2022-06-14
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets employer branding-företag
Foto: Felicia Yllenius
Passion för mat och människor genomsyrar Hemköp och Tempo. Det liksom tron på på vikten av att ha roligt på jobbet och att alla medarbetare kan utvecklas. I år är de nominerade till Årets employer branding-företag.
Älskar du mat, miljö och människor och vill utvecklas inom en stor koncern? Välkommen till Hemköp och Tempo – nominerade till Årets employer branding-företag.
– Från de som börjar här får vi ofta höra att vi är en bra arbetsgivare som månar om medarbetare och samhälle. De upplever att vi lever våra värderingar och att det är roligt att gå till jobbet, säger Charlotte Welin Zetterlund, HR-chef.
Charlotte Welin Zetterlund
Titel: HR-chef.
Utbildning: Personal och arbetsvetenskap, Linköpings universitet, examensår 1997.
Var hämtar du din inspiration och energi? ”I fjällen med skidåkning eller på klipporna vid Västkusten. Och med vänner och god mat förstås.”
Charlotte Welin Zetterlund tror att de har blivit nominerade för att företaget har jobbat intensivt med ”teamet” och med mångfald och inkludering där gemenskap och ett varmt välkomnande är viktigt. Och framgångssagan handlar inte bara om att vara en i laget i varje enskild butik, utan att alla medarbetare också är med i det större laget – företaget och koncernen – som stöttar och supportar.
– Vi eftersträvar att spegla våra kunder och att alla ska känna sig inkluderade. Jag uppskattar att vårt employer branding-arbete är autentiskt. Vi utgår från våra medarbetare och det arbete som vi gör tillsammans.
Inom Hemköp och Tempo finns stora karriärmöjligheter och många olika vägar för att utvecklas. Alla medarbetare har tillgång till Axfoodakademien som är som ett litet ”universitet” i bolaget med ett stort utbud av utbildningar. Hemköp har som mål att 75 procent av deras ledare ska rekryteras internt vilket öppnar upp för många möjligheter för den som visar framfötterna.
– Vi vill att våra medarbetare ska växa och utvecklas genom ständigt lärande. När medarbetarna växer, växer också vi som företag. Vi har butiksmedarbetare som gått till supportkontoret och kontorsmedarbetare som blivit butikschefer och vi har stor rörlighet mellan bolagen i koncernen, berättar Charlotte Welin Zetterlund.
Som ett bolag som berör många människor i deras vardag har Hemköp och Tempo betydande möjligheter att vara med och påverka inom hållbarhet – både för människan och miljön.
– Vi vill vara en positiv samhällskraft och är stolta över att vi kan påverka i människors vardag. Till exempel började Hemköp som första livsmedelskedja i Sverige att skylta med fler klimatsmarta val för kunderna i sina butiker. Vi gör även en samhällsinsats genom att hjälpa de som står långt borta från arbetsmarknaden. Här finns möjlighet att få en väg in via enklare arbeten som att till exempel plocka varor, både i butik och e-handel. Alla ska kunna jobba hos oss och känna sig välkomna.
Inom bolaget finns en uttalad passion för mat och människor. Och det förs ständigt en dialog om hur man kan främja hållbara matval och skapa en enklare vardag och bättre livskvalitet för kunderna.
– Vi utvecklar många recept för hållbara middagar där vår ledstjärna är ”Från en matälskare till en annan.” Och vi är förstås ännu starkare tack vare att vi har Axfood i ryggen. Det är en stor fördel av att vara en koncern där många olika koncept och inriktningar kompletterar varandra, avslutar Charlotte Welin Zetterlund.
Hemköp/Tempo