Under vår livstid spenderar vi i genomsnitt 99 117 timmar på jobbet. Av den anledningen förtjänar du att vara på en arbetsplats där du trivs och mår bra. Men hur vet du att en arbetsplats är bra innan du börjat jobba där? Ledarskapscoachen Clara Löfvenhamn vet hur du redan under första arbetsintervjun kan ta reda på det.
Hon är ledarskapsutvecklare, coach och föreläsare. Hon driver Bossbloggen och har grundat Facebookgruppen Bossbrudar med 1 500 medlemmar. Clara Löfvenhamn har med andra ord koll på det här med organisationskultur och chefer.
– Under min karriär har jag lärt mig att se vissa mönster hos organisationer och företag. Och lär du dig identifiera några av dessa kan du få ett hum om arbetsgivaren – redan vid första arbetsintervjun, säger Clara.
– Du måste börja hos dig själv. Vad är dina förväntningar på en arbetsplats och vilka behov har du? Värdesätter du att kunna jobba hemifrån? Då behöver du en arbetsplats som tillåter det. Eller är det kanske viktigt för dig med familjär stämning och regelbundna aw:s? Du måste veta vad du själv söker innan du kan börja leta, säger Clara och fortsätter:
– Därefter kan du börja förbereda dig inför intervjun.
Clara Löfvenhamn
Titel: Ledarskapsutvecklare, coach och föreläsare.
– Inför intervjun bör du göra så mycket research om arbetsplatsen som du bara kan. Besök företagets webbplats och sociala medier. Vad väljer de att visa upp där? Hur skriver de? Vilka ord och uttryck använder de? Försök lägga det på minnet inför intervjun.
Kom ihåg att relationer tar tid att bygga upp. Precis som du inte lär känna en person på första dejten kommer du inte lära känna en hel arbetsplats första gången ni ses.
– Inför intervjun bör du göra så mycket research om arbetsplatsen som du bara kan. Besök företagets webbplats och sociala medier. Vad väljer de att visa upp där? Hur skriver de? Vilka ord och uttryck använder de? Försök lägga det på minnet inför intervjun.
– Då gäller det att ställa frågor, massvis av frågor. Du kan till exempel fråga om arbetsklimatet, om hur de brukar spendera luncherna, om företagstraditioner och om deras värderingar. Jämför också svaren du får under intervjun med det du sett i sociala medier och på webben.
Verkar de stämma överens? Om inte kan det vara intressant att fråga om detta, säger Clara och fortsätter:
– Försök också känna av stämningen hos medarbetarna. Hälsar folk på dig när du kommer? Småpratar de med varandra? Spelas musik? Du ska vara detektiv under intervjun. Kom ihåg att lika mycket som företaget ska ta reda på om du passar hos dem ska du ta reda på om arbetsplatsen passar dig.
– Förutom att lyssna till de svar du får ska du också försöka uppmärksamma hur personerna reagerar på dina olika frågor. Ofta går det att läsa av mycket bara på hur personen svarar, vilka ord de använder och på deras kroppsspråk. Försök också känna av sinnesstämningen hos de som intervjuar dig – särskilt hos chefen. Känns de stressade, obekväma eller sammanbitna? Då säger ju det något om situationen de befinner sig i.
Försök också känna av stämningen hos medarbetarna.
– Då ska du gå hem och känna efter ordentligt. Ofta säger magkänslan oss en hel del. Var det något som kändes oklart, eller något du inte riktigt fick grepp om – kontakta dem igen. En vettig arbetsgivare kommer tycka det är viktigt att du har all information du behöver för att kunna ta ett bra beslut, säger Clara och fortsätter:
– Men kom också ihåg att relationer tar tid att bygga upp. Precis som du inte lär känna en person på första dejten kommer du inte lära känna en hel arbetsplats första gången ni ses. Så räkna med att det tar lite tid att lära känna varandra. Men om du märker att det inte känns bra och att det inte heller verkar kunna förändras fast du försöker, sök dig vidare.