2019-12-02

Årets HR-chef

WSP

WSP framtidssäkrar världen

Text: Sara Schedin

Foto: WSP

Talent Excellence Awards 2019

Årets HR-chef

Många av de som är unga på arbetsmarknaden i dag drivs av att få bidra till något större. Detta märks bland annat på WSP:s framgångsrika rekryteringsarbete – hit söker sig de som vill påverka samhället till att bli en bättre plats att leva och bo i.

Maria Lindfelt, HR- och Kommunikationsdirektör på WSP, har blivit utsedd till Årets HR-direktör inom employer branding. Hon började på teknikkonsultbolaget i januari 2016 efter att ha arbetat inom IT-branschen i många år. Det som lockade henne att ta rollen var möjligheten att jobba för ett företag som på ett konkret sätt utvecklar samhället till det bättre.
– Det högre syftet är närvarande på ett väldigt självklart sätt på WSP eftersom vi är involverade på så många plan när det kommer till samhällsutveckling, både i Sverige och resten av världen.

Maria Lindfelt

Titel: HR & Kommunikationsdirektör
Utbildning: Fil. Kand i Beteendevetenskap med inriktning mot personal, Uppsala universitet, examen 1996.
Vem är din förebild? ”Jag beundrar oräddhet och människor som vågar stå för det de tror på.”

Stark tillväxt

Sedan 2014 har WSP rekryterat mellan 800 till 1 000 nya talanger per år i Sverige. Globalt sett har bolaget gått från 15 000 till 50 000 medarbetare under de här åren.

– Våra medarbetares kompetens och förmågor är anledningen till vår framgång. I en konsultverksamhet är det alltid människorna som gör skillnaden.

Arbetar nära akademin

För att möta det ökade kompetensbehovet de senaste åren har WSP lagt fokus på sitt employer branding-arbete. Bland annat arbetar företaget nära akademin för att nå ut till studenter. Samtidigt lanserar man en varumärkeskampanj som når ut till en bredare och yngre publik med sitt budskap om att framtidssäkra världen.

– Många av våra medarbetare håller föreläsningar ute på högskolor och universitet – och det finns även ett flertal som doktorerar och arbetar som professorer parallellt med sitt arbete hos oss. På så sätt blir WSP känt för sin kunskap och kompetens genom medarbetarna, säger Maria och fortsätter:

– När det gäller employer branding tror jag däremot att det allra viktigaste är att medarbetarna trivs och mår bra – då sprider de ordet om oss som arbetsplats.

Globala möjligheter

WSP har kontor på 55 platser i Sverige, och samtidigt har företaget verksamhet i 40 länder, vilket innebär att utvecklingsmöjligheterna är många för medarbetarna.
– Vi har flera olika program riktade både till nya och lite mer erfarna medarbetare som skapar möjlighet att åka ut i världen och arbeta under en kortare eller längre tid. Bland annat har vi det tvååriga programmet Nordic Task Force där unga medarbetare från olika länder får en komplex uppgift att lösa från företagsledningen, samtidigt som de också får resa
runt till olika kontor för att få en bra överblick över företaget.

”Vad du ser är vad du får”

Maria beskriver kulturen på WSP som vänlig, schysst och hjälpsam. Det finns ett starkt teamfokus och man är duktiga på att samarbeta.

– Det gör det också lätt att involvera nya medarbetare så att de känner sig välkomna. I och med att det har gått så bra för oss de senaste åren är alla glada när det kommer en ny person och hjälper till, säger hon och tillägger:

– Tittar man på Universums mätningar kan man se att våra interna resultat är i fin balans med den externa uppfattningen av oss. Vad du ser är vad du får, helt enkelt.

WSP

WSP är ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag. Med över 500 kontor och ca 40 000 medarbetare i 40 länder bidrar vi till en hållbar samhällsutveckling.

Läs mer: www.wsp.com

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar

WSP
WSP – vardagshjältar som vill framtidssäkra världen
Läs mer
Arbetsförmedlingen
IT högsta prioritet på Arbetsförmedlingen
Läs mer
Stefan Sandberg står i Uppsalahems lokaler med en soffgrupp i bakgrunden.
Uppsalahem
Uppsalahem utvecklar branschens varumärke
Läs mer
Marc Hoffmann står iklädd kostym och lutar sig mot ett ståbord på ett av E.ONs kontor.
E.ON
Jag är stolt över E.ONs bidrag till en hållbar utveckling
Läs mer