2023-12-11
Text: Sara Steinholtz Sparby
Employer Branding Awards 2024
Årets hederspris
Foto: Felicia Yllenius
Genom framgångsrikt och ambitiöst arbete lyckas PostNord kontinuerligt nå ut och attrahera nya talanger. Nu är de nominerade till Årets hederspris inom employer brandning 2024.
PostNord genomgår den största transformations- och digitaliseringsresan i sin historia. Företaget, som alltid varit bra på att lyfta sitt viktiga samhällsuppdrag, vill fortsatt leverera en hållbar brevaffär och samtidigt bli ledande inom e-handel och logistik.
– Utifrån vår transformationsresa, verksamhetens kompetensbehov och hur marknaden förändras behöver vi bredda oss. Vi arbetar kontinuerligt för att stärka vårt arbetsgivarvarumärke och attrahera nya målgrupper för att säkra att vi får rätt kompetens, säger Marit Gisslar, chef för rekrytering och employer brand. Hon påpekar att medarbetarna är den enskilt viktigaste resursen och anledningen till att PostNord är framgångsrika. Likaså ett hållbart ledarskap där man som chef verkligen ser sina medarbetare.
– Samtidigt jobbar vi hela tiden med att göra vardagen enklare för våra medarbetare. Vi har bland annat anpassat huvudkontoret för ett mer flexibelt arbetssätt, och på produktionssidan testar vi olika typer av hjälpmedel som till exempel ska underlätta vid tunga lyft.
Martina Smedman
Titel: HR-direktör.
Utbildning: Personalvetenskap, Linköpings universitet, examen 1992.
Vilket är ditt råd till studenter som är på väg ut i arbetslivet? ”Lärande är för livet, man blir aldrig fullärd. Var nyfiken och ödmjuk inför nya uppgifter och lär dig för att du vill och kan, men kom ihåg att erfarenhet tar tid att bygga upp, så var lagom otålig i din utveckling.”
Ett annat initiativ är PostNords nya Graduateprogram där nyutexaminerade får chansen att inleda sin karriär. Programmet sträcker sig över tio månader och deltagarna får prova på olika områden inom organisationen samtidigt som de arbetar med ett specifikt projekt.
– Vi ser våra graduates som en naturlig del i vår transformationsresa där vi möter framtidens affärsbehov. Programmet ger dem en fantastisk chans att skapa värdefulla relationer inför framtiden, samtidigt som de i sitt arbete får bidra med nytänkande och driva verksamheten framåt. Vi ser gärna en mix av sökande till programmet och välkomnar både externa studenter och de som redan finns hos oss internt och jobbar extra under studietiden.
Marit Gisslar
Titel: Chef för rekrytering och employer brand.
Utbildning: Kommunikationsvetenskap, Högskolan i Jönköping, examen 1996.
Vilket är ditt råd till studenter som är på väg ut i arbetslivet? ”Våga testa nya områden om du får möjlighet. Det blir också ett sätt att skapa din unika profil som gör att du särskiljer dig från mängden.”
På PostNord är samarbetet mellan HR och kommunikation viktigt. Arbetsgivarvarumärket måste hänga ihop med företagets varumärke så att både medarbetare och potentiella medarbetare känner igen sig, menar Martina Smedman, HR-direktör på PostNord Sverige.
– De senaste åren har vi ständigt klättrat på rankinglistor hos ingenjörer, ekonomer och it-specialister. Att ännu en gång bli nominerade till årets hederspris är ytterligare ett kvitto på att vi gör rätt saker, säger hon. Marit Gisslar håller med och tillägger att employer brand och consumer brand hänger ihop och stärker varandra i positioneringen av PostNord.
– Därför är det så viktigt att vi är synkade med marknad och kommunikation, vi vill ju samma sak! Vi bygger inifrån och ut, här finns en inre stolthet som smittar av sig och detta har gett effekt som vi kan se i våra medarbetarundersökningar, berättar Marit Gisslar.
– Vi är väldigt glada att våra fina resultat uppmärksammas och det är många engagerade ambassadörer ute i vår verksamhet som hjälper oss i arbetet, vilket uppskattas mycket. Det är viktigt att komma ihåg att det är medarbetarna som gör jobbet och är våra sanna varumärkesambassadörer, säger Martina Smedman.
PostNord