2019-12-02

Årets HR-direktör

Essity

Så bidrar Essity till en bättre värld

Text: Jacqueline Fahlander

Foto: Julia Sjöberg

Åsa Gidsäter Roos står i Essitys lokaler med en hylla och tv-skärmar bakom sig.

Talent Excellence Awards 2020

Årets HR-direktör

Det ledande globala hygien- och hälsoföretaget Essity rankas som det mest attraktiva i branschen av young professionals och har även utnämnts till landets mest föräldravänliga arbetsplats.

Det är nu två och ett halvt år sedan SCAs hygienverksamhet knoppades av och blev ett eget bolag under namnet Essity. Sedan dess har Åsa Gidsäter Roos, HR Director Nordic & Baltics, arbetat intensivt tillsammans med sina kollegor för att forma det nya arbetsgivarvarumärket.

 

– Det är ett fantastiskt team som har arbetat med vårt arbetsgivarvarumärke, säger Åsa Gidsäter Roos.

 

Essity utmärks inte bara av att ha en varumärkesportfölj full av kända varumärken som TENA, Libresse, Libero och TORK utan också internationella karriärmöjligheter, höga hållbarhetsmål samt en tydlig vision om att förbättra människors välbefinnande genom produkter och lösningar. Detta är precis vad många unga ingenjörer, marknadsförare, säljare och sjuksköterskor drömmer om, vilket märks på det stora antalet jobbansökningar.

 

– Många drivs av att göra skillnad och det får du möjlighet till hos oss. Våra hygien- och hälsoprodukter höjer livskvaliteten för många människor runt om i världen. Vi bidrar också till en hälsosammare värld genom att utbilda till exempel barn om vikten av god handhygien och unga tjejer om mens och pubertet. Genom olika utbildningskampanjer, bland annat i samarbete med FN, försöker vi öka kunskapen och avdramatisera tabubelagda ämnen som menstruation och inkontinens.

Åsa Gidsäter Roos

Titel: HR Director Nordic & Baltics.

Utbildning: Personal- och Arbetslivsprogrammet, Göteborgs universitet, examen 2007 samt en master inom HR med inriktning psykologi.

Vilket var ditt första intryck av Essity? ”När jag började här för tre år sedan slogs jag av hur välkomnande och inkluderande kulturen är. Vi bryr oss om varandra samtidigt som det finns stor respekt för olikheter.”

Meningsfull arbetsvardag

Att bidra till en högre hygienstandard för miljontals människor varje dag skapar stort engagemang bland bolagets 47 000 medarbetare. Den senaste medarbetarundersökningen visar att medarbetarna är stolta över Essitys sociala ansvarstagande och värdesätter kulturen och teamkänslan.

 

– Employer branding-arbetet måste ta avstamp inifrån om det ska vara trovärdigt. Vi har en fantastisk kultur som bygger på engagemang samarbete och omtanke om både miljö och människor, säger Åsa Gidsäter Roos. Det målmedvetna varumärkesbyggandet har gett resultat. Essity klättrade 93 placeringar i årets Karriärbarometer och blev branschbäst bland samtliga konsumentbolag. Essity knep även förstaplatsen som Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2019 i Randstads årliga mätning samt är utsedd till Sveriges mest föräldravänliga arbetsplats av Unionen.

 

– Vi vill att våra medarbetare ska kunna ha spännande och hållbara karriärer. Hos oss får du själv driva din utveckling framåt med stöd av din chef samtidigt som vi försöker vara flexibla och underlätta i livets olika skeden. På Essitys årliga hälsovecka ligger därför stort fokus på hur du skapar balans i livet och en hälsosam livsstil.

En cirkulär affär

Hållbarhet går som en röd tråd genom Essitys verksamhet. Bolaget fokuserar inte bara på att minska sin egen klimatpåverkan utan även kundernas. Nyligen lanserades Tork PaperCircle, världens första återvinningstjänst för pappershanddukar.

 

– Vi samlar in våra kunders använda pappershanddukar som blir till nya mjukpappersprodukter i våra produktionsanläggningar. På så sätt kan våra kunder minska sina koldioxidutsläpp med minst 40 procent* samtidigt som vi tar ett steg mot ett mer cirkulärt samhälle.

 

*Resultatet från en livscykelanalys (Life Cycle Analysis, LCA) som utfördes av Essity Tork och verifierades av IVL, Svenska Miljöinstitutet, 2017, där processerna som undvikits har tagits med i beräkningen.

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom produkter och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter i vardagen. Vår hållbara affärsmodell sätter värdeskapande för människor och miljö i centrum. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom JOBST, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 47 000 medarbetare och nettoomsättningen 2018 var cirka 118,5 miljarder kronor (11,6 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer: www.essity.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Anna Sävinger Åslund, personaldirektör Essity, står och samtalar med en kollega. I bild ser man Essitys produkter som exempelvis Tena.
Essity
En hållbar karriär för unga som vill göra skillnad
Läs mer
Åsa Gidsäter Roos står i Essitys lokaler med en hylla och tv-skärmar bakom sig.
Essity
Så bidrar Essity till en bättre värld
Läs mer
DNB
Äkthet är nyckeln i DNB:s varumärkesbyggande
Läs mer
Paulina Ekwall står utomhus med ett grönt paraply och gula höstträd i bakgrunden.
Billerud Korsnäs
Hållbarhet i alla led på BillerudKorsnäs
Läs mer