2022-06-17
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets HR-direktör
Foto: Felicia Yllenius
E-handeln fortsätter att växa vilket gör att PostNord kompetensväxlar och nyanställer. De senaste tre åren har bolaget satt ljus på kulturen, medarbetarna och den interna stoltheten. Samtidigt har de tillsammans vässat sina värderingar.
PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster. Med sina drygt 28 000 anställda varav cirka 20 000 i Sverige är de en av Nordens största arbetsgivare. Martina Smedman är personaldirektör på PostNord Sverige sedan 2019.
– Vi är ett stort bolag med en spännande utveckling och många intressanta inriktningar. Här finns otroligt mycket kompetens och det är ett komplext företag med en härlig kultur. Det finns många skäl till att vara kvar! Jag är framförallt stolt över att vi som arbetsgivare är uppskattade av våra medarbetare, säger hon.
Martina Smedman
Titel: Personaldirektör.
Utbildning: Personal- och arbetslivsprogrammet. Linköpings universitet, examen 1991.
Boktips: ”’Happy happy’ av Lars-Johan Åge. I stället för att säga win win, handlar hans teknik om att det ska vara happy happy.”
Martina har blivit nominerad till årets HR-direktör inom employer branding. Hon har mångårig erfarenhet av att stärka arbetsgivarvarumärken i olika verksamheter.
– Det är extra smickrande med tanke på alla duktiga människor som finns inom området, säger hon och fortsätter:
– Jag vill vara en möjliggörare, så att medarbetare och chefer ser och känner att vi alla är ansvariga för att vi har ett bra arbetsgivarvarumärke och varumärke. De bolag jag har varit på har jag tillsammans med ledning och verksamhet och mitt eget team lyckats lyfta. Det har vi också gjort på PostNord.
Statligt ägda PostNord har ett samhällsansvar att paket och brev levereras till hela Sverige. Värderingsarbetet präglas av något de kallar ABC-ledarskap: accountable, brave och committed.
– E-handeln växer så det knakar och konkurrensen är hård. Vi behöver hela tiden tänka nytt och modigt, och samtidigt hålla fast vid vårt löfte att leverera, säger Martina.
När Martina började för tre år sedan såg hon utmaningar inför de volymer PostNord rekryterar. Människor med rätt kompetens, rätt profil och erfarenhet behöver få upp ögonen för företaget. Därför lyfte hon frågan till ledningen och
verksamheten.
– Eftersom vi inte pratade om det, såg inte människor utifrån oss som ett alternativ. Om man ska stärka sitt employer brand behöver man börja internt så att de som jobbar hos oss i dag känner igen sig, säger Martina och fortsätter:
– Vi åkte ut i landet och höll i workshops med blandade grupper, och bara det var en energikick. Det var spännande att vara med när säljare, brevbärare, terminalarbetare, chefer och chaufförer möttes. Ämnen som ”Vad är det som är så bra på PostNord?” och ”Varför ska folk börja jobba hos oss?” diskuterades. Därifrån byggde vi profilen på varumärket och formulerade vad det är vi vill stå för. Det är inte HR utan verksamheten som pratar om varför det är viktigt. Genom att jobba med frågorna bygger vi en stolthet internt som syns utåt.
PostNords Graduate-program och logistikskola är på gång att öppna upp, och de har etablerat interna priser som Årets E-handelsstudent.
– Det sker mycket i verksamheten och vi hoppas kunna släppa loss en del nyheter när samhället börjar öppna upp igen, säger Martina.
PostNord