2021-09-10
Lästid: ca 2 min
Årets employer branding-person
Foto: Felicia Yllenius
Konsultföretaget WSP agerar lokalt och tänker globalt. I Sverige har företaget drygt 4 000 medarbetare och chefer som framtidssäkrar samhället. Deras kompetens och engagemang bidrar till det starka varumärket.
WSP skapar innovativa lösningar för framtidens utmaningar inom sam-hällsbyggnad. Det globala konsultföretaget har 30 kontor och drygt 4 000 medarbetare i Sverige. Som Talent Acquisition Manager jobbar Josefine Stolt för en positiv och välkomnande medarbetarresa.
– Våra medarbetare är vårt varumärke. Min och mina kollegors uppgift är att lyssna på våra medarbetare och chefer och lyfta upp sådant som kännetecknar vilka vi är och vad vi står för, säger hon.
Josefine som har blivit nominerad till Årets employer branding-person lyfter fram WSP som ett företag med tydliga värderingar och en stark framtidstro. WSP uttrycker lite kaxigt att de är med och framtidssäkrar världen. Det grundar sig i ett genomgripande program ”Future ready” där de binder samman sin kompetens med om-värld och trender.
– Vi har ett stort engagemang i vårt bolag och vi vill vara med och bidra till en hållbar samhälls-utveckling. Att fortsätta bygga på det som redan finns innanför väggarna skapar stolthet och gör att man känner igen sig, säger hon och fortsätter:
– När jag började på WSP kände jag direkt
”wow” vilken kompetens och klokskap det finns här. Det är en ganska platt organisation och sam-tidigt ett ambitiöst, innovativt och nytänkande företag där nyfikenheten och ansvarstagandet sticker ut.
WSP skapar olika forum för att flera perspektiv ska komma till tals och för att attrahera olika målgrupper. ”Tekniksprånget” som erbjuder praktikplatser för unga och ”Jobbsprånget” som är ett praktikprogram för nyanlända akademiker är några exempel.
– När olika perspektiv möts får det positiva effekter på kreativitet och innovation. Hos oss är det därför viktigt att olikheter finns represente-rade när vi bygger nytt, säger Josefine. WSP deltar även för sjätte året i rad i IGE-day, ett initiativ som syftar till att inspirera unga tje-jer och ickebinära mellan 13 och 19 år och locka dem till teknikyrket.
– Vi är glada att kunna få inspirera nästa generation samhällsbyggare och ge en inblick i ingenjörsyrket, säger Josefine.
2020 introducerades intraprenörspåret i WSP:s innovationsprogram; Growspark. Syftet är att jobba vidare med medarbetarnas innovativa idéer och utveckla deras kreativitet.
– Vi har även en studenttävling, 100H. Där vänder vi oss till studenter som får svara på ett case kring en framtidsutmaning, och där de sedan får 100 timmar på sig att presentera en lösning. Förra året handlade det om hur vi kan ta vara på befintliga värden vid stadsomvand-lingsprojekt, så som sociala, kulturella eller miljömässiga. Caset släpps i november varje år och det är en uppskattad tävling som lockar både tjejer och killar. Priset är ett stipendium eller ett besök på ett av våra kontor i Europa, säger Josefine.
Josefine Stolt
Titel: Talent Acquisition Manager.
Utbildning: Kurser i socialpsykologi, pedagogik och filosofi, Uppsala universitet.
Tips till de som är på väg ut i yrkeslivet ”Ta kontakt med företag som matchar dina värderingar och vad du tror på. Tro på dig själv och ha ett öppet sinne, ofta visar sig nya möjligheter när vi lyfter blicken.”
Boktips: ”’Boosta intraprenörskap’ av Charlotte Haegermark. Boken lyfter fram vikten av att uppmärksamma och skapa förutsättningar för intraprenörer inom verksamheten, och vilken kreativitet och utvecklingsförmåga vi kan vinna av att lyssna inåt.”
Antingen/Eller
Uppkopplad
Avkopplad
Havet
Skogen
Spontan
Strukturerad
Podd
Pocketbok
WSP