2021-11-18
Estimerad lästid ca 2 min
"Årets HR-personlighet"
Foto: WSP
Det globala analys- och teknikkonsultföretaget WSP erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling. Företaget präglas av innovativt tänkande och samarbete mellan olika kunskapsområden och över landsgränser.
WSP, ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag, har över 550 kontor i 40 länder. De växer så det knakar och har i dag drygt 6 000 medarbetare i Norden, varav cirka 4 100 i Sverige. Maria Lindfelt, HR- och kommunikationsdirektör sedan 2016, lyfter den hjälpsamma kulturen.
– Vi har en vänlig kultur och hjälpsamheten är fantastisk på WSP. Vi jobbar mycket tillsammans i projekt. Det är en schysst kultur med kunskapsöverföring där seniora medarbetare hjälper unga förmågor att komma på banan, säger hon och fortsätter:
– Processer inom HR och chefernas ledarskap har också mycket med kultur att göra. Och sättet som vi kommunicerar med varandra internt är en del av kulturen och varumärket. Jag är intresserad av företagskultur – det påverkar så enormt mycket i vardagen utan att man egentligen ser det.
Maria Lindfelt
Titel: HR- och kommunikationsdirektör för WSP Norden och Sverige.
Utbildning: Kandidatexamen i Arbetsliv, Organisation & Personalarbete (AOP). Uppsala universitet, examen 1996.
Udda favoritapp: ”Jag spelar Ruzzle med enbart en person, vi känner inte varandra men har spelat ihop flera gånger i veckan i tio år. Det roliga är att vi är jämbördiga.”
Maria har korats till Årets HR-personlighet. Hon driver employer branding-arbetet och skapar intresse för frågorna bland medarbetarna och i ledningsgruppen.
– Jag och mina medarbetare levererar resultat, och har gjort det om och om igen. Det finns ingen ledare som är starkare än teamets vilja att lyckas, och jag upplever att jag har en förmåga att omge mig med personer som är engagerade, drivna och vill saker, säger hon och fortsätter:
– Kombinationen HR och kommunikation är spännande, att vi gör saker tillsammans och bygger broar. Och det är roligt att få jobba med något som är värdefullt för samhället som helhet. Vi skapar och tillhandahåller kunskap som hjälper samhällen att bli bättre för många människor.
Boktips: ”’The Culture map’ av Erin Meyer är en intressant klassiker. Jag var nyligen på boksläpp av ’Ingen vill vara ett nyckeltal’ som jag är lite nyfiken på.”
Undersökningar om hur potentiella medarbetare tror det är att jobba på WSP stämmer överens med hur det upplevs av medarbetarna i verkligheten.
– Bilden kvitteras i våra interna undersökningar. Det är ganska unikt. När nya medarbetare ser att deras bild verifieras och att vi levererar på deras förväntningar skapar man rätt förutsättningar för att få dem att trivas och stanna, säger Maria och fortsätter:
– Vi gjorde ett genomgripande varumärkesarbete 2017, vilket har hjälpt oss att tydligare visa att vi är med i tiden och att mer konkret visa var vi står. Exempelvis att vi utmanar status
quo i vårt sätt att kommunicera. I det ingår att utmana och vägleda i de områden vi har expertis inom för att säkerställa att kunderna är framtidssäkrade och kan överleva och frodas.
Maria väljer:
Strukturerad
Spontan
Bok
Podd
Kontor
Distans
Storstaden
Landet
WSP har en bred leverans och experter inom flera olika teknikområden. Ingenjörer och projektledare med djupa specialistkunskaper och nationalekonomer som tittar på hur samhällsutvecklingen påverkar kunderna är några av dem.
– Nu återstartar vi den fysiska kontakten med våra universitet och kandidater, något som vi verkligen sett framemot. Samtalen är viktiga eftersom vi har stora tillväxtplaner i företaget.
WSP