2022-06-17
Lästid ca 2 min
Employer Branding Awards 2023
Årets hederspris
Foto: Patrik Lundin
Genom att involvera hela verksamheten i employer branding-arbetet har Unionen lyckats bygga ett starkt och framgångsrikt arbetsgivarvarumärke. Därför har de nominerats till Årets Hederspris inom employer branding 2023.
När Johanna Smith och Anna Kritz startade Unionens employer branding-arbete 2014 fanns det ingen enhetlig bild av fackförbundets EVP inom organisationen.
– Med små medel, få anställda och ett nära samarbete med enheten för medlem, marknad och kommunikation har vi jobbat synkroniserat med strategi, kultur och varumärke för att formulera ett tydligt EVP och sätta Unionens employer brand. Ett arbete som har varit väldigt lyckat eftersom det är förankrat i verksamheten. Vi tror på att kultur och varumärke byggs inifrån och ut, säger Anna.
Johanna Smith
Titel: HR-specialist.
Utbildning: Magister i personal- och arbetslivsfrågor, Uppsala universitet, examen 2003.
Råd till de som är på väg ut i yrkeslivet: ”Försök välja en arbetsgivare som har kollektivavtal.”
Anna Kritz
Titel: Sektionschef Talent Management.
Utbildning: Fil. kand. inom Samhällsvetarprogrammet. Uppsala universitet examen 1992.
Lyssnar gärna på: ”Jag har en bred musiksmak och lyssnar på allt – gärna ny musik.”
Unionen är en föregångare i sin bransch med sitt målmedvetna och långsiktiga engagemang i arbetsgivarvarumärket, och det har gett resultat. Tidigare fanns det många olika svar på frågan: ”Varför ska du jobba på Unionen?”. För att utkristallisera det svar som är sant för alla anställda och chefer genomfördes ett grundligt arbete som fortfarande är aktivt.
– Det vi fick fram var bland annat att de som arbetar på Unionen gör det för att de vill skapa mening för någon annan. Här får du kraft att göra skillnad på svensk arbetsmarknad – och det är något som attraherar nya talanger, säger Johanna.
För att se till att den bild Unionen visar utåt stämmer överens med hur medarbetarna uppfattar sin arbetsplats gör man olika typer av mätningar som noggrant följs upp. Unionen följer dessutom trenderna bland talangerna och anpassar arbetet efter detta.
– På så sätt kan vi se till att vi alltid är sanna i vår kommunikation. Hittills har vi fått fina värden i våra undersökningar, och vi får rätt profiler på de talanger som söker sig hit på ett helt annat sätt än när vi började det här arbetet, säger Anna.
Unionen arbetar aktivt med berättelser som de lyfter fram i sina digitala kanaler, där deras medarbetare beskriver sin utvecklingsresa och sin arbetsvardag.
– Det gör vi för att visa på interna utvecklingsmöjligheter och den variation av karriärvägar som finns hos oss. Om du själv är driven och tar initiativ finns det inga hinder, säger Johanna.
En viktig del i Unionens employer branding-strategi är att fortsätta bygga den inifrån och ut samt koppla ihop arbetet med den interna kulturen. Ett annat viktigt fokus är att förmedla till potentiella kandidater att Unionen är ett fackförbund som vill vara med i framtiden, ständigt ledande och utvecklande.
– Det vi ser när vi följer upp våra egna och externa mätningar bland studenter och young professionals är att vi ligger väldigt rätt i tiden bara genom vår grundläggande verksamhet, som handlar om att arbeta för att våra medlemmar ska få ett bättre arbetsliv, säger Anna och fortsätter:
– Unga i dag vill jobba med något som är meningsfullt och hållbart – och det gör vi här.
Unionen