2020-09-16
Text: Elsa Sjögren
Foto: Felicia Yllenius
Nominerad 2021
Årets Nykomling
Extenda Retail tar nu stora kliv ut på den globala marknaden. Med fokus på innovation i både produkter, arbetssätt och rekryteringar är bolaget en arbetsplats där medarbetare kan blomstra och växa i karriären.
Genom att förstå vilken målgruppen är, vad som attraherar dem och hur man når fram har mjukvaruföretaget Extenda Retail ambitionen att fortsätta bygga ett team i världsklass. Thor Hansson, Talent Acquisition and Employer Branding Manager, menar att man dels vill attrahera talanger och dessutom kunna erbjuda en arbetsplats där medarbetarna kan blomstra. Ett stort engagemang bland medarbetarna har gjort det möjligt för bolaget att verkställa sin employer branding-strategi i praktiken.
– Teamkänsla och innovation är viktigt i vår verksamhet. Vi gör en stor del av våra rekryteringar själva och då har vi alltid samarbete och möjligheten till utveckling som centrala delar, säger Thor.
Thor Hansson
Titel: Talent acquisition and employer branding manager.
Utbildning: Retorik och medie- kommunikation, Stockholms universitet och Södertörns högskola, examen 2015.
Vilken app klarar du dig inte utan? ”LinkedIn.”
Extenda Retail är marknadsledande i Norden inom retailteknologi. Just nu handlar en stor del av bolagets utvecklingsarbete om att ta ytterligare steg på den globala marknaden. De lägger stort fokus på att utveckla ledarskapet, jobba med företagskulturen och de gemensamma värderingarna och investera i sina medarbetare genom interna rekryteringar samt skapa tydliga karriärvägar internt hos Extenda Retail.
– Det vi skapar som företag ska linjera med den målgrupp vi vill attrahera. Vi har flera spännande initiativ på gång och har gått från att vara ett bolag som har gjort traditionella produkter till att jobba mer med att skapa kundengagemang. Vi moderniserar även många av våra produkter genom att flytta dem till molnet.
Innovation är en central del i Extenda Retails verksamhet och det är dessutom något som de letar efter i nya medarbetare.
– Att ha en innovationsnerv är viktigt. Det är positivt att ifrågasätta vissa arbetssätt och att ha förmågan att digitalisera och ut- veckla hur vi arbetar. Vi ser rekryteringar som en viktig del för att tillsammans bygga starka team, säger Thor och fortsätter:
– Vi har en vad vi tycker är en väldigt agil arbetsprocess i bolaget som bygger på att skapa partnerskap mellan ledare, team och individ, istället för hierarkier. Vi gör löpande pulsmätningar där medarbetare kan göra sin röst hörd, ge förslag på hur de vill utveckla arbetet vidare och ge sin input på vår resa framåt. Det är ett hårt och aktivt arbete med att engagera alla i bolaget och forma en levande kultur med gemensamma värderingar.
Thor menar att ärlighet är det viktigaste för att som företag lyckas med sin employer branding. Arbetsgivarvarumärket utgörs av medarbetarna på bolaget och dess kultur, värderingar och affär måste först förankras internt för att sedan kunna reflekteras utåt.
– Att låta de anställda själva promota arbetsplatsen genom att reflektera värderingarna är något som jag inte bara uppskattar här, utan som även bör ligga till grund för en employer branding-strategi i alla företag. Det gäller att regelbundet följa upp de frågorna för att ge näring internt. Det är ett arbete som aldrig slutar utan istället befinner sig i en ständig utveckling.
Extenda Retail