2020-09-22
Text: Tina Lindström Carlsson
Foto: Kristofer Hedlund
Deras uppdrag är att få svenska företag att växa globalt och internationella företag att växa i Sverige. Business Sweden har cirka 500 medarbetare runt om i världen som bidrar till att göra skillnad för företagen.
I mer än 45 år har Business Sweden hjälpt svenska företag att lyckas utomlands och internationella företag att investera och expandera i Sverige. Organisationen ägs gemensamt av staten och det privata näringslivet. Emma Lemón och Johanna Nargell, båda HR Business Partner, kammade nyligen hem titeln Årets employer branding-manager.
– Vi kompletterar varandra och det är väldigt roligt att få jobba tillsammans med Emma, säger Johanna.
– I slutet av 2018 ville vi ta nästa steg inom vårt employer branding-arbete och tog tillsammans med organisationen fram Business Swedens eget EVP, Employer Value Proposition. EVP:t är till för att tydliggöra vilka vi är som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss, säger Emma.
Johanna Nargell
Titel: HR Business Partner.
Utbildning: HR-programmet, Uppsala universitet, examen 2011.
Smultronställe: ”Höga kusten.”
Sweden som arbetsgivare och skapa någonting som alla medarbetare känner igen sig i.
– Vi gör porträtt av våra medarbetare som delar med sig av sina erfarenheter från att jobba på våra kontor runt om i världen. EVP:t guidar oss i alla våra HR-processer, säger Emma.
– Vi har även lanserat nya externa karriärsidor på vår hemsida som bygger på vårt EVP. Med bland annat podcasts och filmer av våra medarbetare kan vi ge kandidater en insyn i livet på Business Sweden, säger Johanna.
Emma Lemón
Titel: HR Business Partner.
Utbildning: HR-programmet, Linköpings universitet, examen 2012.
Boktips: ”’Hur jag lärde mig förstå världen’ av Hans Rosling.”
Business Sweden har en stor geografisk spridning med närmare 50 kontor runt om i världen.
– Det som gör oss unika i det sammanhanget är att vi endast är knappt 500 anställda. Det innebär att det blir enormt viktigt för alla våra medarbetare att ta ett stort ansvar, säger Johanna.
– Alla kollegor räknas verkligen hos oss och är helt avgörande för vår framgång, därför blir employer branding extra viktigt, säger Emma.
Med små team som tillsammans ska lösa komplexa uppgifter blir dagarna varierade på Business Sweden.
– Det handlar om att hålla det praktiska på kontoret fungerande samtidigt som vi jobbar med affärsutveckling med våra kunder, säger Emma.
– Arbetet är på alla sätt ”high level to hands on”, ingen dag är den andra lik och det tror jag alla våra kollegor kan vittna om. Det är vad som gör Business Sweden unikt och det som gör oss till en fantastiskt rolig och utmanande arbetsplats, säger Johanna.
För att stärka samhörigheten i den globalt utspridda organisationen genomförs olika initiativ.
– One Business Sweden är ett ledord för oss och det är otroligt viktigt att alla våra medarbetare känner sig som en del av ett och samma företag, säger Emma.
– Vi har löpande globala aktivitetsutmaningar för att främja hälsa och laganda samt årligen ett pris där organisationen röstar fram de med-arbetare som är starka förebilder för våra värderingar. Att jobba som ett team världen över och att vi har kul tillsammans är oerhört viktigt för oss på Business Sweden, säger Johanna.
Business Sweden