2024-03-06
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Christian Gustavsson
Universum Awards 2024
Årets Employer Branding person
Medarbetare som berättar om sin vardag och erfarenheter skapar en intern stolthet som strålar utåt. Berättelserna attraherar nya talanger. Petra Almert är en av dem som står bakom uppdraget att stärka arbetsgivarvarumärket på PostNord i Sverige.
Petra Almert, specialist inom employer branding på PostNord, har ett viktigt uppdrag tillsammans med sina kollegor
– att lyfta fram medarbetarna som de bästa ambassadörerna. Medarbetarna får berätta om sin vardag och sina upplevelser på den ledande leverantören av paket- och logistiklösningar i Norden.
Petra Almert
Titel: Employer Branding Specialist.
Utbildning: Internationell projektledare inom reklam och media, Institutet för internationell utbildning i Stockholm, examen år 1998.
Lyssnar gärna på: ”Podden ’Kvartssamtal med Gry Forssell med vänner’ som får mig att skratta 15 minuter varje dag.”
Råd till dig som ska söka graduateprogram: ”Var nyfiken! Erfarenhet tar tid att bygga upp så det är en ypperlig chans till lärande, att skapa kontakter och testa på olika delar av företaget.”
– För mig är det självklart att medarbetarna är våra mest värdefulla resurser och en stor bidragande faktor till att vi som företag kan vara framgångsrikt. De är ambassadörer som gärna delar med sig av sina erfarenheter, oavsett om det är internt, på en mässa, ett event eller i en artikel. Den interna stoltheten på PostNord är fantastisk och något jag inte varit med om tidigare, säger hon och fortsätter:
– Vi har exempel på personer som börjat som brevbärare och som sedan avancerat inom organisationen. I dag är de ute på jobbmässor och berättar om sin interna resa. Även våra graduates, som har provat olika roller som terminalarbetare, chaufför eller brevbärare under den mest hektiska perioden under året, delar sina upplevelser på Linkedin.
Petras arbete uppmärksammas och nu är hon nominerad till Årets employer branding-person.
– Det är en fin bekräftelse på att våra insatser uppmärksammas. För några år sedan var employer branding-arbete relativt okänt, men nu har jag varit med på den spännande resan att etablera det på PostNord i Sverige. Och resan fortsätter, säger hon.
Tillsammans med sina kollegor har Petra bland annat startat upp PostNord Graduate Program, där ett 20-tal studenter har fått chansen att prova på olika områden inom företaget. PostNord är en av de största e-handelsföretagen i Sverige och Norden, och de fortsätter att utforska nya lösningar för att attrahera talanger.
– Vi är ständigt på jakt efter innovativa och hållbara lösningar för att förbättra leveransupplevelsen, och det är en av anledningarna till att vårt graduateprogram lockar så många studenter, säger Petra och fortsätter:
– Nu när vi går in på tredje året med PostNord Graduate Program ser vi tydliga resultat av vårt arbete. Redan innan vi öppnar ansökningsperioden får vi förfrågningar från studenter som ivrigt undrar när programmet startar. Dessutom har vi klättrat stadigt på olika rankinglistor över traineeprogram sedan vi började.
“Vi växer tillsammans av både misstag och framgångar.”
Inom företaget arbetar man efter principerna i ABC-ledarskapet: accountable, brave och committed.
– Vi visar och tar ansvar, vi är stolta och modiga, motiverade och entusiastiska. Vi lär oss tillsammans av både misstag och framgångar. Att vara modig är viktigt – vi uppmuntrar alla att ta för sig och våga testa nytt. Om något går fel delar vi med oss av lärdomarna till våra kollegor. På så sätt växer vi tillsammans, säger Petra.
Antingen/Eller Katt/Hund Skogen/Havet Podcast/Bok Post/E-post
Katt
Hund
Skogen
Havet
Podcast
Bok
Post
E-post
PostNord