2019-09-26

SEB stöttar innovativa idéer och olika perspektiv

Text: Liv Lövendal

Foto: Kristofer Hedlund

Universum Awards 2020

Årets employer branding-företag

Ett smörgåsbord av vidareutbildningar, ett välkomnande arbetsklimat och personligt utformade förmånspaket. Det är bara några exempel på saker som får medarbetare att växa tillsammans med SEB.

Det är ingen slump att SEB är nominerad i kategorin Årets Employer Branding-företag på Universums årliga gala.

– Vi har nått ut med information om ett trivsamt arbetsklimat och SEBs många möjligheter till fortbildning, det tror jag bidrar till nomineringen, säger Indre Bartulytė- Užupė, chef för Talent Management på SEB. Här berättar hon om en arbetsplats fylld av gemenskap baserad på respekt för varandras olikheter.

Indre Bartulyte-Užupe

Titel: Chef för Talent Management.

Utbildning: Vilnius Gediminas Technical University.

Hur inspirerar du dina kollegor? ”När människor känner sig sedda och förstådda vågar de vara sig själva och utforska nya styrkor.”

En plats att växa på

Vi möts i SEBs supermoderna hus i Solna. Det är en vacker morgon och Indre berättar att hon cyklat till kontoret, något hon gör nästan varje dag. Hon parkerar cykeln i SEBs cykelgarage och går sedan direkt till det stora gymmet.

– Det är en bra start på dagen för mig. Det är härligt, och bara en av alla bra saker med att arbeta här! Det är så naturligt för SEB att erbjuda olika möjligheter till motion och hälsosamma val att vi knappt reflekterar över det.

För SEB är det en självklarhet att alla medarbetare ska trivas, menar Indre och berättar att stort fokus läggs på varje medarbetares kompetensutveckling.

– När människor pratar om balans mellan arbetstid och fritid får jag ofta en känsla av att arbetet är något negativt, eller i alla fall en mindre rolig del som behöver vägas upp med annat. Det är synd, tycker jag. Självklart ska arbetet vara något positivt som får oss att utvecklas och må bra.

Medarbetare som ambassadörer

Att SEB är nominerad i kategorin årets Employer Branding-företag är roligt, men inte helt förvånande, säger Indre.

– SEBs employer branding-arbete bygger på relationen med våra medarbetare och att vi jobbar nära och lyssnar in. Våra främsta ambassadörer är SEBs medarbetare. Det är de som arbetar här som bäst kan berätta om vår arbetsmiljö och vilka möjligheter som finns.

Indre berättar att SEB är mån om att ligga i framkant i den tekniska utvecklingen. Förutom att synas mot till exempel ekonomer har vi ökat synligheten mot tech-talanger.

– Vi bjuder även in mindre grupper, exempelvis studenter, till SEB för att de verkligen ska lära känna oss och vår kultur. Sedan i våras har vi också en egen rekryteringsgrupp inom HR som jobbar proaktivt för att hitta de Tech-talanger och kompetenser SEB behöver för att växa.

SEB gillar olika perspektiv

För SEB handlar mångfald om att möjliggöra bredare perspektiv vilket skapar förutsättningar för både ett bra arbetsklimat och kundmöte.

– Olika erfarenheter innebär olika perspektiv vilket är nödvändigt för all utveckling. Jag brukar säga att vi arbetar för mångfald av tankekraft, för det är vad det handlar om.

Indre förklarar att personlig utveckling och utbildning alltid är i fokus på SEB.

– Vi är stolta över att kunna erbjuda kontinuerligt lärande genom vårt eget företagsuniversitet SEB Campus. Genom att vi själva ständigt utvecklas säkerställer vi också professionalism och kunskap i kontakten med våra kunder.

SEB

SEB har sedan starten för 160 år sedan vägletts av en stark övertygelse om att människor med entreprenöriellt tänkande liksom innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld. Vi finns här för att göra det möjligt för dem att uppnå sina ambitioner och lyckas i såväl goda som svåra tider. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. www.seb.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Sector Alarm
Sector Alarm söker rätt människor – inte perfekta cv:n
Läs mer
Resurs Holding
Positiva medarbetarresor för Resurs
Läs mer
Madeleine Gössner, kommunikationschef på ALTEN, står framför företagets färgglada logga.
Alten
Möjligheter bidrar till engagemang på ALTEN
Läs mer
Handelsbanken
Handelsbanken har en stark tro på individen
Läs mer