2019-12-02

Årets hederspris

Postnord

Postnord bygger varumärket inifrån och ut

Text: Sara Schedin

Foto: Kristofer Hedlund

Talent Excellence Awards

Årets hederspris

För Martina Smedman, Postnords nya HR-direktör, är fokus framöver att ta reda på vad som gör medarbetarna stolta över att jobba inom företaget. Målet är att skapa ett employer brand som är väl förankrat i bolaget.

Digitaliseringen som pågår i samhället ställer höga krav på postväsendet och dess förmåga att förnya sig. Chansen att få vara en del av den stora förändringsresa som Postnord är mitt uppe i var det som sporrade Martina Smedman att axla rollen som bolagets HR-direktör i augusti i år.
– Postnord har en spännande tid framför sig och jag ser mycket fram emot att få vara med och bygga positiva upplevelser och känslor kring bolagets arbetsgivarvarumärke.

Martina Smedman

Titel: HR-chef
Utbildning: Personalvetenskap, Linköpings universitet, examen 1992.
Vem är din förebild? ”Jag har inte EN förebild, utan imponeras av många människor och arbetar med mig själv för att lära av dessa.”

Nya Postnord

Förutom att fortsätta driva brevaffären är Postnords mål att bli ledande inom e-handel och logistik. Detta är ett mål som kommer att innebära många möjligheter för nutida och framtida medarbetare.
– Vi jobbar mycket med att ta fram nya produkter och tjänster, vilket innebär att vi satsar stort på kompetensutveckling av våra medarbetare. Det finns så otroligt mycket kunskap här som vi vill ta till vara på. Den nya kompetens vi tar in kommer bara att komplettera den vi redan har. Vi kommer fortfarande fortsätta att ha behov av många av våra mer traditionella yrkeskategorier, som till exempel terminalarbetare, chaufförer och brevbärare, men dessa roller kommer förmodligen att se annorlunda ut, då rollerna blir bredare och arbetsuppgifterna mer varierande. Vi ser att utvecklingen går mot mer mixade roller med fler kompetenser.

Bygger stolthet

Martina, som har tilldelats titeln Årets hederspris inom employer branding, har lång erfarenhet av varumärkesbyggande arbete. På Postnord kommer hennes fokus bland annat vara att få ledningen att förstå värdet av att jobba med i employer branding-frågor.
– Sedan är det viktigt att bygga varumärket inifrån och ut, det vill säga att medarbetarna ska vara med och utforma och känna igen sig i vårt employer brand. Vi har precis dragit igång ett projekt som handlar om att medarbetarna får berätta för oss varför man ska vara på Postnord. Det är ett sätt att bygga stolthet och effekten av det blir ett starkt ambassadörskap.

Enligt Martina har många av Postnords medarbetare jobbat inom bolaget länge och utvecklats vidare i olika roller.
– En hel del började extrajobba som brevbärare under studietiden och trivdes så bra att de valde att vara kvar. Jag tycker att det är väldigt roligt att träffa alla de som har jobbat här under många år och lyssna när de berättar om allt de har lärt sig. Det är inspirerande.

Stark teamkänsla

När Number One träffar Martina har hon bara jobbat på Postnord ett par månader. Hon berättar att hennes första intryck av bolaget var att alla var så vänliga och omhändertagande.
– Man känner sig verkligen välkommen och alla delar med sig av sin kunskap. Det finns en stark sammanhållning och teamkänsla i företaget, där man är stolt över att sätta kunden i fokus och leverera en bra upplevelse av våra tjänster och produkter. Postnord har ju inte funnits så länge, men det har Posten, så det finns mycket kunskap och historia i bolaget.

Postnord

PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi är stolta över förtroendet att få säkerställa postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. PostNord AB bildades genom samgåendet mellan PostDanmark A/S och Posten AB 2009. Moderbolaget PostNord AB är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Antal medarbetare: 30 000.

Läs mer: www.postnord.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Johan Färnstrand står utomhus på en gångbro med höstträd och byggnader i bakgrunden.
Region Gävleborg
Region Gävleborg gör skillnad på riktigt
Läs mer
Trygghetsrådet
TRR öppnar dörrar till framtidens arbetsliv
Läs mer
Paulina Ekwall står utomhus med ett grönt paraply och gula höstträd i bakgrunden.
Billerud Korsnäs
Hållbarhet i alla led på BillerudKorsnäs
Läs mer
CGI
Ännu fler utvecklingsmöjligheter på CGI
Läs mer