2020-11-30
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Partik Lundin
Nominerad 2021
Årets employer branding-person
Extenda Retail är ett progressivt, produktorienterat mjukvarubolag med fokus på att skapa vinnande strategier för att möta nya köpmönster och behov. Målet är att skapa en kundupplevelse i världsklass genom digitala lösningar och framtidens teknologi.
Extenda Retail är ett växande techbolag som arbetar mot retailmarknaden med fokus på den tekniska transformationen. Deras kunder är verksamma inom mode, livsmedel och apoteksnäringen.
– Vi är på en fantastisk tillväxtresa. Retailbranschen genomgår just nu stora förändringar och vårt uppdrag är att leda den utvecklingen genom att skapa nästa generations lösningar tillsammans med våra kunder. Det samarbetsvänliga klimatet, stoltheten kring våra lösningar och innovationsnerven är centralt i vårt arbete, säger Thor Hansson.
Thor Hansson
Titel: Talent Acquisition & Employer Branding Manager.
Utbildning: Fil. kand. retorik och mediekommunikationsvetenskap. Södertörns högskola och Stockholms universitet, examen 2015.
Boktips: ”’Sidenvägarna: en ny världshistoria’ av Peter Frankopan. En bok som beskriver de krafter som format den globala ekonomin genom att flytta det traditionella perspektivet för historieskrivningen från väst till öst.”
Inspireras av: ”Människor som tänker utanför den traditionella boxen, och som vågar agera på idéerna.”
Antingen/Eller
Lakrits/Lösgodis
Spontan/Strukturerad
Uppkopplad/Avkopplad
Pocketbok/Podcast
Från interna kassasystem till lösningar för hela leveranskedjan – Extenda Retail tillgodoser kundernas behov genom tekniska innovationer, såsom nya applikationer för deras koncept ”safe shopping”.
– Det är produkter och lösningar som vi tillhandahåller och som har tagits fram och förfinats för att möta efterfrågan. Lösningarna möjliggör för konsumenten att exempelvis beställa en matkasse via nätbutiken och hämta upp den vid ett utlämningsställe, eller att scanna varor och betala dem direkt i sin telefon. Det bidrar till samhällsnyttan, inte minst under coronapandemin, säger Thor och fortsätter:
– Vi kallar vår produktvision för Hii Retail där vi har partnerskap med Google och deras Cloud- plattform. Det är ett koncept som möjliggör för retailers att hänga på nya lösningar för att möta nya behov, utvecklas och öka kundnöjdheten.
“Det mänskliga står i fokus på Extenda Retail.”
Thor är nominerad till Årets employer branding-manager och han menar att en stor del av framgångarna består i ett fokuserat arbete med en tydlig målbild om att vara ett företag dit talang söker sig för att utvecklas och blomstra.
– Jag har ett stort förtroende att kommunicera vad vi står för i en organisation som präglas av en stolthet och vilja att fortsätta utvecklas. Vi lyssnar in medarbetarna och speglar engagemanget utåt. Vår vision är att skapa nästa generations retail-lösningar. Stoltheten och engagemanget för värdet vi skapar i kombination med ett tydligt fokus på att knyta kulturen till vår vision är det som har gjort oss som arbetsgivare framgångsrika, säger Thor.
Partnerskap genomsyrar verksamheten, såväl internt som gentemot kunder och externa partners.
– Det bästa med att jobba här är människorna, det starka engagemanget och samarbetet. Blicken är riktad mot framtiden, säger Thor.
I dag används Extenda Retails lösningar i mer än 35 länder. Visionen är att vara en global ledare genom att hjälpa ledande retailkedjor med sin digitala transformation.
– Vi skapar nästa generations lösningar och är i tillväxt genom global expansion. Med ny teknologi som verktyg och agila metoder för innovation skapar vi lösningar där våra kunder sitter i förarsätet. Genom att ha slutkonsumenten i åtanke vill vi skapa nytta för samhället i stort, säger Thor.
Extenda Retail