Årets personaldirektör

Securitas Sverige AB

Utvecklingsmöjligheterna är många på Securitas

Text: Sara Schedin

Foto: Felicia Yllenius

Richard Orgård, HR- och hållbarhetschef på Securitas står i den växt täta ljusgården på huvudkontoret klädd i ljus kostym och vit skjorta.

Spring Awards

Årets personaldirektör

Från att historiskt ha varit ett traditionellt väktarbolag erbjuder Securitas i dag ett brett utbud av karriärmöjligheter. HR-och hållbarhetschef Richard Orgård ser till att de når ut med bolagets nya profil till potentiella medarbetare.

Securitas är en av de största svenska arbetsgivarna i världen med verksamhet i 59 länder. Men om du enbart förknippar företaget med det traditionella väktaryrket är det dags att ändra uppfattning – i dag finns det en mängd olika roller att välja på inom bolaget.
– Förutom att väktarrollen har utvecklats och blivit bredare, har vi alltifrån brandmän till specialistroller på olika kundobjekt. Tittar man ur ett koncernperspektiv har vi stark inriktning mot IT och att utveckla våra system. Chefskapet är också viktigt – och många av våra medarbetare går vidare in i olika ledarroller, förklarar Richard Orgård, Årets HR-direktör inom employer branding.

Rosana testar olika roller

Sedan Richard Orgård blev HR-och hållbarhetschef på Securitas för fyra år sedan har Securitas börjat arbeta mer strategiskt med employer branding. Han förklarar att det handlar om att synas mer som varumärke och arbetsgivare, och att visa på alla de karriärmöjligheter de erbjuder. En kampanj som fått starkt genomslag är en serie korta Youtube-klipp med 25-åriga Rosana som åker runt i Sverige och testar på olika yrken inom Securitas.
– Hon får prova på allt från ett arbetspass som hundförare med schäfern Ölo till att jobba som skyddsvakt på Muskö. Filmerna har fått stort genomslag och vi har märkt att många har fått upp ögonen för våra olika uppdrag via dem, säger Richard och fortsätter:
– Filmerna är också en del i vårt arbete med att arbeta bort de förutfattade meningar som finns om säkerhetspersonal ute i samhället. Det har varit ett väldigt mansdominerat yrke historiskt sett, men den trenden har börjat vända. I dag ser vi allt fler kvinnor som söker sig till oss.

Richard Orgård

Titel: HR-och hållbarhetschef
Utbildning: Jur. kand., Uppsala universitet, examen 2011
Vilken är din favoritplats i världen? “Vårt familjeställe upp i Tärnafjällen.”

Skapar trygghet

I sitt employer branding-arbete jobbar Securitas även mycket med att trycka på den skillnad man gör ute i samhället som medarbetare på företaget. En stor del av rollen handlar om att skapa trygghet och förtroende där man är verksam – något som också ställer krav på egenskaper som social kompetens.
– Tittar vi på de uppdrag där man rör sig ute i samhället gäller det att lära känna de som bor där och ha en bra dialog med dem. Tidigare kanske rollen handlade mer om att vakta en produkt eller liknande, medan den i dag ställer mycket högre krav på att man är bra på människor. Det gör såklart också att jobbet blir mycket mer givande.

“Väktarrollen har utvecklats och blivit bredare”

En öppen kultur

Richard beskriver Securitas som en transparent och platt organisation med snabba beslutsvägar. Han exemplifierar det med att berätta att det är lätt för medarbetarna att ha direktkontakt med ledningen via deras interna kommunikationsverktyg.
– Våra anställda kan enkelt få kontakt med exempelvis vår vd eller mig om de vill lyfta något som de tycker är bra eller kanske vill ändra. Öppenhet och tydlighet är väldigt viktigt för oss.

Securitas Sverige AB

Securitas är en global kunskapsledare inom säkerhet. Utifrån vårt breda utbud av tjänster av specialiserad bevakning, tekniska lösningar och konsult- och utredningstjänster utformar vi skräddarsydda och effektiva säkerhetslösningar som passar den enskilde kundens behov. Överallt – från små butiker till flygplatser – gör våra 10 000 medarbetare skillnad. Läs mer: www.securitas.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Sofia Johansson, kommunikatör på försäkringsbolaget Folksam står i den öppna konferenslokalen framför ett podium med en bärbar dator.
Folksam
Samarbete ger framgång för kundägda Folksam
Läs mer
Almis HR-direktör Eva Ottne står utanför entrén klädd i kavaj och vit blus.
Almi Företagspartner
Almi bidrar till företagens framgång
Läs mer
Emil Adén, Head of Employer Branding på Trafikverket står framför tunnelbaneuppgången vid centralstationen i Stockholm klädd i kavaj och mönstrad skjorta.
Trafikverket
Trafikverkets satsning på att nå ut ger resultat
Läs mer
Boliden
Bolidens metaller behövs i framtidens samhälle
Läs mer