Titel: Employer Brand Manager.

Utbildning: Kandidatexamen i Personalvetenskap från Göteborgs Universitet och en magisterexamen i Strategisk Information och Kommunikation från Borås Högskola.

Favorituppfinning: “Nu låter jag gammal. Men streaming och obegränsad tillgång till film och musik är enastående om man tänker på det.”

Från abstrakt till konkret

För att lyckas med sitt arbete behöver Andreas alltid väga in flera perspektiv: medarbetarnas syn på EVRY, presumtiva medarbetares syn och inte minst EVRYs egen lednings syn på företaget.

 

– Det är många delar som måste tas i beaktning i det här arbetet och för att kommunikationen ska lyckas. Förutom hur vi uppfattas och vill uppfattas som arbetsgivare går det ju trender i vad olika målgrupper anser vara attraktivt hos en arbetsgivare. Det är väl min styrka, att fläta samman och se sambanden mellan olika källor och göra något konkret av det.

 

Andreas poängterar vikten av att som bolag vara tydlig med sin identitet och vision.

– Om vi exempelvis ser att unga vill växa och ha utveckling på jobbet så har alla bolag olika sätt att nå dit. Då behöver vi vara transparenta och tydligt visa och berätta hur vi jobbar på EVRY för att möta den efterfrågan. Våra målgrupper är alldeles för skarpa för att köpa ”kom till oss så utvecklas du”. De vill veta hur det ska gå till.

 

EVRY finns på många orter och har en lokal förankring, och Andreas tror att företaget har lyckats skapa en familjär kultur där man är nära sina ledare och medarbetare. Genom den lokala närvaron får man också möjlighet att påverka mer i sin vardag, och man har nära till besluten.

– Medarbetarna har ett stort eget ansvar och får utrymme att testa och driva olika saker. Det bidrar till personlig utveckling, och att man känner ett stöd i det man tar sig an.

Modern rekryteringsprocess

Gamification, eller spelifiering, används i delar av rekryteringsprocessen som innebär att EVRY:s kandidater laddar ner och gör ett test på sin telefon eller surfplatta. Syftet är att hitta de bästa kandidaterna genom rättvis och objektiv rekrytering.

 

– Vi har fått väldigt fin feedback från våra kandidater, och det gör också att vi blir spännande och intressanta som arbetsgivare. Det är en positiv följdeffekt men det handlar framför allt om att vara objektiva och få en ökad mångfald i bolaget, säger Andreas.

Två bolag blir ett

EVRY planerar nu att gå samman med det stora teknikkonsultbolaget Tieto för att bli en ledande leverantör av digitala tjänster i Norden.

 

– Någon gång efter årsskiftet kommer vi att gå från 8 800 till 24 000 anställda. Det är så klart en stor händelse som ökar intresset för oss som bolag och alla de karriärmöjligheter som kommer med det.

EVRY

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2016 en omsättning på NOK 12,2 miljarder och cirka 8 500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista. Läs mer: www.evry.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Anna Gulliksen på EVRY står i en trappa och ser in i kameran.
EVRY
EVRY lockar kandidater med hjälp av unik spelmiljö
Läs mer
DNB
Äkthet är nyckeln i DNB:s varumärkesbyggande
Läs mer
Ann Ericsson står utanför Skanskas lokaler tillsammans med fyra kollegor, omringade av ballonger.
Skanska
Employer branding på Skanska – ett globalt samarbete
Läs mer
Anna-Karin Lindeberg och Sofie Bley Claesson står i en lokal med flera Accountor-bilder i bakgrunden.
Accountor
Accountor är en aktör att räkna med
Läs mer