Årets employer branding-företag

Volvo Cars

Volvo Cars präglas av en stark vi-kultur

Text: Tina Lindström Carlsson

Foto: Julia Sjöberg

Malin Perlander Molén, Director Global Employer Branding sitter på en stol i Volvos Showroom framför en röd splitterny Volvo.

Universum Awards

Årets employer branding-företag

Volvo Cars befinner sig i en spännande förändringsresa från en traditionell biltillverkare till ett globalt mobilitetsföretag – alltid med människan i centrum. De gör störst skillnad och väcker innovation genom att arbeta tillsammans och vara nyfikna.

Ända sedan starten för nästan 100 år sedan har Volvo Cars haft ett uttalat fokus på människan. Nu har de utsetts till Årets employer branding-företag.
– Allt vi gör börjar med människan, och det är ett förhållningssätt som är mer relevant än någonsin. Det sitter i ryggmärgen hos oss och gör att vi sticker ut, säger Malin Perlander Molén, Director Global Employer Branding. Hon fortsätter:
– Hos oss gör man verklig skillnad genom att bidra till en säker bilupplevelse, vi är med och förbättrar miljön och förenklar vardagen för människor.

 

Att Volvo Cars finns i mer än 30 länder och på tre hemmamarknader gör att arbetsgivarvarumärket behöver hållas samman globalt men också anpassas till lokala marknaders behov.
– Det vi marknadsför externt måste finnas internt. Man kan inte marknadsföra något man inte är. Det är tumregeln för allt jag och vi driver. Ett globalt DNA håller oss samman, medan initiativ måste anpassas till lokala rekryteringsbehov, kultur och den lokala marknadens kunskap om arbetsgivarvarumärket.

Malin Perlander Molén

Titel: Director Global Employer Branding.
Utbildning: Personalvetare inom organisationspsykologi, Göteborgs universitet, examen 2000.
Tips till den som är ny på jobbet: ”Var nyfiken och nätverka – våga prata med så många människor som möjligt.”

Egen modellagentur

HR samarbetar med marknads- och kommunikationsavdelningen och jobbar ständigt för att hitta ambassadörer bland de drygt 40 000 medarbetarna. För de har under många år främst använt sina anställda i marknadsföringen.
– Det skapar stolthet. Vi har byggt upp en intern modellagentur och ett starkt nätverk med ambassadörer. Vår starka tro är att arbetsgivarvarumärket byggs inifrån och ut – det finns ingen genväg. Vi försöker i största möjligaste mån använda våra egna medarbetare i marknadsföringen av vårt arbetsgivarvarumärke. Ett exempel är vår marknadsföringskampanj mot graduates där vi använder tidigare års graduates som berättar om hur de tycker att vi är som företag.

Medarbetarna berättar

För att ytterligare bygga arbetsgivarvarumärket och stärka vi-känslan startades initiativet ”#LifeatVolvocars”, där medarbetarna uppmuntras att berätta om livet på Volvo Cars i sociala medier.
– Här finns det inget manuskript och det skapar en autencitet och styrka i vårt arbetsgivarvarumärke. En kommande medarbetare, eller vem som helst, kan gå in på sociala medier och se hur det faktiskt är på Volvo, säger Malin och fortsätter:
– Vi som jobbar med employer branding behöver skapa en upplevelse som går i linje med vad vi lovar. Det vi marknadsför måste finnas på insidan och medarbetarna är betyget på hur väl vi skapar den upplevelsen.

“Det vi marknadsför externt måste finnas internt.”

Intern stolthet

Arbetet med att bygga en stolt kultur och genom det ett starkt arbetsgivarvarumärke pågår fortlöpande.
– Vi arbetar ständigt för att väcka intern stolthet – att känna sig sedd och att få rätt förutsättningar att vara sitt bästa jag i en kollaborativ och platt organisation. Vi gör störst skillnad och väcker innovation när vi jobbar tillsammans i krossfunktionella team och är nyfikna.

Volvo Cars

Volvo Car Group ser fram emot morgondagen med tillförsikt. Vi är stolta över våra produkter och vår kultur. Vad som gör oss unika i bilvärlden är fokuseringen på de mänskliga värdena i livet.

Läs mer: www.volvocars.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

Charlotte WWibe, Director HR Workplace & Service sitter lutandes på en stol tillsammans med kollegor  i ett av TUI:s mötesrum.
TUI Nordic
TUI tror på kunskap och samtal i rörelse
Läs mer
Eva Kristensson, kommunikationsdirektör på Sodexo ståendes framför en träpanel inne i Sodexos luftiga lokal.
Sodexo AB
Hos Sodexo är hållbarhet integrerat i affären
Läs mer
Trafikverket
Hederspris gick till Trafikverkets HR-direktör
Läs mer
Kraftringen AB
Goda möjligheter att påverka på Kraftringen
Läs mer