Årets employer branding-företag

Folksam

Samarbete ger framgång för kundägda Folksam

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Kristofer Hedlund

Sofia Johansson, kommunikatör på försäkringsbolaget Folksam står i den öppna konferenslokalen framför ett podium med en bärbar dator.

Spring Awards

Årets employer branding-företag

Bra arbetsmiljö, goda utvecklingsmöjligheter och engagerade kollegor är grunden för Folksam som arbetsplats. Medarbetarna är försäkringsbolagets viktigaste ambassadörer för att attrahera ny kompetens.

Folksam är ett av Sveriges största företag inom försäkring och långsiktigt sparande. Kommunikatören Sofia Johansson började på Folksam 2007 och lyfter kollegorna och stämningen som anledningar till varför hon trivs så bra.
– Det är en väldigt bra arbetsplats på många sätt. Vi arbetar med något som känns meningsfullt och har en kreativ och aktivitetsbaserad arbetsmiljö. Vi satsar mycket på samarbete mellan kollegor med olika kompetenser och tillsammans får vi fram bra resultat. Jag har lärt mig mycket genom åren och lär mig fortfarande nya saker.

Sofia Johansson

Titel: Kommunikatör
Utbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap, Lunds universitet, examen 1995. Kommunikation och PR, Berghs School of Communication, 2015.
Boktips: ”Jag älskar böcker så det är inte lätt att välja. Men en klar favorit är Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. En spännande och mystisk skröna med fantastiskt språk – omöjlig att lägga ifrån sig!”

Nära samarbete

Titeln Årets employer branding-företag gick till Folksam. Sofia Johansson har tillsammans med sina kollegor jobbat strukturerat med arbetsgivarvarumärket i många år.
– Vi har en genomtänkt kommunikation kring Folksam som arbetsplats och har fått ett allt tätare samarbete mellan HR, kommunikation och marknad. Employer branding berör alla tre områden och vi har ett gemensamt ansvar i frågan – det har visat sig vara en framgångsfaktor. Att Folksam har engagerade medarbetare som sprider våra värderingar till omvärlden har också bidragit, säger Sofia och fortsätter:
– Ett exempel är när vi under förra året hade ett stort behov av att rekrytera it-kompetens. Då satte vi ihop en stor rekryteringskampanj och samarbetade internt för att kommunicera, dels i sociala medier och andra externa kanaler och dels genom våra medarbetare som spred i sina nätverk. Den draghjälpen gav goda resultat. Vi upplevde ett stort internt engagemang och fick många bra sökande.

Satsar framåt

Som ett kundägt bolag jobbar Folksam långsiktigt med kunden i fokus. Visionen är att kunderna ska känna sig trygga i en hållbar värld.
– Vi har exempelvis en hel forskningsavdelning som jobbar med trafiksäkerhet för att minska trafikskador – det är ganska unikt. På Folksam finns många intressanta jobb och flera spännande projekt och utvecklingssatsningar som pågår – inte minst inom digitaliseringen där vi bland annat förenklar och moderniserar kontaktvägarna för våra kunder.

“Medarbetarna är våra viktigaste ambassadörer.”

Attraktiv arbetsplats lockar fler

Sofia poängterar att det är medarbetarna som är Folksams viktigaste ambassadörer.
– Det är alla tillsammans som står bakom vårt arbetsgivarvarumärke. Det som medarbetarna gör, säger och sprider till sina nära och kära påverkar i stor utsträckning vilken bild omvärlden har av Folksam. Att verkligen vara en attraktiv arbetsplats är grunden till allt, vi vill erbjuda våra medarbetare en bra arbetsmiljö och goda utvecklingsmöjligheter som bidrar till att de trivs och presterar bra. Vi har överlag väldigt bra resultat i våra årliga medarbetarundersökningar, de flesta tycker att Folksam är en bra arbetsplats och är stolta över att jobba här.

Folksam

Folksams vision är att kunderna ska känna sig trygga i en hållbar värld. Det jobbar de för genom att erbjuda försäkringar och långsiktigt sparande som skapar trygghet i livets alla skeden. Läs mer: www.folksam.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Richard Orgård, HR- och hållbarhetschef på Securitas står i den växt täta ljusgården på huvudkontoret klädd i ljus kostym och vit skjorta.
Securitas Sverige AB
Utvecklingsmöjligheterna är många på Securitas
Läs mer
Anna Bittner, HR-direktör och kollegan Joachim Danielsson, stadsdirektör ler in i kameran. I bakgrunden breder Uppsala stad ut sig, båda nybyggnationer och den ikoniska domkyrkan.
Uppsala kommun
Gediget samarbete bakom framgång i Uppsala kommun
Läs mer
Emil Adén, Head of Employer Branding på Trafikverket står framför tunnelbaneuppgången vid centralstationen i Stockholm klädd i kavaj och mönstrad skjorta.
Trafikverket
Trafikverkets satsning på att nå ut ger resultat
Läs mer
Sten Wallin, vd, i en av ESAB:s fabriker klädd i skyddshjälm och kostym.
ESAB
Anrika ESAB har alltid en fot i framtiden
Läs mer