2019-12-02

Årets hederspris

Sodexo AB

Sodexo utvecklar arbetsplatser ihop med startups

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Kristofer Hedlund

Talent Excellence Awards 2020

Årets hederspris

Värderingarna; Serviceanda, laganda och utveckling, ligger bakom det globala serviceföretagets framgång. Dagligen servar de mer än 100 miljoner konsumenter i 72 länder. Genom kompetensdelning, mätningar och analyser förbättrar de framtidens arbetsplatser.

Sodexo startade 1966 i Frankrike som ett familjeföretag och grundarna är fortfarande aktiva. Företaget erbjuder tjänster inom servicesektorn. Peter Mellin kom till företaget för fem år sedan, och sedan första oktober 2019 är han vd för Sodexo AB.

 

– Det var först när jag började på Sodexo som det slog mig hur värderingstungt företaget är. Våra värderingar lever med i alla beslut som vi tar, säger han.

Peter Mellin

Titel: Vd Sodexo Sverige och Senior Vice President Service Operation Norden.

Utbildning: Försvarshögskolan, 1997. MBA, University of Warwick, 2002.

Boktips: ”Jag läser för att rensa hjärnan, och bara för att bli underhållen. Jag tycker om en blandning av mystik, historia och spänning – alla böcker av Dan Brown ryms i det.”

Framtidens arbetsplatser

Missionen är att öka människors livskvalitet och i det arbetet är den digitala tekniken en tillgång.

 

– För att ligga i framkant och bidra till bra livskvalitet undersöker vi hur arbetsmiljöer och nya digitala lösningar påverkar människan. Det är ett område jag brinner mycket för, säger Peter och fortsätter:

 

– Genom att mäta och analysera varför folk väljer att sitta i vissa delar av ett kontor kan man bättre förstå vilka förändringar som behövs på de mindre attraktiva platserna. Och med hjälp av sensorer kan man styra luftomsättningen och bibehålla hög luftkvalitet oavsett hur många personer som är i ett rum. Sensorer kan även få en soptunna att signalera när den behöver tömmas.

För att möta framtidens behov och snabba på den tekniska utvecklingen i servicebranschen startade Sodexo i Norden 2018 ett acceleratorprogram. Sparx är en av Nordens första acceleratorprogram för servicebranschen och vänder sig till startups inom healthtech, foodtech och sustainability. Flera av företagen finns i dag ute hos Sodexos kunder.

 

– Tanken på ett acceleratorprogram väcktes när vi av en slump fick reda på att mer än hälften av alla startups i Stockholmsområdet har med någon form av service att göra. Genom acceleratorn får entreprenörer som befinner sig i ett startskede tillgång till våra kunder och får se hur vi arbetar, och vi och våra kunder får tillgång till nya innovationer som vi kan vara med och utveckla, säger Peter.

Gedigen serviceanda

Serviceföretaget är nominerat i kategorin Årets hederspris.

 

– Vi är oerhört stolta över att vi blev Årets employer branding-företag förra året och att vi nu är nominerade till Årets hederspris. Globalt är vi drygt 460 000 medarbetare. Vi ger service till över 100 miljoner konsumenter varje dag. Vår grundare Pierre Bellon myntade uttrycket ”service är en ädel uppgift” och det håller jag med om. Det finns en stor serviceanda hos våra medarbetare, och det är grunden för vår verksamhet, säger Peter.

Värderingar attraherar

Sodexo har även prisats för sitt hållbarhetsarbete. Att bidra till en hållbar utveckling i de regioner de verkar i är en del av hållbarhetsplanen.

 

– Det är genom värderingar, hållbarhetsarbete och genom att erbjuda kompetensutveckling som man attraherar nya och nuvarande medarbetare. Att vi prisats och nominerats är ett tecken på att vi nått ut – och det är precis vad vi strävat efter, säger Peter.

Sodexo AB

Vår vision är att vara den strategiska partnern till våra kunder genom att utforma, utföra och leverera Quality of Life Services - service för livskvalitet. Vi utvecklar, leder och levererar tjänster till företag, institutioner och offentlig sektor. Vi erbjuder allt från reception, säkerhet och städning till måltidstjänster, samt facility management. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Danmark omsätter vi 7,5 miljarder kronor. Det gör oss till ett av Nordens ledande Service Managementföretag. Vi strävar alltid efter att öka mångfalden. Vem och vilka erfarenheter som tillför mångfald skiljer sig naturligtvis åt mellan olika rekryteringar. Läs mer: www.sodexo.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Anna-Karin Lindeberg och Sofie Bley Claesson står i en lokal med flera Accountor-bilder i bakgrunden.
Accountor
Accountor är en aktör att räkna med
Läs mer
WSP
WSP framtidssäkrar världen
Läs mer
Arto Pitkaniemi står vid ett runt ståbord tillsammans med tre kollegor och pratar.
Göteborg Energi
Göteborg Energi har hållbarhet som ledstjärna
Läs mer
Trafikverket
Trafikverket gör Sverige närmare
Läs mer