Vinnare Employer Branding Awards 2020

Arla Foods

Fokus på det personliga på Arla

2020-11-09

Text: Sara Schedin

Foto: Andre de Loisted

Ola Arvidsson på Arla.
Foto: André de Loisted

Årets Hederpris

Människor som gillar människor. Så beskriver Ola Arvidsson, HR-direktör och vinnare av utmärkelsen Årets hederspris inom employer branding, medarbetarna på mejerikooperativet Arla Foods

Det var under sin tid i lumpen som Ola Arvidsson, HR-direktör på Arla, upptäckte sitt intresse för gruppdynamik, ledarskap och mänskligt beteende. Något som ledde till att han hoppade av sina civilingenjörsstudier och istället började att plugga personalvetenskap. På Arla har han arbetat i 14 år, alltid inom HR, men rollerna har varierat.
– För att hålla mig hungrig har jag även tagit mig an olika styrelseuppdrag i olika länder, men det är när jag får vara nära människorna som jag trivs som bäst, förklarar han.

 

En spännande resa
Det var inte meningen att Ola skulle stanna så länge på Arla. Men den stora förändringsresa – från det lokala till det globala – som bolaget har genomgått under åren har gjort att hans jobb alltid känts spännande och nytt. I dag har Arla 10 300 ägare utspridda över sju länder – Sverige, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxemburg och Nederländerna.
– Sedan tycker jag att mjölk, som man kan göra så otroligt mycket med och som är så näringsrik, är ett av världens mest fantastiska livsmedel. Det är roligt att jobba med en produkt som alla har en relation till – och en åsikt om.

 

Rekryterar traineer digitalt
Som varumärke är Arla välkänt, men Ola förklarar att det är få som känner till bolaget som arbetsgivare. Därför handlar mycket av deras employer branding-arbete om att nå ut till talanger och visa på alla spännande möjligheter som finns inom Arla för bland annat civilingenjörer och ekonomer.
– Vi jobbar mycket med små personliga event där exempelvis studenter får laga mat tillsammans med vår ledningsgrupp i vårt provkök eller hos en av våra vänner i restaurangbranschen. På så sätt tror vi att de får en djupare kontakt till företaget och en tydligare bild av vilka vi är, än om vi skulle anordna större tillställningar, säger han och fortsätter:
– Men som situationen ser ut i dag i världen är såklart alla våra event uteslutande digitala. Som tur är har vi kommit långt i vår digitalisering och gjort mycket av jobbet i förväg. Därför har det gått smidigt att exempelvis köra hela rekryteringen av våra traineer i år digitalt.

 

Virtuella möten
Ola beskriver de som jobbar på Arla som människor som gillar människor, och därför tror han att det är extra viktigt att arbeta med trivsel och arbetsglädje nu när många jobbar hemifrån.
– En stor del av våra anställda är i produktion och logistik och jobbar därför som vanligt, men sedan har vi tusentals medarbetare världen över som jobbar på distans. Därför arbetar vi lite extra med psykiskt välmående och anordnar bland annat virtuella luncher, fikor och fredagsquiz. Allt för att ingen ska känna sig för isolerad, säger han och tillägger:
– Det är ju också så att de där geniala idéerna oftast inte kommer när man sitter hemma framför datorn, utan i möten med andra människor då man avslappnat sitter och pratar om ditt och datt.

Ola Arvidsson

Titel: HR-direktör.
Utbildning: HR/personalvetenskap vid Lunds universitet, examen 1995.
Vilket råd hade du velat ge dig själv
när du började ditt yrkesliv? ”Lyssna, reflektera och känn efter. Du behöver inte gå så fort fram, det finns tid.”

Arla Foods

Arla Foods är Nordens snabbast växande FMCG-bolag och ett av världens största mejeriföretag med produktion i elva länder och försäljningskontor i ytterligare 30 länder. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. Som kooperativ förening ägs Arla av 12 700 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Luxemburg, Nederländerna och Belgien.
Läs mer: arlafoods.se

Dela det här inlägget

Artiklar du kanske gillar:

Hanna sitter i en gul fåtölj med benen i kors och tittar in i kameran med ett leende.
Arla Foods
Arlas nya strategi sätter kurs mot framtiden
Läs mer
Arla Foods
Arla Foods utvecklar nya framgångsrecept
Läs mer
Orange Cyberdefense
Orange Cyberdefense ska säkra den digitala framtiden
Läs mer
Ola Arvidsson på Arla vid vattnet i Helsingborg. Foto: André de Loisted
Arla Foods
Fokus på det personliga på Arla
Läs mer