2024-02-13
Foto: Felicia Yllenius
Universum Awards 2023
Årets VD
Vad är egentligen hemligheten till ett bra Employer Brand? Enligt Caverions vd Uno Lundberg handlar mycket om att inte bara säga och göra, utan att det också måste finnas en genuin tro på det man gör. Och i år står han som vinnare av årets VD.
Uno Lundberg har precis kommit tillbaka från en välbehövlig sommarsemester. Till skillnad från många andra företags ansträngda verklighet i våras hade han och Caverion fullt upp hela vägen in i semestern.
– Hållbara fastigheter är inte konjunkturkänsliga. Vi kan ofta erbjuda och till och med lova en ekonomisk uppsida i framtida besparingar. Då kan lågkonjunkturer i vissa fall till och med skapa mer affärer för oss, säger han.
Nu är Uno Lundberg vinnare av utmärkelsen årets VD. Men även om han är den som står med priset i handen så är han snabb att påtala att Employer Branding-arbetet på Caverion vare sig är en enmansshow eller något som uppnås över en natt. Allt sker i nära samarbete med ledningsgruppen som sedan tar det vidare ut i organisationen.
– Jag känner stor ödmjukhet inför att vinna priset, men vi har jobbat hårt för att komma dit vi är idag. Vi är just nu inne i en stor förändringsresa på Caverion och tidigt under resan satte vi upp målet om att vi ska bli branschens mest attraktiva arbetsgivare, till och med överordnat ekonomi. Så med den målsättningen i bakhuvudet blir jag väldigt glad för det kvitto vi får här i form av priset.
Uno Lundberg
Titel: Head of Division Sverige.
Utbildning: Civilekonom, Stockholms universitet, examen 1988.
Vad tycker du är den viktigaste egenskapen som ledare? ”Ärlighet. Det är grunden till allt.”
Vi pratar om konkreta åtgärder. Vad behöver egentligen göras för att skapa ett attraktivt och starkt Employer Brand och på så sätt locka de bästa talangerna? Även om Uno snuddar vid självklara parametrar som bra betalt och möjlighet till att jobba hemifrån är det en annan sak han lyfter fram som den stora nyckeln för att locka och behålla talang inom bolaget.
– Det går att nämna punktinsatser, till exempel satsningar på trivsel och hälsa, vilket såklart är viktigt. Men det viktigaste för oss är att erbjuda möjligheten att göra skillnad i praktiken – utvecklande och inspirerande arbetsuppgifter. Det har vi kunnat erbjuda på Caverion under lång tid, men under de senaste åren har vi blivit bättre på att paketera och kommunicera det också. Till exempel med hjälp av traineeprogram och möjligheter till internationella karriärvägar. Det är inte rocket science, men jobbet göras kontinuerligt och över tid.
Priset Årets vd är resultatet av ett långt och målmedvetet arbete. Uno Lundberg menar att vikten av att själv tro på arbetssättet är helt avgörande för att andra ska kunna ta rygg.
– När du står på ruta ett i ett Employer Branding-arbete som chef är det viktigt att inte bara titta utåt på vad andra gör och vill. Du måste titta inåt också: Vad tror jag på? Vad tror mina medarbetare på? Vad tror ledningsgruppen på? Allt måste grunda sig i äkthet och engagemang för att det ska hålla över tid och inte bara bli en tillfällig grej som rinner ut i sanden. Vet alla vart vi ska och varför, då är det lätt att ta rätt beslut i varje given situation, säger Uno Lundberg.
Caverion