2019-12-02

Årets HR-direktör

Samsung

Samsungs samhällsbidrag gör medarbetarna stolta

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Kristofer Hedlund

Thomas Holmberg står på Samsungs kontor framför en färgglad tv-skärm.

Talent Excellence Awards 2019

Årets HR-direktör

En satsning på att nå ut i sociala kanaler bidrar till att Samsung ökar i popularitet bland unga studenter. Det globala teknikföretaget tar hjälp av data för att sätta ytterligare ljus på mångfald och inkludering.

Thomas Holmberg är sedan 2013 HR-direktör på Samsung i Sverige. Han berättar att det globala teknikföretaget har hög hastighet i beslut och genomförande och att medarbetarna snabbt får ett stort ansvar.
– Samsung är ett väldigt bra och spännande företag att jobba i. Det finns en stöttande kultur bland chefer och medarbetare, och det i kombination med vår unika produktbredd gör det kul att arbeta här, säger han.

Thomas Holmberg

Titel: Personaldirektör
Utbildning: Personal- och arbetslivsprogrammet, Linköpings universitet, examen 1990.
Tips på podcast: ”Jag tycker det är roligt att lyssna på dokumentärer och biografier. Adam och Kompani lyssnar jag också gärna på, de är roliga och gör intressanta iakttagelser.”

Satsning ger resultat

Thomas har tilldelats titeln Vinnare Årets HR-direktör. Ett långt och träget arbete med employer branding-frågorna ligger till grund för priset.
– Vi har provat olika infallsvinklar för att nå fram inom området. Ett exempel som gett resultat är ”#lifeatsamsung” på Linkedin där vi vill ge en inblick i hur det är att arbeta här. Vi har för femte året i rad blivit utsedda till Karriärföretag, och vi har varje år klättrat i attraktivitet hos young professionals, säger Thomas och fortsätter:
– Speciellt roligt att se är ökningen av kvinnor som är intresserade av oss. Vi är också ute på olika universitet för att möta studenter, och vi rekryterar årligen ett par nyexaminerade akademiker.

Tar hjälp av data

Samsung har startat ett mångfalds- och inkluderingsarbete ”Be curious” som syftar till att lyfta fram att varje medarbetare är unik, och att vara nyfiken på den som inte är som du. Samsung är och ska vara en arbetsplats för alla.
– Här blir du bedömd på det du gör, och inte på var du kommer ifrån eller vilken läggning du har. Och nu gör vi en ordentlig genomlysning för att faktiskt se hur det ser ut och identifiera områden som vi kan bli ännu bättre på när det kommer till mångfald och inkludering.

Just nu driver Samsung ett employer branding-projekt där syftet är att informera internt om det man gör externt och samtidigt skapa ambassadörer.
– Vi har erbjudit medarbetarna att bli ambassadörer genom att uppgradera deras Linkedinprofil med syfte att ha en gemensam tonalitet och utseende. Genom att medarbetarna delar, inom sitt nätverk, artiklar och innehåll om Samsung når vi ut till fler. Vi har också nyligen gjort en film om oss som arbetsgivare. Den lägger vi ut på Linkedin under det fjärde kvartalet 2019, och det ska bli spännande att se hur den tas emot, säger Thomas.

Samhällsengagemang ger stolthet

Samsung satsar både globalt och lokalt på att vara en ansvarsfull samhällsaktör.
– Vi har ett dedikerat team som ansvarar för att verka för en positiv samhällsutveckling där vi vill bidra med vårt ledarskap inom innovation och teknologi inom samhällsinsatser, framför allt att ge möjligheter för unga personer att nå sin fulla potential, säger Thomas och fortsätter:
– Att vi på så sätt bidrar till det svenska samhället är jag och många av våra medarbetare väldigt stolta över.

Samsung

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en global ledare inom hemelektronik och dess komponenter. Genom kontinuerlig innovation och nya upptäckter utvecklar vi smart-tv, smarta telefoner, pc, skrivare, kameror, vitvaror, medicinsk utrustning, halvledare och led-lösningar. Samsung har 320 671 medarbetare i 73 länder, och en årlig försäljning på 213 miljarder dollar, 2017. Vårt mål är att öppna upp nya möjligheter för människor överallt.

Läs mer: www.samsung.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Samsung
”Att våra produkter påverkar så många gör det extra roligt”
Läs mer
Atlas Copco
Atlas Copco ger sina medarbetare styrka
Läs mer
Arto Pitkaniemi, Göteborgs energi
Göteborg Energi
Göteborg Energi – en långsiktig samhällsbyggare
Läs mer
Gävle kommun
Ett högt engagemang präglar Gävle kommun
Läs mer