Årets hederspris

PRV Patent och registreringsverket

Samarbete är a och o i PRV:s varumärkesbyggande

Text: Sara Schedin

Foto: Felicia Yllenius

Theresia Lasu Waleij, HR-chef och Gunilla Ström, HR-chef står tillsammans utanför huvudkontoret.

Nominerade 2020

Årets hederspris

På PRV är employer branding-arbetet väl förankrat i hela organisationen sedan en lång tid tillbaka.
– Genom att involvera medarbetarna och låta dem berätta om vad vi gör för samhällsnyttan stärks vårt varumärke, förklarar HR-chef Gunilla Ström.

Långsiktighet och samarbete. Det menar HR-chef Gunilla Ström är nyckeln till PRV:s lyckade employer branding-arbete. På PRV arbetar HR-avdelningen nära kommunikationsenheten – och samtidigt har man tidigt sett till att linjeverksamheten och medarbetarna spelar en central roll när det kommer till att stärka varumärket. 

– Vi lägger stort fokus på att göra employer branding till något som lever i vardagen hos alla som arbetar här. Därför tar vi upp de här frågorna i olika sammanhang och vi jobbar samtidigt aktivt med ledarskap och arbetsmiljö. Det är oerhört viktigt att den bild vi kommunicerar ut stämmer överens med den bild som våra medarbetare har av sin arbetsplats, förklarar Gunillas kollega Theresia Lasu Waleij, HR-specialist. 

Den senaste tekniken

En viktig del i både det interna och externa employer branding-arbetet på PRV är att lyfta myndighetens spännande och innovativa verksamhet. Patentingenjörerna får arbeta med den allra senaste tekniken – ofta med produkter som inte kommer att lanseras på marknaden förrän om några år. 

– Vi spelar en roll i svenskt näringsliv och betonar den samhällsnytta PRV gör. Vi vill att medarbetarna ska se den kopplingen och inse vilken stor påverkan deras arbete har i samhället. Det är något som vi i sin tur ser skapar stor stolthet, förklarar Gunilla. 

Internationella möten

I sin internkommunikation ser PRV bland annat till att berätta om sin internationella verksamhet, som många medarbetare är involverade i genom olika projekt. Man får bland annat studiebesök från andra länder som vill lära sig mer om hur vi i Sverige tänker kring immaterialrätt och då är det medarbetare som håller i de besöken.

 – Inom PRVs verksamhet har vi också ett samarbete med SIDA där vi utbildar personer i ledande ställning från utvecklingsländer i de här frågorna. Att få vara med i den här typen av internationella sammanhang och berätta om vad de gör är något som vi ser skapar en oerhörd stolthet hos medarbetarna, säger Theresia. 

 Theresia Lasu Waleij

Titel: HR-specialist. 

Utbildning: Fil.kand PAO-programmet, Stockholms universitet, 2002. 

Vilken är din favoritinnovation? ”Skruvdragaren.” 

 

Gunilla Ström 

Titel: HR-chef.

Utbildning: Socionom med PA-inriktning Stockholms Universitet 1979.

Vilken är din favoritinnovation? ”Mobilbanken dvs digitala banktjänster.”

Interna ambassadörer

Under hösten planerar PRV att lägga lite extra krut på att vidareutveckla det interna ambassadörskapet. 

– Vi jobbar redan aktivt med våra internaambassadörer – som många gånger är våra bästa rekryterare – men känner att vi skulle kunna lyfta den delen av varumärkesbyggandet ytterligare. I det arbetet kommer vi som vanligt att jobba nära vår kommunikationsenhet som ständigt arbetar med vår synlighet i sociala medier samt på hur medarbetarna skulle kunna vara mer aktiva där. Bland de anställda som är ute och informerar om PRV:s verksamhet på företag, skolor och universitet kommer vi att försöka se till att de även får möjlighet att prata om oss som arbetsplats, säger Gunilla. 

– Det roliga med employer branding är att det alltid finns något att jobba vidare på – det tar aldrig stopp, avslutar Theresia. 

PRV Patent och registreringsverket

På PRV arbetar vi med nya idéer i teknikens framkant – varje dag. PRV ger ensamrätt till tekniska idéer, varumärken och design. Vår uppgift är även att stärka Sveriges tillväxt och konkurrenskraft genom att sprida kunskap om immaterialrätt och dess värde. Läs mer: www.prv.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Klarna
85 nationaliteter bland medarbetarna på Klarna
Läs mer
Magdalena Gerger på Systembolaget står inomhus och tittar in i kameran.
Systembolaget
Systembolaget vill spegla samhällets mångfald
Läs mer
Eva Lindberg, personalchef Skellefteå Kraft står lutandes mot en vägg i de luftiga lokalerna på huvudkontoret.
Skellefteå kraft
All time high-period på Skellefteå Kraft
Läs mer
Boliden
Boliden – en hållbar innovatör
Läs mer