Årets employer branding-person

Trafikverket

Trafikverket gör Sverige närmare

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Kristofer Hedlund

Carol Lundqvist sitter på en grön soffa tillsammans med sin chef Anders Löfgren.

Universum Awards 2019

Årets employer branding-person

Trafikverkets arbete med att profilera sig som arbetsgivare fortsätter. Den viktiga samhällsnyttan, de många utvecklingsmöjligheterna och ett fokus på samarbete är faktorer som lockar nya medarbetare.

Trafikverkets uppdrag innebär att de ska säkerställa att transportsystemet fungerar i Sverige. Carol Lundqvist, HR-partner sedan januari 2019, tog hem titeln Årets employer branding-person inom offentlig sektor.
– Trafikverket tilltalade mig dels för uppdraget organisationen har men också för dess fokus att driva ett tydligt och långsiktigt kompetensförsörjningsarbete. Det är en tuff bransch vi verkar i och konkurrensen om talangerna är hård. Som arbetsgivare handlar det om att ha ett helhetsperspektiv, främja samarbeten och tillsammans skapa förutsättningar för en hållbar arbetsmarknad.

Carol Lundqvist

Titel: HR-partner
Utbildning: Fil. kand. arbetsmarknadskunskap med inriktning Management, Institutet för Social forskning, Stockholms universitet. Masterutbildning i Management studies vid Business School, Stockholms universitet.
Favoritvägsträcka: ”Sträckan vid Högakustenbron.”

Samarbete över gränserna

Varumärkesarbetet är en viktig del i kompetensförsörjningen och det har varit framgångsrikt i Trafikverket. Strategen Emil Adén kammade hem titeln Årets employer branding-manager och HR direktören Niclas Lamberg fick Årets hederspris.
– Det är imponerande vad organisationen har åstadkommit. Det är en fråga om kultur, inkludering och förankring samt samarbeten över gränserna, säger Carol och fortsätter:
– Det finns mycket att lära och nya perspektiv att ta hänsyn till. Det gäller att vara lyhörd, våga ompröva och testa nytt. Dessa förväntningar finns på oss ”trafikverkare” i alla våra uppdrag – våra värderingar är en del av vår vardag.

“Medarbetarna ska kunna förverkliga sina drömmar.”

Medarbetarna förmedlar vardagen

Carol och kollegorna på kommunikationsavdelningen leder ett projekt som avser arbetsgivarprofilering i det egna verksamhetsområdet som har 1 200 medarbetare runt om i landet. Cirka 100 medarbetare och chefer har deltagit i projektet.
– Trafikverkets övergripande arbetsgivarlöfte och strategi måste skära rakt in i organisationen. Samsyn om vad som gör oss unika är viktigt, dels stärks den interna stoltheten, och dels får vi ett enhetligt budskap när vi kommunicerar. Det spelar ingen roll om vi arbetar i Luleå, Kristianstad eller Stockholm – vi är ett, säger Carol och fortsätter:
– Medarbetarna förmedlar vardagen och speglar oss som arbetsgivare – det blir genuint och okonstlat. Ledningsgruppens stöd är ovärderligt, det motiverar mig och är en framgångsfaktor.

– Att se frukten av allt arbete som har gjorts är givetvis roligt, säger Anders Löfgren, HR-chef på Underhåll. Han fortsätter:
– Vi har konkretiserat Trafikverkets övergripande strategi inom området och skapat ett enhetligt budskap. Det kommer att främja vårt kompetensförsörjningsarbete och leda till utveckling i andra HR-processer.

Goda utvecklingsmöjligheter

Trafikverkets vision är att alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt. Den tydliga samhällsnyttan, utvecklingsmöjligheterna och samarbeten bidrar till att locka medarbetare och se till att de väljer att fortsätta utveckla sin karriär på myndigheten.
– Vi har ett fantastiskt uppdrag och vi vill att medarbetarna ska kunna förverkliga sina drömmar, säger Carol.

Trafikverket

Resor och transporter är en stor del av vår vardag. Trafikverket arbetar varje dag, dygnet runt, för att det ska fungera. Vi bygger och sköter statliga vägar och järnvägar och ansvarar för långsiktig planering av vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. Tillsammans med andra aktörer kan vi tänka vidare och underlätta livet i hela Sverige. Ett Sverige där alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. Läs mer: www.trafikverket.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Foto: Felicia Yllenius
Trafikverket
Årets Miljöinnovatör – Faizal Luttamaguzi
Läs mer
Emil Adén, Head of Employer Branding på Trafikverket står framför tunnelbaneuppgången vid centralstationen i Stockholm klädd i kavaj och mönstrad skjorta.
Trafikverket
Trafikverkets satsning på att nå ut ger resultat
Läs mer
Trafikverket
Hederspris gick till Trafikverkets HR-direktör
Läs mer
Samsung
”Att våra produkter påverkar så många gör det extra roligt”
Läs mer