Årets employer branding-manager

Trafikverket

Trafikverkets satsning på att nå ut ger resultat

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Kristofer Hedlund

Emil Adén, Head of Employer Branding på Trafikverket står framför tunnelbaneuppgången vid centralstationen i Stockholm klädd i kavaj och mönstrad skjorta.

Spring Awards 2019

Årets employer branding-manager

Titeln Årets employer branding-manager 2019 gick till Emil Adén på Trafikverket för det framgångsrika arbetet med att stärka arbetsgivarprofileringen. Myndigheten har tagit stora kliv framåt i rankingen över de mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige.

Det blev Trafikverkets Emil Adén som tog hem titeln Årets employer branding-manager 2019. De senaste åren har myndigheten lagt ner ett omfattande arbete på att synliggöra varumärket och arbetsgivarerbjudandet – och det har gett resultat. De har tagit sig in på listan över de mest attraktiva arbetsplatserna för studenter inom data/it där blivande högskoleingenjörer och civilingenjörer redan finns. Bland yrkesverksamma har det också gett positiva resultat.
– Det är kul att bli uppmärksammad i min yrkesroll, men framför allt är det roligt att se resultaten som arbetet lett till, säger Emil.

Emil Adén

Titel: Head of Employer Branding
Utbildning: Master of Science in Business Administration and Economics, Growth Through Innovation and International Marketing. Linnéuniversitetet, examen 2008.
Vad gör du helst en ledig dag? ”Då är jag ute i naturen eller hemma och njuter av friheten det innebär att ha en trädgård. Jag bor precis vid Nackareservatet och gillar att vara där.”

Ett tydligt syfte

Emil Adén och hans kollegor förfinar arbetet med att nå ut med arbetsgivarerbjudandet till sina målgrupper. Satsningen görs framför allt med hjälp av digitala rekryteringskampanjer där Linkedin är en viktig kanal, men även med partnerskap och events.
– Vi utgår från ett mer datadrivet arbete än tidigare och analyserar vad våra målgrupper tycker. Dessutom fokuserar vi på vad vi kan erbjuda och som stämmer överens med målgruppernas krav på en attraktiv arbetsgivare. Det resulterar i ett konkret och mer träffsäkert erbjudande, säger Emil och fortsätter:
– Trafikverket har ett tydligt övergripande syfte som vi kommunicerar ut: vi säkerställer att infrastrukturen fungerar – och det engagerar inte bara våra medarbetare utan lockar även nya.

Framgångsreceptet enligt Emil

När Emil berättar om framgångsrik profilering av arbetsgivarvarumärket lyfter han fyra viktiga ingredienser. Den första är grundläggande och handlar om att förankra budskapet hos ledningen baserat på siffror och fakta.
– Den andra delen är att göra en ordentlig analys för att se vilket behov som vi har, och den tredje är att ha ett nära samarbete mellan HR och kommunikationsavdelningen. Den sista delen handlar om att använda sig av känslor när man kommunicerar med sin målgrupp – att försöka slå an en sträng hos mottagaren och helst bidra till positiva känslor.

”Vi gör det lättare för människor att träffa nära och kära.”

Trafikverket gör Sverige närmare

Alla ska komma fram smidigt, grönt och tryggt – Trafikverkets vision bidrar till att människor kan ta sig fram var, hur och när de vill.
– Vi gör otroligt häftiga saker som Förbifart Stockholm där vi bygger en ny infart för att avlasta staden. Vi säkerställer att skärgårdsbor kan bo kvar på öarna och ta sig till olika funktioner i samhället, säger Emil och fortsätter:
– Genom att underhålla och utveckla infrastrukturen gör vi det lättare för människor att ta sig till jobbet, ut i naturen och träffa nära och kära. Det är utmaningar som vi behöver hjälp med att lösa – hur bygger vi upp en trafikled som är tillgänglig för alla men inte störande för någon, och hur bygger vi framtidens broar så att de håller länge och är klimatneutrala. Det är oerhört spännande att vara en del av det arbetet.

Trafikverket

Resor och transporter är en stor del av vår vardag. Trafikverket arbetar varje dag, dygnet runt, för att det ska fungera. Vi bygger och sköter statliga vägar och järnvägar och ansvarar för långsiktig planering av vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart. Tillsammans med andra aktörer kan vi tänka vidare och underlätta livet i hela Sverige. Ett Sverige där alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. Läs mer: www.trafikverket.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Foto: Felicia Yllenius
Trafikverket
Årets Miljöinnovatör – Faizal Luttamaguzi
Läs mer
Carol Lundqvist sitter på en grön soffa tillsammans med sin chef Anders Löfgren.
Trafikverket
Trafikverket gör Sverige närmare
Läs mer
Trafikverket
Hederspris gick till Trafikverkets HR-direktör
Läs mer
Foto: Felicia Yllenius
SAAB
Årets Kvinnliga Förebild – Emma Dahlin
Läs mer