Årets employer branding-person

SecureLink

SecureLink tar täten inom IT-säkerhet

Text: Sofie Lundmark

Foto: Kristofer Hedlund

Lars Billström på SecureLink sitter i en soffa och ler in i kameran.

Nominerade 2020

Årets employer branding-person

På bara några år har behovet av att säkra sin IT-närvaro vuxit explosionsartat. SecureLink är experter på att skydda sina kunder från cyberattacker – något som attraherar medarbetare som drivs av utmaningar och att arbeta med den senaste tekniken.

När du kliver in på något av SecureLinks kontor i Sverige möts du direkt av en kreativ företagskultur. I Sverige jobbar cirka 230 medarbetare, de allra flesta med avancerad teknik som på många sätt bidrar till en säker IT-närvaro för kunderna runt om i världen. IT-säkerhetsföretag har traditionellt sett inte förknippats med ordet kreativitet, något som SecureLink vill ändra på. 

– Vi vill uppfattas som ett utmanande företag där entreprenörskapet är en viktig del. Vi lägger ett stort värde i att unga medarbetare får vara med och påverka beslut och ta ansvar för olika områden. Vi vet vad vi vill och alla ska med. När individen får vara med och påverka vår riktning så märker vi en dramatisk skillnad i arbetskulturen, berättar marknadschefen Lars Billström. 

”Alla ska känna sig hemma”

Den aktivitetsbaserade arbetsmiljön som SecureLink satsar på är uppdelad i olika zoner. Med loungehörna, mötesrum, tysta kontorslandskap och kreativa utrymmen finns något som passar alla, vilket också präglar företagskulturen. 

– Vi vill uppnå känslan av att alla ska trivas och passa in, där är vårt arbete med att ha starka och gemensam syn på våra värderingar viktigt. Det pågår ett ständigt arbete med SecureLinks fem värderingar; respekt, prestigelöshet, innovation, enkelhet och tillit. Nya medarbetare får också gå ett introduktionsprogram. 

Att leva upp till det utlovade medarbetarerbjudandet och att ständigt säkerställa personalens välmående är en annan viktig fråga för SecureLink. Nyligen har man infört fem digitala frågor som varje vecka slumpvis skickas ut till några av bolagets medarbetare. Det kan vara frågor som rör arbetsmiljön, om chefen lyssnar på dina idéer eller om du känner att du blir uppskattad för ditt arbete. 

– Det här är ett sätt för oss att snabbt få en indikation på hur personalen mår. Om vi avviker från de svar vi vill ha måste vi direkt ta oss i kragen. 

 Lars Billström

Titel: Marknadschef. 

Utbildning: IHM Business School. 

Mitt bästa karriärråd: ”Positiva och motiverade människor utvecklar företag. Utveckla din förmåga att delegera och samarbeta!” 

Offensiv rekrytering

På bara några år har behovet av att säkra sin IT-närvaro vuxit explosionsartat. SecureLink är experter på att skydda sina kunder från cyberattacker – något som attraherar medarbetare som drivs av utmaningar och att arbeta med den senaste tekniken. 

En viktig del i SecureLinks employer branding-strategi är en ny offensiv strategi. Syftet är att hitta, behålla och utveckla de bästa talangerna. 

– En av de avgörande åtgärderna vi genomfört är att vi i rekryteringsannonser kommunicerar vad vi kan göra för individen. Vi jobbar med fördomsfri rekrytering och försöker attrahera fler tjejer. En annan insats är att vi genomför ett ledarskapsprogram för alla chefer för att säkerställa att vi jobbar mot samma mål som inkluderar våra värderingar och jobbet med att vara en utmanare i branschen. 

På SecureLink har de flesta medarbetare ett stort teknikintresse. För att möta det har SecureLink skapat en personlig teknikpott, där det finns avsatta pengar för varje medarbetare att satsa på något de tycker är viktigt i sin arbetsvardag. 

– Målet är att ha självdrivande och glada medarbetare som växer med uppgiften och vill stanna länge hos oss. 

SecureLink

SecureLink: På SecureLink har vi en unik kombination av människor, kunskap och erfarenhet samt nödvändig teknik, detta medför att vi kan erbjuda det företag behöver beträffande IT-säkerhet. Vi erbjuder tillgång till rätt teknik och djup kunskap, vilket möjliggör säkra affärer. Antal medarbetare: I Sverige 220, internationellt ca 700 Läs mer: www.securelink.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Veidekke
Entusiasm och involvering bygger Veidekke
Läs mer
Theresia Lasu Waleij, HR-chef och Gunilla Ström, HR-chef står tillsammans utanför huvudkontoret.
PRV Patent och registreringsverket
Samarbete är a och o i PRV:s varumärkesbyggande
Läs mer
Eva Lindberg, personalchef Skellefteå Kraft står lutandes mot en vägg i de luftiga lokalerna på huvudkontoret.
Skellefteå kraft
All time high-period på Skellefteå Kraft
Läs mer
Midroc
Midroc sätter medarbetarna främst
Läs mer